Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D och rödblinkande autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har letat i bruksanvisningen utan att finna svar;

Varför blinkar fokuspunkterna till i rött? Det tycks ha med ljusförhållanden att göra men i manuellt läge eller tidsaut verkar det alltid bli så att punkterna blinkar i rött, även vid goda ljusförhållanden. Hyggliga ljusförhållanden och helautomatik så förblir de svarta.

Mvh
Jesper

Hej!

Varför blinkar fokuspunkterna till i rött? Det tycks ha med ljusförhållanden att göra men i manuellt läge eller tidsaut verkar det alltid bli så att punkterna blinkar i rött, även vid goda ljusförhållanden. Hyggliga ljusförhållanden och helautomatik så förblir de svarta.

Mvh
Jesper

Styrs av CF III 8 och även CF III 10 kan vara relevant.

(Första träffen på Google med termerna "Custom functions 7D AF confirm")

AF blinkar då du inte kan ta bild dvs hittar inte fokuspunkt. Konstigt att du inte gör det i bra ljus. Se sid 92 i bruksanvisningen.
Hej!

Mvh
Jesper

Autofokus kan användas

AF blinkar då du inte kan ta bild dvs hittar inte fokuspunkt. Konstigt att du inte gör det i bra ljus. Se sid 92 i bruksanvisningen.

så det är inte det som beskrivs på s 92.

I samband med att man fokuserar uppträder ju en eller flera rutor i fokusområdet som indikerar precis var fokus är inställd. Ibland blinkar dessa rutor till i rött, och även linjerna som markerar hela fokusområdet. När jag nu testar mot dataskärmen och har kameran inställ på helautomatik gör dem inte det, inställningarna som blir är 1/80, f3,5, ISO 100.

Ställer jag samma värden på M blinkar fokuspunkterna i sökaren i rött.

Jag märker inga egentliga problem med det, bilden tas men jag vill veta vad det är.

Mvh
Jesper

Där har vi det

Styrs av CF III 8 och även CF III 10 kan vara relevant.

(Första träffen på Google med termerna "Custom functions 7D AF confirm")

Jag ändrade till 0 på CF III 8 och nu beter den sig mer logiskt. Jag förstår fortfarande inte varför den ej visade red light på full automatik men sak samma.

Tack för din hjälp!
Mvh
Jesper

Jag ändrade till 0 på CF III 8 och nu beter den sig mer logiskt. Jag förstår fortfarande inte varför den ej visade red light på full automatik men sak samma.

Menar du "gröna rutan" när du skriver full automatik? Det är ju en hel del grejer som händer när man väljer det läget, AF går väl över till alla punkter osv? Menar du P-läget är det lite konstigare.

Tillägg: Blev ju förstås tvungen att kolla själv.. min tänder upp rött när den hittar fokus, både i hel- och halvauto. Är alla punkter aktiva indikeras dessutom vilka som har fokus, även på gröna läget.

Just det

Menar du "gröna rutan" när du skriver full automatik? Det är ju en hel del grejer som händer när man väljer det läget, AF går väl över till alla punkter osv? Menar du P-läget är det lite konstigare.

Tillägg: Blev ju förstås tvungen att kolla själv.. min tänder upp rött när den hittar fokus, både i hel- och halvauto. Är alla punkter aktiva indikeras dessutom vilka som har fokus, även på gröna läget.

Gröna rutan, ja. Men menar du att den alltid tänder upp i rött oavsett program eller ljusförhållande?

/Jesper

Jag upptäckte samma sak igår vilket gjorde mig lite konfunderad.

Tidsautomatik, mitten zonen aktiverad. Ibland (oftast så blinkar ramen till runt pukterna när den hittar fokus och den lyser även upp de punkter som aktiverats. (rött ljus)
Ibland däremot så blinkade den inte rött men de aktiverade fokuspunkterna förblev svarta men med en fetare ram runt. Samma inställningar som innan.

Gröna rutan, ja. Men menar du att den alltid tänder upp i rött oavsett program eller ljusförhållande?

Både i A, P och grönt läge så blinkade det rött (lite knepig färg för att indikera framgång, om du frågar mig) när fokuseringen hittade något att fästa på. I "gröna läget" blev ju dessutom alla punkter aktiva, då indikerades även vilka som kameran själv tyckte var lämpliga att använda just då.

Däremot lyste det inte när jag slog på kontinuerlig fokus, men det är nog helt enligt specifikationen.

Gissar att det framgår av manualen vad som borde hända, men jag orkade inte kolla igår. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto