Annons

Blixten hoppar inte upp D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-C

Aktiv medlem
Hej!

Pop-up blixten på min kamera hoppar inte längre upp när jag trycker på "blixt knappen". Jag får inget felmeddelande i kameran. Jag har kollat i bruksanvisningen till kameran men hittan ingen info där.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!
Anna

Kolla programratten, kan vara att den är i ett läge där inte blixt används. Funkar blixten i tex A? Kan ev vara att du gjort någon inställning i menyn, men titta först på programratten

Precis som Janne säger så är det antagligen någonting med säkringen som släpper upp blixten som har gått sönder, eller blixtknappen. Blixtuppfällningen med blixtknappen på D5000 sker ju elektroniskt, dvs. att knappen inte är mekaniskt direktkopplad till säkringen som släpper upp blixten.

På min D700 hoppar blixten upp på avstängd kamera. Men på D7000 hoppar blixten bara upp om kameran är påslagen.

Hej!

Pop-up blixten på min kamera hoppar inte längre upp när jag trycker på "blixt knappen". Jag får inget felmeddelande i kameran. Jag har kollat i bruksanvisningen till kameran men hittan ingen info där.

Den inbyggd blixten ska inte hoppa upp om det sitter en extern blixt i hållaren. Kan något fastnat i hållaren som lurar den inbyggda blixten?

Per.

Den inbyggd blixten ska inte hoppa upp om det sitter en extern blixt i hållaren. Kan något fastnat i hållaren som lurar den inbyggda blixten?

Per.

För att kameran inte ska fälla upp den inbyggda blixten så krävs det att blixten - eller vad som nu sitter i blixtskon - är påslagen, annars vet inte kameran att någonting är monterat i blixtskon. Sitter här själv med en D5000 och SB-700 och kan bekräfta detta ;)

För att kameran inte ska fälla upp den inbyggda blixten så krävs det att blixten - eller vad som nu sitter i blixtskon - är påslagen, annars vet inte kameran att någonting är monterat i blixtskon. Sitter här själv med en D5000 och SB-700 och kan bekräfta detta ;)

OK, det låter ju sunt. Nice try, får jag väl säga till mig själv, då!

Per.

Innan du skickar den till Nikon på lagning vill jag bara säga att det knappast är värt det, köp en extern blixt för samma pengar som bara frakten och felsökningen kostar så får du en aha-upplevelse om hur det kan vara att fota med blixt!

Tack för alla svar.

Det får nog bli att jag lämnar in kameran på service. Har visserligen funderat ett tag på det här med en extern blixt. Det kanske skulle vara bättre att satsa pengar på.

/Anna

ANNONS
Götaplatsens Foto