Annons

Rengöring av gamla glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Ska ta itu att scanna en skokartong gamla glasplåtar från början av 1900-talet. Givetvis är plåtarna dammiga och aningen smutsiga. Verkar behöva rengöras lätt. Tacksam för förslag på bra rengöringsmetod. 95 % etananol på bommulstops lära funka. Men etanol är svårt att få tag i. Terpentin lär också gå. Finns det nåt annat renöringsmedel?? Det kanske räcker med destillerat vatten.

Jag vet inte vad emolutionen klarar,
men destillerat vatten och lite diskmedel är milt och effektivt.
Kanske en mårdhårspensel att putsa med.

Gå till biblioteket och låna "Bilden räddas" av Mattsson, Irene. Där står allt som du behöver veta.

Destillerat vatten och milt diskmedel tänkte jag skulle va skonsamt. Men om det finns en bok som avhandlar ämnet att låna på bibblan så får det bli ett besök. Tackar för tipsen.

Senast ändrad:
Bra och praktiska råd som är enkla att tillämpa.

Det aktualiserar också förvaringen. Glasplåtarna ligger idag i små paket utan papper mellan plåtarna. Det gäller tydligen att anskaffa såna där påsar att stoppa plåtarna i och ställa dem på högkant i lämpliga lådor efter rengöringen.

Det är en massa amatörbilder på min släkt och deras vänner för hundra år sen. Så det är verkligen värt arbetet och att det görs ordentligt.

Väldigt tacksam för de här konkreta råden.

Det aktualiserar också förvaringen. Glasplåtarna ligger idag i små paket utan papper mellan plåtarna. Det gäller tydligen att anskaffa såna där påsar att stoppa plåtarna i och ställa dem på högkant i lämpliga lådor efter rengöringen.

Det är en massa amatörbilder på min släkt och deras vänner för hundra år sen. Så det är verkligen värt arbetet och att det görs ordentligt.

Digitalisera bilderna när du har rengjort dem! Ett välunderhållet digitalt arkiv håller hur länge som helst.

Första tanken var väl att bara fota glasplåtarna och skriva ut dem efter digitalt renoveringsarbete. Efterhand har jag insett att man nog bör göra hela jobbet grundligt. Gamle farbror Nils (han som tog bilderna) skulle säkert gilla det.

Jag har ingen som helst egen erfarenhet, men jag läste i nämnda bok att retusheringen inte håller för rengöring på glasplåtar om man blöter det minsta.

Tack för alla synpunkter. Känns inspirerande med stödet.

Givetvis ska det va papperspåsar av syrafritt material. Och en lätt fuktad microfleeceduk tar jag väl fram om det ser ut att va fläckar på glassidan efter att varligt blåst av plåtarna. Glasplåtarna förvaras idag i sina originalkartonger men med silkespappret borttaget. En hel del av plåtarna är framkallade och dessa har jag fotat av. Men eftersom jag förärats glasplåtarna känns det förpliktande att väl ta hand om dessa.

Innan jag stoppar in glasplåtarna i sina påsar så fotar jag väl av dem (eller använder scanner) så det blir ett fint digitalt arkiv. Tror nog att jag sätter upp kameran i stativ över ett ljusbord och använder mitt Tamron 90 mm.

När jag får resultat framöver så presenterar jag jobbet och bildresultat på min blogg här på fotosidan. Det kan kanske intressera flera.

Jag har ingen som helst egen erfarenhet, men jag läste i nämnda bok att retusheringen inte håller för rengöring på glasplåtar om man blöter det minsta.

Jag förstår inte exakt vad du menar, men jag kan nämna att jag fick en bunt glasplåtar som var så skitiga och skadade att det enda raka var att bada dem i vatten, och det gick faktiskt utmärkt. Emulsionen håller mycket bättre än man kan tro. Så i nödfall är det nog ingen dum lösning.

Sedan är det väl så att en glasplåt innehåller ju mycket information så att en skanning nog är det rätta, speciellt om det är landskapsbilder, med många små detaljer. Är det porträtt så kan det nog räcka med en avfotografering.

Intressanta erfarenheter av det där med "badning" av glasplåtar.

Får väl testa om min scanner ger bättre resultat än att fota glasplåtarna med belysning underifrån. Har hört att den senare metoden ger skarpare bilder. Givetvis med bra kamera och objektiv. Givetvis vill man få ut så mycket information som möjligt.

Jag förstår inte exakt vad du menar, men jag kan nämna att jag fick en bunt glasplåtar som var så skitiga och skadade att det enda raka var att bada dem i vatten, och det gick faktiskt utmärkt. Emulsionen håller mycket bättre än man kan tro. Så i nödfall är det nog ingen dum lösning.
Emulsionen tål nog en försiktig tvätt. Det Göran varnade för var att eventuell retushering kan försvinna om man fuktar den.

Sedan är det väl så att en glasplåt innehåller ju mycket information så att en skanning nog är det rätta, speciellt om det är landskapsbilder, med många små detaljer. Är det porträtt så kan det nog räcka med en avfotografering.

En modern digital systemkamera har tillräcklig stor upplösning för att det ska bli i stort sett lika bra som med en scanner. (Det beror förstås på scannern, men jag utgår från att det inte handlar om en proffsscanner i tiotusentalskronorklassen.)

Emulsionen tål nog en försiktig tvätt. Det Göran varnade för var att eventuell retushering kan försvinna om man fuktar den.

En modern digital systemkamera har tillräcklig stor upplösning för att det ska bli i stort sett lika bra som med en scanner. (Det beror förstås på scannern, men jag utgår från att det inte handlar om en proffsscanner i tiotusentalskronorklassen.)

Ja, jag förstod sen vad han menade.

En glasplåt är väl på 6x9 cm? Det innebär att om man skannar med 2400 ppi så får bilden en storlek på 50 megapixel. I många fall kanske det räcker med en lägre upplösning, 1200 eller 1600 PPI, men om det är mycket detaljer så kanske det är rimligt att gå upp till 2400? Men visst, 1200 ppi på skannern ger en bild på 12 MP och då ska det ju fungera lika bra med en digitalkamera och framförallt går det snabbare.

Jag tänkte nog inte på att en glasplåt är så stor. :)

(Den är nog oftare 9x12 cm än 6x9 cm.)

Å andra sidan: hur hög upplösning finns på glasplåten från början? Är det meningsfullt med en bildfil på 50Mpixel?

Min samling av glasplåtar har formatet 9 x 12 cm. Upplösningen verkar inte vara nåt vidare att döma av de bilder jag sett. Men som regel har bilderna varit kontaktkopior. Det ska bli intressant och se vilken kvalitet man kan få fram. Själv tror jag 1200 ppi räcker. Jag vill gärna kunna bildbehandla dem i efterhand. Och till och med försöka mig på och färglägga dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto