Annons

Ljusmätare? känns onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goatboy

Aktiv medlem
Man kan klara sig med histogrammet på kameran, men en ljusmätare underlättar i knepiga situationer eller då man behöver exakt kontroll.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Ja, om du alltid kör med samma inställningar är ju kanske onödigt. men annars är det ju bra att ha koll på ljuset. Histogrammet är ju inte alltid att lita på.
Om du tex plåtar en mörkhyad person i svart kostym framför en svart fond så kanske ljuset är starkare än om du plåtat något väldigt ljust med en vit bakgrund.
 

sussieohl

Aktiv medlem
jag har iofs inte hunnit blixtra av så mycket än så jag hunnit komma in i det...

men det varierar väl bara mellan f8-11? det är väl det enda den visar? =)
 

sussieohl

Aktiv medlem
jag har faktiskt inte kollat histogrammet ens, bara om bilden såg bra ut i kameran.... jag harendel att lära hör jag
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det är inte livsnödvändigt med ljusmätare, likväl som att mäta ljuset kan man ta några exponeringar och se hur det ser ut.
Men hade man haft budget så hade man nog skaffat en mätare just för att det säkert finns situationer då de är oumbärliga. Tur för min ekonomi att jag är ovetandes efter 6 år med blixtar =)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Behövs den verkligen? känns som om att det är nästan alltid samma inställningar ändå?


Eller?
Om du är mycket erfaren kan du klara dig hjälpligt utan ljusmätare. Du kan då använda ex tumregeln "sunny 16"
Jag kikade in på din profil och tittade på två olika bilder.
Dotter 1/60 f/1.8 ISO 100
Hong Kong 1/500 f/3.5 ISO 100
Det tycker inte jag är "nästa samma"
Petter ...
 

Surgeon

Aktiv medlem
Onödigt eller nödvändigt är mer en fråga om hur man jobbar och hur mycket tiden spelar in.

Med en ljusmätare fixar du rätt inställningar för bakgrund och modell ganska snabbt, i den digitala världen så är den inställningen 5-6 bilder bort och ställer du det i jämförelse med en ljusmätare för 3000:- och inte jobbar professionellt med studioljus så är det kanske inte en ljusmätare man prioriterar. Jag kör mycket med ljusmätare men det beror på att jag lyckades hitta en riktigt bra till ett vrakpris.
 

sussieohl

Aktiv medlem
med "nästan samma" menar jag inställningar i fotostudion såklart....

men ok u har jag förstått att den är bra att ha, och jag har en budget för den, så då är det likabra att köpa en, men nu behöer jag tips på en braaa!!
 

Karl R

Aktiv medlem
med "nästan samma" menar jag inställningar i fotostudion såklart....

men ok u har jag förstått att den är bra att ha, och jag har en budget för den, så då är det likabra att köpa en, men nu behöer jag tips på en braaa!!
De "gamla" menar att man ska ha en mätare som mäter det ljus som faller in mot motivet. En kamera mäter det ljus som reflekteras från motivet. Så när man ska ta bilder av det hungriga lejonet går man fram till det och håller ljusmätaren framför nosen, på lejonet, och riktar mätaren mot kameran. Det är den bästa mätmetoden. Kanske svårt att göra ibland, men ska man mäta ordentligt så får man offra sig. Detta är inte skoj utan allvarligt menat. Det kallas alltså att mäta det infallande ljuset och de som är riktigt noggranna gör det. Jag har för mig att Kalle Anka gör så på julafton.//K
 

RDL

Aktiv medlem
Det är inte nödvändigt men det är snabbt och bekvämt.

Jag kör ofta olika ljussättningar i studion med flera blixtar. Då är det suveränt med en ljusmätare för att snabbt få önskad kontroll.

Men visst, innan jag köpte ljusmätare så fjuttade jag av mot ett gråkort och kollade histogrammet.
Det funkade det med.

Det är väl lite som med fjärrkontroll till blixtarna, inte heller nödvändigt. Men det är bekvämt och sparar tid och krångel.
 

P.Lidholm

Aktiv medlem
beror på hur du fotar om du bara mäter hur du ska exponera räcker kamerans histogframm . Om du vill ha full kontroll tex lägga bakgrunden ett bländar steg ljusare och skuggorna 2 snäpp mörkare så är en ljusmåtare ett måste
 
ANNONS