Annons

Sony Xperia och råformat

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag börjar så smått att kika på en ersättare till min iPhone 12, och är lite nyfiken på någon av Sonys Xperia-modeller, specifikt ur ett fotoperspektiv.

På senare tid har jag bytt ut nästan allt jag äger i fotoväg mot Sony. Inte för att Sony nödvändigtvis är bättre eller sämre än något annat, utan för att jag vill hålla allt så konsekvent som möjligt. Därför faller det sig naturligt att kika åt det hållet på telefonsidan också, där jag vill att den ska passa in så bra som möjligt i mitt arbetsflöde och att filerna känns väl integrerade.

Gillar förstås att gränssnittet liknar systemkamerorna, men hur är det med filerna om man jobbar i råformat? Jag har förstått det som att Xperia har betydligt sparsammare bildbehandling än t ex iPhone och Samsung, men en bättre sensor i grunden, som kanske lämpar sig väl för ett råformatsflöde. Stämmer det?

En annan sak jag använder telefonen till är att livestreama på instagram för jobbets räkning, så att den kvaliteten är bra är nödvändigt, men förmodar att den är bättre än iPhone 12 under alla omständigheter.

Har förstått att ultravidvinkeln är sådär, men det kan jag leva med. I stort sett kunde den ha motsvarande 28 mm och inget mer för min del.

Tacksam för åsikter och råd!

Jag börjar så smått att kika på en ersättare till min iPhone 12, och är lite nyfiken på någon av Sonys Xperia-modeller, specifikt ur ett fotoperspektiv.

På senare tid har jag bytt ut nästan allt jag äger i fotoväg mot Sony. Inte för att Sony nödvändigtvis är bättre eller sämre än något annat, utan för att jag vill hålla allt så konsekvent som möjligt. Därför faller det sig naturligt att kika åt det hållet på telefonsidan också, där jag vill att den ska passa in så bra som möjligt i mitt arbetsflöde och att filerna känns väl integrerade.

Gillar förstås att gränssnittet liknar systemkamerorna, men hur är det med filerna om man jobbar i råformat? Jag har förstått det som att Xperia har betydligt sparsammare bildbehandling än t ex iPhone och Samsung, men en bättre sensor i grunden, som kanske lämpar sig väl för ett råformatsflöde. Stämmer det?

En annan sak jag använder telefonen till är att livestreama på instagram för jobbets räkning, så att den kvaliteten är bra är nödvändigt, men förmodar att den är bättre än iPhone 12 under alla omständigheter.

Har förstått att ultravidvinkeln är sådär, men det kan jag leva med. I stort sett kunde den ha motsvarande 28 mm och inget mer för min del.

Tacksam för åsikter och råd!

Dxo Mark har vad jag hitills sett, väldigt omfattande tester av mobil telefoner, många sidor av alla möjliga prov utsätts dom för, kan inte avgöra om allt är 100% rätt. Men ändå en hygglig vägledning.

Dxo Mark har vad jag hitills sett, väldigt omfattande tester av mobil telefoner, många sidor av alla möjliga prov utsätts dom för, kan inte avgöra om allt är 100% rätt. Men ändå en hygglig vägledning.
Mja, där framstår det som att det är en halvrisig kamera, men det ser ut som att de inte analyserar i råformat. Jag tar gärna en del brus, men ogillar hur telefonbilder ofta känns överdrivet processade när de får göra sin grej. För kontext jobbar jag väldigt mycket med RX100Va i råformat (förutom systemkameror) och hoppas på ett resultat i samma härad.

Egentligen hoppas jag på en telefon som är så nära vad en Panasonic CM1 skulle vara i det här decenniet.

Senast ändrad:
Jag hade tidigare en Sony Xperia 1iv och jämförde RAW med jpg direkt ur kameran. Jag tyckte att det inte gick att krama ur mer med RAW. Bildbehandlingen direkt ur kameran var bra.

Nu har jag en Xperia 1vi och använder bara jpg som jag tycker blir bra nog. Den har en tendens att underexponera så lite uppskärpning av skuggor och mer skärpa sen tycker jag det ser bra ut för att vara en mobiltelefon.

Teleobjektivet är inte så bra, det ska man vara medveten om.

Den senaste versionen Xperia 1vii har en större sensor för vidvinkeln men den har jag ingen erfarenhet av.

Bilagor

• 20250710_154810556.JPG
    20250710_154810556.JPG
    5 MB · Visningar: 2
  • Screenshot_20260206-211301~2.png
    Screenshot_20260206-211301~2.png
    60.5 KB · Visningar: 2
  • 20260106_211040332~2.JPG
    20260106_211040332~2.JPG
    2.4 MB · Visningar: 0
  • 20260106_211401209~2.JPG
    20260106_211401209~2.JPG