Annons

Objektivfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Nettizz

Aktiv medlem
Hej!

Nu undrar jag lite över det här med objektiv. Har funderingar på att skaffa mig in Nikon D3100 kamera och där finns ju lite olika s.k. kit man kan köpa. I ett kit t.ex. kan man köpa själva huset och ett 18/55 VR objektiv och i ett annat huset och ett 18/105 VR objektiv. Om man som jag önskar mkt. zoom så är ju det senare ett bättre alternativ MEN det jag undrar är, har man användning av även det mindre objektivet och i så fall i vilka lägen/vid vilka tillfällen då så att säga?

Vänligen
Jeanette

Fördelen att köpa ett objektiv med längre brännvidd är att du mer sällan behöver byta objektiv.
Vet du med dig att du inte tänker skaffa en stor mängd objektiv att skifta mellan så är det objektiv med längre brännvidd trevligt.
Det som ofta är problem med objektiven som har lång brännvidd är att bildkvaliten kan bli lidande mot andra tex fasta objektiv men sen om det påverkar så mycket att du reagerar på det kan bara du svara på,

Väljer du att köpa 18-105 skulle jag inte dessutom skaffa 18-55 också utan ta 18-105 och ut och fota och se vilka brännvidder du använder.
När du luskat ut det så kan du börja fundera på om du behöver något mer objektiv senare.

Har du pengar som ligger och bränner i fickan skulle jag nog hellre köpa andra tillbehör till kameran som tex
blixt
stativ
extra minnen
extra batteri
Men jag skulle vänta även med detta tills du provat kameran lite och känt efter vad du får för behov

Välj du ett 18-105 då har du ett lagom zoomomfång som detta objektiv klarar fint. 18-55 objektivet är inte bättre än detta i sitt område. När du har haft ett 18-105 ett tag så är mitt råd att komplettera med ett 35/1.8 som gör att du får ett skarp och ljusstarkt objektiv som också är billigt. Som du ser så ligger detta i 18-105 området, men det har de fördelar ovan, så att det är lönt att köpa ett sådant.

objektiv fråga

Hej ! Man kan ju gå in på fotosidans objektivtester o kolla recensioner på olika objektiv ,och komma till en slutsats vad som passar ens behov. Kvalitet,pris egenskaper osv.
Men om kvaliteten är ungefär samma o priset inte är allt för stor skillnad så får du ju mer brännvidd med 18-1o5 an och samma vidvinkel! Mitt råd är att kolla objektivtester . /Anders

Tack för alla fina tips! Nä, någon större summa pengar som bränner i fickan har jag inte just nu så det får räcka m kameran, ett bra objektiv så jag i huvudsak kan ta fina bilder på hunden på lite avstånd, ett minneskort och en usb-kabel så jag får in bilderna i datorn. Senare är tanken att köpa extra batteri, ett större minneskort om behov, ev stativ och ev blixt och kanske även ett större objektiv.

Tack också för tipset om objektiv-tester, jag ska leta rätt på det på Fotosidan och ta mig en titt! En fantastisk sida det här och med ett trevligt forum med en massa vänliga människor som svarar på en novis amatörfotografs frågor o:)

Vänligen
Jeanette

Välj du ett 18-105 då har du ett lagom zoomomfång som detta objektiv klarar fint. 18-55 objektivet är inte bättre än detta i sitt område. När du har haft ett 18-105 ett tag så är mitt råd att komplettera med ett 35/1.8 som gör att du får ett skarp och ljusstarkt objektiv som också är billigt. Som du ser så ligger detta i 18-105 området, men det har de fördelar ovan, så att det är lönt att köpa ett sådant.

Hej!

Jag kan inte hitta någon info om 35/1.8 objektivet bland testerna. Då jag är novis på det här med objektiv så undrar jag om detta också är ett zoomobjektiv med samma kapacitet (5,6 x zoom tror jag det är) som 18/105 objektivet? Borde jag kanske bara köpa kamerahuset och sedan ett 35/1.8 objektiv istället?

Vänligen
Jeanette

... undrar jag om detta också är ett zoomobjektiv med samma kapacitet (5,6 x zoom tror jag det är) som 18/105 objektivet? Borde jag kanske bara köpa kamerahuset och sedan ett 35/1.8 objektiv istället?
Svaret på båda frågorna är "nej".

35/1,8 innebär att objektivet har fast brännvidd (35 mm) men stor bländaröppning (1,8). Det kan alltså vara ett bra komplement till en normalzoom, eftersom den stora bländaröppningen innebär att det kan släppa in fyra gånger så mycket ljus som en typisk normalzoom. Då kan man ta bilder även om det inte är speciellt ljust. Dessutom kan man få väldigt kort skärpedjup, vilket är trevligt ibland.

Köpa kamerahus och en normalzoom och använd det mycket. Bit för bit kommer du att förstå hur det fungerar och hänger ihop, och då vet du också vad du saknar. Kanske är det just ett fast, ljusstarkt objektiv. Kanske är det ett tele eller makro eller vidvinkel. Kanske är det viktigare för dig att skaffa blixt eller stativ eller...

