Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur plåtar jag tänkta scenario?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minnert

Aktiv medlem
Hej, jag ska genomföra en plåtning med en kille och hans ivriga hund.

Jag skulle vilja att killen sitter stilla (alternativt står) på en parkbänk vid en gatulykta. Hunden ska springa runt och bli oskarp. Syftet med bilden är att visa att killen är lugn och hunden är ivrig.

Jag tänker:
- kväll, med gatulampa som belysning. Skog som bakgrund.
- vidvinkel (17-55 f2,8 Nikon)
- stativ
- liten bländare (22???)
- lång slutartid - hur lång? Hur länge klarar en människa att sitta stilla. 5 sek? 10 sek? Det kommer inte att vara inzoomat så om en pupill rör sig en aning spelar ingen roll för slutresultatet.

Orosmomenten är väl gatubelysningen, att den fräter ut i den långa slutartiden.

Har ni andra förslag, hur skulle ni ha gjort?
Vad ska jag tänka på?

Med 5-10 sek slutartid kommer en hund som springer inte ens att synas, möjligen som en mörk genomskinlig sudd. Det kommer iallafall inte att synas att det är en hund. Tänk på hur långt en hund hinner på 5 sekunder, eller bara en sekund.

Med f/22 kommer inte något i bilden att bli särskilt skarpt, det finns ingen orsak att använda mindre än f/11 eller så. Behöver du längre slutartid är det bättre att lösa det med ND-filter.

En annan sak du kan tänka på är om du vill att hunden ska vara fullständigt oskarp eller om du vill att den ska ha som ett spår efter sig och sedan vara skarp?

Med 5-10 sek slutartid kommer en hund som springer inte ens att synas, möjligen som en mörk genomskinlig sudd. Det kommer iallafall inte att synas att det är en hund. Tänk på hur långt en hund hinner på 5 sekunder, eller bara en sekund.

Med f/22 kommer inte något i bilden att bli särskilt skarpt, det finns ingen orsak att använda mindre än f/11 eller så. Behöver du längre slutartid är det bättre att lösa det med ND-filter.

En annan sak du kan tänka på är om du vill att hunden ska vara fullständigt oskarp eller om du vill att den ska ha som ett spår efter sig och sedan vara skarp?

Okej. Tack för råd. Sant, jag behöver inte blända ner så pass mycket. ND-filter har jag inte, ska kolla upp det.
Jag har inte riktigt spikat scenariot i huvudet än... men jag tror att jag vill att den mer eller mindre ska vara helt oskarp, se ut som en suddig studsande boll. Det kommer att bli en serie av bilder där det här är en av dem.

Jag ska fundera lite till.

Två exponeringar

Varför inte göra två exponeringar.

En där killen står på bänken och en där han fortfarande står på bänken men lockar hunden (kanske i koppel) att springa rundor runt bänken. Sedan slår du ihopbilderna i Photoshop och tar fram valda delar.

Har du kameran på stativ blir det enkelt att slå samman bilderna ;)

Hunden kommer inte att se ut som en suddig studsande boll, den kommer att se ut som något man målat på men mycket mycket utspädda vattenfärger.

Det du kan göra är att ge den ungefär som suddiga konturer, så att benen och det som rör sig fortast suddas till men kroppen fortfarande är på ett och samma ställe men något suddig. Till det är det fortfarande tiondels sekunder som gäller.

Varför inte göra två exponeringar.

En där killen står på bänken och en där han fortfarande står på bänken men lockar hunden (kanske i koppel) att springa rundor runt bänken. Sedan slår du ihopbilderna i Photoshop och tar fram valda delar.

Har du kameran på stativ blir det enkelt att slå samman bilderna ;)

Bra idé. Jag har tänkt på det men glömt bort det. Ja... det är nog det smartaste/smidigaste.

Hunden kommer inte att se ut som en suddig studsande boll, den kommer att se ut som något man målat på men mycket mycket utspädda vattenfärger.

Äsch, låt henne göra tio exponeringar av hunden med oskärpa, så kan hon lägga ihop alla bilderna till ett kollage. Då kan ju hunden lockas med godis av husse och hoppa lite här och där, som en liten suddig tuss ;)

Äsch, låt henne göra tio exponeringar av hunden med oskärpa, så kan hon lägga ihop alla bilderna till ett kollage. Då kan ju hunden lockas med godis av husse och hoppa lite här och där, som en liten suddig tuss ;)

Hahha, det här kommer att bli superbra ju! Måste nog finslipa det lite innan själva fotograferingen sker... : O

ANNONS
Götaplatsens Foto