Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 1Ds autofokus fungerar dåligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Köpte ett gammalt 1Ds hus av en fotograf och hade sen tidigare en ultrasonic 35-80mm zoom som hade använts på en analog EOS av enklare slag. Tycker att autofokusen fungerar väldigt dåligt med denna kombination. Autofokusen är långsam, den har svårt att fokusera, ibland fungerar det ganska bra osv... Funderar på att köpa en 70-200 zoom men tvekar lite. Kan det vara fel på huset och inte på den gamla zoomen?

Köpte ett gammalt 1Ds hus av en fotograf och hade sen tidigare en ultrasonic 35-80mm zoom som hade använts på en analog EOS av enklare slag. Tycker att autofokusen fungerar väldigt dåligt med denna kombination. Autofokusen är långsam, den har svårt att fokusera, ibland fungerar det ganska bra osv... Funderar på att köpa en 70-200 zoom men tvekar lite. Kan det vara fel på huset och inte på den gamla zoomen?

Har samma problem med det objektivet på samtliga mina hus. Därav används det typ aldrig, dock för att det är sjukt oskaprt på en FF också, men autofokus med det objektivet så hinner man ta en kaffe mellan "halvtryck" och fokusindikationen... :)

Har samma problem med det objektivet på samtliga mina hus. Därav används det typ aldrig, dock för att det är sjukt oskaprt på en FF också, men autofokus med det objektivet så hinner man ta en kaffe mellan "halvtryck" och fokusindikationen... :)

Tror du att autofokusen fungerar bättre med ett Canon EF serie L 70-200/4.0 som jag funderar på att köpa? Får jag fråga om du har andra objektiv som fungerar bättre än detta gamla objektiv?

Just 70-200 zoomarna är ju något av det vanligaste som finns hos fotoamatörer och proffs tillika. Låna ett och prova. Fungerar kameran som den ska är den kombinationen blixtsnabb.

Tror du att autofokusen fungerar bättre med ett Canon EF serie L 70-200/4.0 som jag funderar på att köpa? Får jag fråga om du har andra objektiv som fungerar bättre än detta gamla objektiv?

Ja, utan tvekan - jag är också på jakt efter det objektivet. Med mina andra objektiv (som inte alls är några L objektiv) så är det inga problem. Det enda objektivet som bråkar är just 35-80mm, och det går ju knappt att fokusera manuellt med heller, så det sitter sällan på (med 'sällan' menar jag typ MAX 5 minuter totalt de senaste 2 åren)...

Just 70-200 zoomarna är ju något av det vanligaste som finns hos fotoamatörer och proffs tillika. Låna ett och prova. Fungerar kameran som den ska är den kombinationen blixtsnabb.
Låna ett, kan kanske gå till en butik (Mediamarkt?) och prova? Skall till USA nåsta vecka och kan då inhandla ett för ca 4000kr. Funderar att även att köpa en Canon S100 el en Fujifilm X10 over there. Några synpunkter på det? Gillar S90-95.100 men saknar en sökare som X10 har.

Jag menade låna av någon som har ett. Finns ju många här. Det står inte här var du själv bor, men det står för en del andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto