Annons

Makrofilter (eller närbildlins)

Produkter
(logga in för att koppla)

hejamilan

Medlem
Hej,
jag fått ett makro filter (+4 dioptrier) som present. Jag har olika objektiven som täcker 18-250mm, och filtret passar alla.

Jag inte hunnit leka lite med det, men vad är den bästa brännvidd för att använda det? Funkar det bättre med korta eller långa?

Tack för era svar
/Daniele

Du får mer förstoring ju längre brännvidd du använder.
Så det är bara och börja testa dig fram till vad du tycker ser bäst ut till ditt motiv.

Med filtret på kommer du inte kunna fokusera på något som är långt bort utan endast på saker som är ca 10-20cm ifrån linsen. Du kan ju börja med att bara ta en tidning och gunga dig fram och tillbaka i djupled tills du hittar ditt fokusområde.

Jag kör ett +8 filter på min 70-300 och det fungerar lysande. Lägger med en ej beskuren bild vid 70mm samt en vid 200mm som liten fingervisning av vad du han ta för bilder. Du kommer inte få lika stor förstoring med ditt +4 filter men det ger iaf en liten hum om vad som kommer vara möjligt.

Lycka till!

Bilagor

• IMG_9211.jpg
    IMG_9211.jpg
    14.4 KB · Visningar: 405
  • IMG_9212.jpg
    IMG_9212.jpg
    14.8 KB · Visningar: 402
Hej, tack för ditt svar och dina bilder.
Härlig!
Jag testade med 55mm, och jag måste erkänna att jag var inte så imponerad.
Men ska testa ikväll med 200mm och ska se hur det funkar!

En närbildslins, kallas även försättslins men är inget filter, på +4 dioptrier har en brännvidd på 1000/4 = 250 mm. Det längsta avståndet till motivet, mätt från linsen, man kan fota på är alltså 250 mm om objektivet är inställt på oändligt. Det kortaste avståndet beror på objektivets närgräns, så det kan jag inte uttala mig om.

Eftersom du kan gå ungefär lika nära motivet oberoende av brännvidden får du större avbildningsskala ju längre brännvidden är, som HJK skrev. Nackdelen är ibland att man kan då också få mer oskärpa mm. Men det beror förstås också på kvaliten på linsen. Det finns ett par olika typer av närbildslinser, dels enkla och billiga enlinsiga, dels dyrare men bättre två- eller trelinsiga s k akromater. Jag misstänker att det är Raynox trelinsiga HJK har.

Båda typerna är användbara tycker jag, men sen beror det ju förstås på hur höga krav man har. De enlinsiga är kanske inget för pixelpeepare.

Olle

Det är ganska lätt att räkna ut vilket som är det kortaste avståndet man kan använda linsen. Objektivets närgräns svarar mot ett dioptrital, som kan adderas till linsens för att få det sammanlagda dioptritalet som man dividerar metern med för att se hur långt från linsen det kortaste avståndet ligger.

Eftersom avstånd alltid räknas från sensorplanet, behöver en telezoom ungefär 0,8m som kortaste avstånd för att det ska lägga ytterligare en dioptri till linsen; om det är längre närgräns än så kanske man ska räkna på ungefär en halv dioptri.

Största avståndet med linsen på med +4 är alltså 25cm från linsen, och om objektivet normalt kan ställas in ner till 0,8m så betyder det 4+1=5 dioptrier eller 20cm från linsen.

Det handlar alltså om ett ganska kort spann inom vilket man kan få skarpt, men AF kan finjustera skärpan inom det området. För att man snabbt ska hitta rätt med skärpan är det en god hjälp att ha någon slags märke för avstånd, till exempel ett lagom långt snöre, eller ett märke på kameraremmen som man kan sträcka framåt precis lagom långt.

Det handlar alltså om ett ganska kort spann inom vilket man kan få skarpt, men AF kan finjustera skärpan inom det området. För att man snabbt ska hitta rätt med skärpan är det en god hjälp att ha någon slags märke för avstånd, till exempel ett lagom långt snöre, eller ett märke på kameraremmen som man kan sträcka framåt precis lagom långt.

Hej,
tack för tipsen.
Nu iofs har jag inte haft speciellt mycket tid, och ljuset inomhus i en novemberkväll är inte den bästa, men jag ser att AF lyckas inte locka fokus. Den går fram och tillbaka, och märker inte när motivet är i fokus. Jag tror (hoppas) det beror på dålig belysning.

Alltså, jag behöver mer tid, och med hjälp av era råd kommer jag lyckas.
Det får vänta dock till på lördag när jag kan leka med dagsljus.

Tack för era svåren!

Hej,
tack för tipsen.
Nu iofs har jag inte haft speciellt mycket tid, och ljuset inomhus i en novemberkväll är inte den bästa, men jag ser att AF lyckas inte locka fokus. Den går fram och tillbaka, och märker inte när motivet är i fokus. Jag tror (hoppas) det beror på dålig belysning.

Alltså, jag behöver mer tid, och med hjälp av era råd kommer jag lyckas.
Det får vänta dock till på lördag när jag kan leka med dagsljus.

Tack för era svåren!

Det här har redan sagts men det tål kanske upprepning. Autofokus fungerar bara på ett visst avstånd! rör dig närmare och närmare ditt motiv tills det ser ut att bli någolunda skarpt. Testa då trycka på fokusknappen. Om det inte fungerar, rör dig lite närmare och testa igen, om det inte fungerar då heller rör dig lite längre bort och testa igen. Man lär sig efter ett tag.

Eller stäng av auto-focusen och ställ in manuellt...?

Det är oftast enklast vid närbildsfotografering att inte använda fokuseringen utan istället flytta kameran fram och tillbaka.

Eller stäng av auto-focusen och ställ in manuellt...?

Det är oftast enklast vid närbildsfotografering att inte använda fokuseringen utan istället flytta kameran fram och tillbaka.

Tyvärr funkar det inte för alla, och inte med alla kameror. Hjälpmedlen för manuell inställning av skärpan i moderna DSLR är i de flesta fall mycket dåliga, och man tycker att det ser skarpt ut också när skärpan ligger bortom eller hitom motivet.

Det särklassigt enklaste är att ha koll på mellan vilka avstånd det är möjligt att få skarpt, placera kameran där och använda AF för fininställningen. Alla funktioner hos objektivet bibehålls när man använder närbildslins, så både AF och stabilisering fungerar helt normalt. Det enda som ändrar sig när man har linsen på är fjärravstånd och näravstånd. Det blir ett mycket kort spann inom vilket man kan få skärpa, men inom det området fungerar AF bäst för fininställning av skärpan.

Hej,
det tog en stund att fatta rätt distans för att få små bär i fokus, men jag lyckades. Det var mycket fram och tillbaka med kamera och stativ. Och linsen påverkar skärpedjupet ganska kraftigt, men det går att hantera.

Det som jag märkt, dock, är att det blir väldig dåliga bilder inomhus, oavsett hur starkt man belyser motivet, och oavsett varifrån man belyser det. Även om motivet är i fokus, det blir nån slags "halo" runt omkring det. Lika som det fanns kondens på linsen. Men så var inte fallet...

Cool leksak, iaf.

Det kan ha med linsens antireflexbehandling att göra, den kan vara känslig för ljus från sidorna, som kanske blir fallet med lampor nära inpå inomhus. Prova med ett motljusskydd, eller skugga linsen från skarpa ljuskällor med handen eller något annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto