Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan D90 - D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickster

Medlem
Jag ska köpa en begagnad kamera då jag nyligen sålt min gamla D80 för ett bra tag sen och känner att jag är i behov av en kamera igen.

I vilket fall har jag kikat, och sett att prisklassen mellan D90 och D300 inte är allt för stor som begagnat då jag har två säljare,

D90 - 5200kr som har ett AF-S DX 18-105 objektiv.
D300 - 6000kr som är Siigma 18-55 objektiv.

Båda är i bra jättebra skick sägs det och båda runt 10 000 exponeringar.

Och jag gillar att ta landskapsbilder samt sportbilder, men vad är skillnaden på dessa egentligen? Förutom filmningen i D90 och att D300 har ~7b/s?

D300=mycket bättre

Satsa på en D300! Äger en D300 och hade en D90, D300 har ljusår bättre AF speciellt i mörker där D90 var totalt kass. D90 överexponerar bra mycket mer än D300, dessutom är D300 mycket bättre byggd. Sålde iväg min D90 när jag fick tag på ett nytt D300s hus för 9990:-. Har även haft tillfälle att låna en D7000, men va inte imponerad av den (sämre AF + kraftig överexponering vid dagsljus).

Satsa på en D300! Äger en D300 och hade en D90, D300 har ljusår bättre AF speciellt i mörker där D90 var totalt kass. D90 överexponerar bra mycket mer än D300, dessutom är D300 mycket bättre byggd. Sålde iväg min D90 när jag fick tag på ett nytt D300s hus för 9990:-. Har även haft tillfälle att låna en D7000, men va inte imponerad av den (sämre AF + kraftig överexponering vid dagsljus).

Hmm, okej. Tror det blir D300 som det ser ut nu. Tack!

Då det är så gott som samma kamera bara att D300 är lite mera åt proffs hållet..dvs större kamerahus, bättre byggkvalitet, möjligen lite mera knappar på huset osv. annars samma innehåll så gott som, ett grymt lyft från din D80 med dom nya skärmarna på kamerorna mm
Så om dom ligger i samma pris så är det ju bara o satsa på en D300.

Då det är så gott som samma kamera bara att D300 är lite mera åt proffs hållet..dvs större kamerahus, bättre byggkvalitet, möjligen lite mera knappar på huset osv. annars samma innehåll så gott som, ett grymt lyft från din D80 med dom nya skärmarna på kamerorna mm
Så om dom ligger i samma pris så är det ju bara o satsa på en D300.

Vänta lite - jag skulle säga att sensorn på D90 och D300 är samma, allt annat är bättre på D300 - AF, byggkvalitet (metall vs plast), möjlighet att få matrixmätning med ochippade objektiv och mer tålig slutare och sannolikt spegelmelanism. D u tycks D90 ha ett oförsonligt högt begpris i relation till nypris jämfört med D300 vilket gör D300 relativt billig beg. D90 verkar ligga runt 3500-4000:- (nypris 5500:) och D300 runt 5000-6000:- (nypris 10000 - 12000:).

Exponeringskompensation? Exponera manuellt? Har ägt både D90 och D300 och mina ex har inte presterat olika vad gäller exponering. AF är ju däremot ett faktum att D300 är bättre :)

Är det egentligen någon som helst skillnad på dem två i exempelvis landskaps foto?

Bildkvalitémässigt: nej, det tror jag inte att du kommer att märka, D90 får ju för övrigt till och med bättre resultat i vissa tester, dock med liten marginal. 17-55 2.8 fick t.ex. bättre IQ i ett test med D90 än med D300.

Om du ska lägga de extra kronorna på D300 så är det för att du tycker att vädertätning och handhavandet är bättre! Har du jämfört kamerorna "live"? Personligen tror jag att D90 duger åt de flesta, om man inte är väldigt sportintresserad, då väger ju D300:s bättre AF in mycket.

Som landskapsfotograf rekommenderar jag att du köper D90 och lägger de pengar du sparar på bra glas, det gör garanterat större skillnad och objektiv blir står sig länge :)

Bildkvalitémässigt: nej, det tror jag inte att du kommer att märka, D90 får ju för övrigt till och med bättre resultat i vissa tester, dock med liten marginal. 17-55 2.8 fick t.ex. bättre IQ i ett test med D90 än med D300.

Om du ska lägga de extra kronorna på D300 så är det för att du tycker att vädertätning och handhavandet är bättre! Har du jämfört kamerorna "live"? Personligen tror jag att D90 duger åt de flesta, om man inte är väldigt sportintresserad, då väger ju D300:s bättre AF in mycket.

Som landskapsfotograf rekommenderar jag att du köper D90 och lägger de pengar du sparar på bra glas, det gör garanterat större skillnad och objektiv blir står sig länge :)

Fast det är just det - begpriset på D90 ligger så nära begpriset på D300 att det känbs lite meningslöst att köpa en beg D90.

ANNONS
Götaplatsens Foto