Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Hej. jag har en canon EOS 450D.
Jag vill vill förbättra mina bilder och med min begränsade budget innebär det filter.
Jag är ute efter två filter.
För det första: ett filter som ger "bättre" bilder. Framförallt utomhus med "proffs" känsla.
Sen vill jag ha ett filter som ger dramtik och dynamik. Kankse ett färgfilter, vilken färg?

Tack på förhand J

Färgfilter använde man på analoga kameror, mest på svartvitt. Med digitalt kan du lika gärna lägga på effekten av alla olika färgfilter i efterbehandlingen i datorn, då kan du ju dessutom balansera effekten som det passar varje bild istället.

Vill du fota i färg eller svartvitt?

Det enda filtret som verkligen är meningsfullt att använda på digitalt är polarisationsfilter, effekten från dem går inte till 100 % att skapa i efterbehandlingen.

Vill du veta hur du efterbehandlar bilder för att få effekterna du vill ha så finns det en hel del artiklar om det om du googlar!

Det finns ett par filter till som kan vara meningsfullt att använda, och det är dels gråfilter, dels tonade filter, gradientfilter, där man kan minska ljusstyrkan i himlen för att få den att hamna inom det dynamiska omfånget.

Vanliga gråfilter används för att kunna ta med större bländare för att minska skärpedjupet, och för att kunna ta med lång slutartid, till exempel om man vill att strömmande vatten ska se sammetsmjukt ut eller vågor att smälta ihop till något som liknar rök.

Det avtonande filtret, gradientfiltret, används vid landskapsbilder, för att dämpa ljusheten i den övre delen av bilden, så att man kan se molnen och så att himlen får djupare färg. Gradientfilter fungerar bäst om man kan reglera hur högt de monteras och avståndet framför objektivet. System som Cokin och Lee är att föredra.

Inga filter ger per automatik bättre bilder eller mer proffskänsla, utan för att få bättre bilder finns bara en väg att gå, och det är att lära sig mer om hur mediet fungerar och hur man kan få det att uppfylla önskemålen. Om man har en bildidé, så handlar det om att söka medlen för att förverkliga den, och det kan kanske någon gång innebära att man använder ett filter, men alltid handlar det om att känna till sina verktyg och att använda deras egenskaper för att åstadkomma resultatet man vill ha.

Tack för era svar, det blev ett motljuskydd.

Apropå flter, vad tror ni om, Hoya Star-six, 6-uddigt stjärnfilter?
Så här står det på en ledande aktörs hemsida,

"Stjärnfiltret ger tydliga ''ljusstrålar'' ut från punktformiga ljuskällor i bilden och gör bilden mer levande. Bäst effekt ger filtret när bildkontrasten är hög och ljuskällorna är relativt starka, t ex vid kvällsmotiv."

Nåt att satsa på?

Mvh John

"Stjärnfiltret ger tydliga ''ljusstrålar'' ut från punktformiga ljuskällor i bilden och gör bilden mer levande. Bäst effekt ger filtret när bildkontrasten är hög och ljuskällorna är relativt starka, t ex vid kvällsmotiv."

Nåt att satsa på?

Mvh John
Nej
Jag har bara sett en diabild i mina dar som har blivit bättre med stjärnfilter.

Nåt att satsa på?

Mvh John

Kan ge fina effekter exempelvis om du fotar en orkester på scen omgiven av spotlights där effekten av filtret kan komma till sin rätt.

/krister

Med risk för att låta som en negativ jävel...
Jag tror du ska spara dina pengar till bättre objektiv istället för att slänga ut dom på filter. Det är ytterst sällan du behöver förbättra en bild med ett filter idag. Det är under alldeles speciella omständigheter.
Lär dig att bildbehandla i datorn istället. Det kommer ge dig betydligt mer än ett filter.

Det som kan åstadkommas med stjärnfilter kan man göra i datorn också, men med mycket bättre kontroll - och gratis.

Effekterna brukar dock sällan se proffsiga ut. Effektsökeri är väl ett mer passande ord.

Filter med speciella former är lite onödigt, du kommer sannolikt använda detta sällan. När du vill testa effekten kan du göra det genom att klippa ut en stjärna ur en kartong.

Jag har ofta UV-filter på, väl medveten om att det ofta sänker bildkvalitén. Men då kan jag stressa och slarva när jag känner för det. Har repat upp två filter och råkat sätta fingrarna på dem otaliga gånger. Är man mer försiktig är det bättre utan filter.

Filter med speciella former är lite onödigt, du kommer sannolikt använda detta sällan. När du vill testa effekten kan du göra det genom att klippa ut en stjärna ur en kartong.

Jag tror att det som blaufish skriver beror på en missuppfattning.

Ett "stjärnfilter" kan inte klippas ur kartong. Ett stjärnfilter är glas som har en massa korsande parallella rillor, som bryter ljuset, och som åstadkommer stjärnor kring små glansdagrar och ljuskällor. Det finns flera sorter, med olika antal strålar, och också ställbara med två glas som kan vridas i olika vinklar.

Stjärnfilter är poppis att använda när man tar julgran med en massa ljus och kulor.

"Filtret" som man kan klippa i kartong är något som kallas "boké-filter", och som ger oskarpa ljuskällor i bakgrunden formen som man har klippt ut. Det är poppis att göra såna med olika former, hjärta lika väl som stjärnor.

Jag tror att det som blaufish skriver beror på en missuppfattning.

Ett "stjärnfilter" kan inte klippas ur kartong. Ett stjärnfilter är glas som har en massa korsande parallella rillor, som bryter ljuset, och som åstadkommer stjärnor kring små glansdagrar och ljuskällor. Det finns flera sorter, med olika antal strålar, och också ställbara med två glas som kan vridas i olika vinklar.

Stjärnfilter är poppis att använda när man tar julgran med en massa ljus och kulor.

Aha, Ja det hade jag missuppfattat, trodde helt klart det var bokehmönster vi talade om :)

Skall människor vara med i bilden har det ju kanske ett visst användningsområde för stjärnfilter. Annars så behövs inget filter, är bara att leka med små bländare om man vill ha olika stjärnmönster från ljusen. Blir ganska snyggt.

Fast det vet nog ni erfarna redan.

ANNONS
Götaplatsens Foto