Annons

Studioblixtar ihop med SB-900?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carwil

Aktiv medlem
Hjälp!

Vad gör jag för fel? Eller går det inte att använda SB-900 tillsammans med mina studioblixtar. Hur ställer jag in blixten för att få den som en slav. Har satt den i manuellt läge och i remote läge.
Om jag fyrar av kamerans inbyggda blixt (som jag satt i kommandoläge och ---, då fungerar SB-900 som den ska, men studioblixtarna fyras av för sent. Inte av kamerablixten utan av SB-900, vilket gör bilden till katastrof. Om jag använder fjärrutlösaren som jag fick med studioblixtarna så fungerar studioblixtarna som de ska men SB-900 reagerar inte alls.
Hade önskat att jag kunde använda SB-900 som en tredje studioblixt, kanske för att få lite extra hårljus eller så?
Någon som har erfarenhet av detta? Ps. Jag är helt ny inom detta med studiofoto.

SB900 skall du har i slave läge. Även kallat su4 har jag för mig.
(reagerar på blixtljus o du måste ställa effekten manuellt på blixten)

Sedan sätter du kameran på manuellblixt och låg effekt. 1/128 har jag kört med.
(då skickar den inte ut några förblixtar som triggar studio blixtarna för tidigt)

Även kameran brukar jag köra manuellt i studio. 1/160 f8 iso100 kan du börja med o se hur det går!

Då funkar det som du tänkt!

Lycka till

Tack!

Det fungerar!!!!! JIPPI!

Fungerar utmärkt med fjärrkontrollen också. Nu gäller det bara att hitta bra vinklar för spännande ljussättning.
Visste att det borde gå, men han som sålde blixten till mig hade tyvärr ingen koll även om han jobbade för Nikon. Och på fotomässan fick jag tips om hur jag skulle ställa in blixten av en som undervisade just om blixtfotografering mm, men inte heller han gav rätt tips. Men nu fungerade det.
Tack igen!

Härligt att höra, kul att kunna hjälpa till.

jag gick igenom samma problem för några veckor sedan. Då lärde jag mig hur man ska göra.

Betyder det att jag vet mer än han som jobbar på Nikon. hahahaha Skulle vara ett trevligt jobb!

Vilken kamera har du??

Kör du Manuell exponering?

Slutaren (f) bestämmer skärpedjupet och påverkar mängden blixtljus.

Men man bestämmer ju först vilket skärpedjup man vill ha sedan justerar man effekten på blixtarna efter det så det blir bra.

Slutartiden påverkar inte blixtljuset eftersom blixtljuset lyser kortare stund än slutartiden.
Men den påverkar omgivande ljus i lokalen. Om du vill ha med ljus från lokalen så längre slutartid. Eller tvärtom för mindre ljus från lokalen.

Iso kör man ju så lågt som möjligt för högsta kvalitet, Men höjer du iso så når blixtljuset längre.

Lite info bara för dig som nybörjare!
(oops du är nog inte nybörjare, bara med studioblixtar var det kanske)
Jag var där för några månader sedan. har lite studiobilder på www.rickardv.se

Senast ändrad:
Ja, nog vet du mer än de båda från Nikon jag snackade med i alla fall. Den ena var i alla fall ärlig och erkände att han inte kunde så mycket om det här med studioljus, men han på mässan gav sken av att veta. Kan väl kanske förstå om han kände sig lite trött och sliten efter alla föreläsningar och sedan alla konstiga frågor från kreti och pleti.

Helt nybörjare kan man inte säga att jag är. Köpte min första systemkamera 1979 och det har blivit en del sedan dess. Köpte i somras min andra digitala systemkamera, en Nikon D7000 som jag älskar. Har under året byggt på med lite fler objektiv och nu senast SB-900.