Vad jag försöker säga är att ingen annan kan tala om vad just du kommer att behöva. Men att du själv kommer att förstå det så småningom. Det är alltså en bra idé att vänta till dess innan du köper en massa nya prylar.

Vill du fota din hund mycket utomhus så är 18-105 ett bra objektiv som du kommer långt med så bara med det kitet du och ut och skjut på hunden.
Känner du att du sen har nån begränsing efter några månaders lekande med kameran så kommer du på vad du i så fall vill komplettera med.
När jag fotar min hund utomhus så använder jag gärna brännvidder runt 100mm

/Jörgen

Gå till bokhandeln eller biblioteket och skaffa böcker om fotografering. Läs och lär och sedan kan du själv komma fram till vad just DU behöver för tillbehör. Det kan ingen annan tala om för dig. Som med all annan kunskap är det bara att läsa och läsa och läsa och sen praktisera sina nya kunskaper för att få erfarenhet.

Läsa på är bra. Att ge sig ut i affären och känna är också bra. 18-105 täcker ju ett större område och är mer allround än ett 18-55, men det ska också kännas rätt i handen, 18-105 är större och tyngre och du ska tänka att du alltid ska ha det på. Jag köpte 18-105 till min första systemkamera och det är ett bra köp, om du tycker det är bra i handen med ett D3100 (kamera är ju mindre) så tycker jag att det är en utmärkt start..

Ett fast 35/1.8 är bra som nästa objektiv, men du kommer ha mer glädje för ett zoom som första objektiv (du behöver ofta mer vidvinkel ner till 18 och ofta behöver man också lite korttele upp till runt 100mm). Om du blir biten av fotografering så kanske du köper fler objektiv, som till slut ersätter ett 18-105, men det är kanske några år till dess och du behöver känna dig fram vad du behöver.

Själv har jag 12-24, 35, 60, 85, 150 men som du förstår så är det en hel annan kostnad, jämfört med ett 18-105

TUSEN TACK allihop! Låter fint att ett 18-105 objektiv låter fint att starta med iallafall!

Vore också roligt att gå någon fotokurs så jag ska hålla ögonen öppna efter om det anordnas någon sådan i krokarna nu under vintern eller till våren. En bra fotobok eller två ska också införskaffas, någon som har något tips här så att även en oinvigd kan begripa vad det är man läser?! o:))

Vänligen
Jeanette

Det finns 3 böcker av Scott Kelby som ofta sälja i paket, dom heter Digital fotografi som jag tycker är lätt att förstå och ta till sig

Nikon brukar erbjuda en kurs med kamera. Har för mig att ScandinavienPhoto har en nybörjarkurs och för de som köper kameran där så är den gratis.

Kolla också på biblioteket där du bor, brukar finnas en del fotoböcker. Finns också en del fototidningar som har specialnummer för nybörjare, har för mig att dert finns en sådan ute i handeln nu

Det finns 3 böcker av Scott Kelby som ofta sälja i paket, dom heter Digital fotografi som jag tycker är lätt att förstå och ta till sig

Hej & tack!

Har hittat denna bok av Scott Kelby "Digital fotografi, Lär dig yrkesfotografernas hemligheter", kan den vara nåt? Brukar "3-packen" m. böckerna annars finnas på bokrean tror du (om du nu brukar gå på den)?!

/Jeanette

Nikon brukar erbjuda en kurs med kamera. Har för mig att ScandinavienPhoto har en nybörjarkurs och för de som köper kameran där så är den gratis.

Kolla också på biblioteket där du bor, brukar finnas en del fotoböcker. Finns också en del fototidningar som har specialnummer för nybörjare, har för mig att dert finns en sådan ute i handeln nu

Hej!

Jo, jag har också sett där med Nikon-kurserna och det verkar ju toppen!! Jag kollar i tidningshyllan i välsorterad affär efter spec.nr. och också efter böcker på bibblan - tack!

/Jeanette

Kan tipsa om Paperton, tidningar på nätet.
Billigare än pappersvarianten.
Det finns ca 10 st foto relaterade tidningar och ytterligare 3 st om bildbehandling (elements o photoshop)

http://www.paperton.com/Tidningar/teknik

När du endå är på biblioteket, kolla om de har utförsäljning på gamla tidningar. Jag köpte hela 2010 års utgåvor av DigitalFoto, 13 nr. för totalt 65 kr! :) Mycket läsvärt i dom!

Kan tipsa om Paperton, tidningar på nätet.
Billigare än pappersvarianten.
Det finns ca 10 st foto relaterade tidningar och ytterligare 3 st om bildbehandling (elements o photoshop)

http://www.paperton.com/Tidningar/teknik

När du endå är på biblioteket, kolla om de har utförsäljning på gamla tidningar. Jag köpte hela 2010 års utgåvor av DigitalFoto, 13 nr. för totalt 65 kr! :) Mycket läsvärt i dom!

SUVERÄNT - TACK!!

/Jeanette

ANNONS
Götaplatsens Foto