Det borde vara rätt osanolikt att ett bolag som Adobe anser sig ha råd att underhålla två varianter av samma algoritmprogram.
Det borde vara mer sanolikt att de programmerar moduluppbyggt och förpackar modulerna i olika konstallationer och prisnivåer för att får ut så mycket som möjligt från en marknad med olika behov och olika ekonomiska resurser. Så har alla förtag fungerat som jag har haft möjligheten att följa.
När man ska hävda sig i en konkurensutsatt marknad gäller det att få ut maximalt av varje insat krona/dollar/euro/... Huruvida de berättar det eller inte är en helt annan sak.
Ta Symantec t.ex. Norton Ghost och Backup Exec Desktop Edition är samma program förpackat för två olika marknader med två olika pris och två olika servicenivåer.
Faktum är att Adobe har ett gäng som utvecklar Lightroom och ett team som utvecklar PS.
Från början lånade LR raw framkallaren från PS men fortsatte sedan utveckla den. Idag är det PS som tagit den från PS.
Rawframkalleren gjordes från början som ett hobby projekt av en av chefsutveklarna för PS som också var en inbiten fotograf.
LR har som mål att göra det svåra lätt för fotografer. De algoritmer man idag har för utskrifter och framkallning är i flera fall mer avancerade än de i PS.
PS skapades ju för art directors och har en mängd funktioner en fotograf aldrig behöver.
LR har en mindre mängd funktioner men där har man i många fall tänkt nytt och fått fram bättre funktioner än vad PS har. Det är därför som en sådan som Jeff Schewe gärna ser att PS får en del av det som LR har. Givetvis vill man också se en del av de funtioner PS har i LR.
Det man saknat mest är soft proofing och det finns nu med i LR BETA 4..
Michael Reichmann har n'stan helt gått över till LR och använder enligt egen utsago sällan PS.
Jeff Schewe startar gärna i LR och gör grundjusteringar för att sedan gå över i PS där han är en mästare och sedan tillbaka i LR för att skriva ut.
Man skall nog inte se PS och LR som konkurrenter utan som komplement till varandra. För många av oss räcker LR till för 95% av alla bilder. Sedan skulle man kunna göra bilderna ändå bättre med PS om man behärskade det tillräckligt. Fast att hantera PS på expertnivå motsvara ju en universitetsexamen.
Så för den som är intresserad av bildhantering och utskrifter rekommenderar jag verkligen den gedigna tutorial som finns på Luminous Landscape.
Den är inte till för nybörjare utan ligger på en ganska hög nivå.
Själv har jag hållit på med bildbehandling och utskrifter i mer än 10 år och lärde mig en hel del nytt.
Dessutom är den ganska underhållande med Jeff i sina hawaii-skjortar och hans och Michaels gnabbande.
Som sagt 11 timmar i bortåt 60 avsnitt med dessa gamla kunniga rävar.
Vi skall komma ihåg att båda dessa herrar fungerar som rådgivare till Adobe och som Alfa testare av nya versioner. De känner också personligen de tongivande utvecklarna för både PS och LR.
I Februari kommer deras tutorial om LR 4.
Personligen blev jag överraskad av hur bra deras Camera 2 Print and Screen var så jag kommer nog också köpa deras LR 4 kurs.
Även om jag kört LR sedan den var en första beta kommer jag nog lära mig ett antal användbara trick jag inte själv kommit på.