I somras hade jag glädjen att få fota två bröllop (min mans brorsdöttrar) och det gav verkligen mersmak. Gillar att fota med kort skärpedjup, i alla fall utomhus. Fick till några bilder som jag är riktigt nöjd med, men tyvärr får jag inte lov att lägga upp dem på internet. (Hoppas få tillstånd så småningom)
För det mesta kör jag med P-läget. Man kan ju lätt justera vilken bländare man vill ha med bakre ratten. Men jag varierar mig. I studion måste det ju så klart vara manuellt. Studioutrustningen köpte jag några veckor innan första bröllopet. Hann bara pröva en gång innan skarpt läge och då tyckte jag det blev katastrof. Gick hem och läste på och sedan hade jag nog en hel del tur, för bilderna blev ganska bra trots min ringa erfarenhet. Nu har jag en kompis som gifter sig i januari så det är därför jag verkligen vill få ordning på det här med blixtarna.

Kollade in dina bilder. Jättefina, speciellt barnbilderna är underbara.

Bländaren (f) bestämmer... *

There. Fixed it for you :)

Ojdå där blev det fel på knapptryckningarna. Bländaren.......

Men det är nog ingen fara! Trådskaparen var ju långt ifrån nybörjare. Det är ju jag som framstår som nybörjare med systemkamera sedan 1992. Men fotointresserad sedan 2005.

Kul, jag har också en D7000. Jag har sparat inställningar för studiofoto på U1 om du testat den funtionen.

Tack för de vänliga orden om bilderna. Jag börjar få till skapliga bilder tycker jag. O mammorna är ju toknöjda!

Prova flera gånger inför nästa stora händelse! Så blir det kanonbra!

Ojdå där blev det fel på knapptryckningarna. Bländaren.......

Men det är nog ingen fara! Trådskaparen var ju långt ifrån nybörjare. Det är ju jag som framstår som nybörjare med systemkamera sedan 1992. Men fotointresserad sedan 2005.

Kul, jag har också en D7000. Jag har sparat inställningar för studiofoto på U1 om du testat den funtionen.

Tack för de vänliga orden om bilderna. Jag börjar få till skapliga bilder tycker jag. O mammorna är ju toknöjda!

Prova flera gånger inför nästa stora händelse! Så blir det kanonbra!

Tack för tipset med att spara inställningarna på U1. Har faktiskt inte börjat använda den funktionen än. Hade en annan kamera tidigare med samma möjlighet och där testade jag, men glömde ju sedan bort för vilken situation jag sparat inställningarna. Så de blev aldrig använda. Men då höll jag ju inte på med studiofoto heller. Nu finns det ju en situation som jag lätt kan komma ihåg.

Heh, hade du systemkameran i ett skåp i 13 år innan du blev intresserad av att fota..

Nästan så ja.
Då hade jag bara en kamera för att dokumentera saker. Tog väl en 24rulle om året ungefär. Dyrt att framkalla film då. Så aldrig att man tog 2-6bilder på samma sak för att välja den bästa.

Fick min systemkamera i 20års present för det ska man ha sa pappa.
Tittade o tryckte o var nöjd så.

Farsan var fotointresserad och tillbringade mkt tid här på FS sista åren han levde.
Då tyckte jag han bara tjatade om sin bilder o kamera grejer.

Men en tid efter hans bortgång kom jag på att det var intressant.......

Oj vad vi skulle ha mkt att prata om idag.....

Nästan så ja.
Då hade jag bara en kamera för att dokumentera saker. Tog väl en 24rulle om året ungefär. Dyrt att framkalla film då. Så aldrig att man tog 2-6bilder på samma sak för att välja den bästa.

Fick min systemkamera i 20års present för det ska man ha sa pappa.
Tittade o tryckte o var nöjd så.

Farsan var fotointresserad och tillbringade mkt tid här på FS sista åren han levde.
Då tyckte jag han bara tjatade om sin bilder o kamera grejer.

Men en tid efter hans bortgång kom jag på att det var intressant.......

Oj vad vi skulle ha mkt att prata om idag.....

Smart farsa, synd att ni inte hann få samma intresse för foto innan han gick bort, men han kanske håller koll på dig fortfarande.

ANNONS
Götaplatsens Foto