Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning i Manuellt läge och sunny 16!

Produkter
(logga in för att koppla)

FransGlans

Aktiv medlem
Hejsan!

Behöver lite kunniga eller halvkunninga människors visdom kring kamerans manuella läge och dess ljusmätning.

Jag försöker att förstå hur kamerans ljusmätning hänger ihop och vilket sätt som mest effektivt ger en rätt exponerad bild i diverse olika ljusförhållanden.

I manuellt läge (M) så förstår jag att exponeringen är rätt när markören "stannar" i mitten av EV skalan. Men detta är ju påverkat av var jag har gjort min mätning(?)
alltså om jag mätt på en svart sten eller på en vit fiskmås.
Och att kamerans ljusmätare stannar på mitten av Ev skalan behöver i dessa fall inte betyda att exponeringen är "rätt"?!

Om jag däremot använder mig av "sunny 16" och använder mig av denna "formel" med tex det klassiska f16 s100 iso 100 så är jag mer "trygg" ??

Har jag rätt i att jag i denna "sunny 16 regel" kringgår kamerans egna ljusmätare och enbart förlitar mig till en väl prövad formel? Har jag rätt i att markören i kameran kan hamna på både minus EV och plus EV trots att exponeringen är rätt enligt "sunny 16"

jag vet at man kan använda sig av spotmätning och ett gråkort. Men jag har hört att man med fördel kan strunta i kamerans egna ljusmätare och använda sig av sunny 16

Hoppas någon förstår mina tankar och kan korrigera eller fastslå att jag är rätt ute i min tolkning av det hela.

Är det något fundamentalt som jag missförstått så påpeka gärna det!

och jag reserverar mig för arga människor som tycker att jag borde söka på forumet först, vilket jag har gjort...

med mycket vänliga hälsningar// Gustav
 
Du har rätt i det mesta du förutsätter i ditt inlägg. Sunny 16 behövs dock inte längre, när vi har både väldigt fina ljusmätare och - kanske ännu viktigare - en chans att genast kolla exponeringen när den är gjord!

Visst kan du ställa exponeringen fast med din Sunny 16, men det ger nog fler bilder du vill behålla om du låter kameran "gissa" första gången.

Varför vill du förresten använda M-läget? För skojs skull, eller något annat?

Per.

PS. Jag läste ditt inlägg igen och ser att du försöker förstå. Då tror jag inte att M-läget ger dig något alls. Då är det lättare att titta i sökaren och vrida runt kameran för att se vad den tänker använda för exponering.
 
Du har rätt i det mesta du förutsätter i ditt inlägg. Sunny 16 behövs dock inte längre, när vi har både väldigt fina ljusmätare och - kanske ännu viktigare - en chans att genast kolla exponeringen när den är gjord!

Visst kan du ställa exponeringen fast med din Sunny 16, men det ger nog fler bilder du vill behålla om du låter kameran "gissa" första gången.

Varför vill du förresten använda M-läget? För skojs skull, eller något annat?

Per.

hej! Jag har upplevt när jag fotat i Av läget med evaluerande mätning att jag ofta får en exponering som jag är mindre nöjd med, komplexa motiv med mycket dynamik i tex. Tröttnade på att hela tiden "rädda bilden" i photoshop och ville gå till grunden med hur man mäter ljuset tillförlitligt.

såg en film om sunny 16, där gubben pratade om att vi har haft ett osunt förhållande till vår kamera där vi använder exponerimgskompenationen för att ljuga för kameran, säga åt den att bilden skall vara ljusare/mörkare än vad kameran vill göra bilden. Han menade att det är bättre att veta vilka värden som används under vilka ljusförhållandens. Alltspå vilket EV värde som kameran får skickat till sin sin sensor.

med detta i bakgrund så började jag köra manuellt, för att ta kommandot.

efter lite träning så har jag förstått att jag ofta använt för stor bländare utomhus i fullt dagsljus, utan filter, och det är ju inte så snällt mot kamerans ljusmätare :)

Men jag är vetgirig och ogillar när jag inte förtsår förhållandena kring de tekniska.

// Gustav
 
hej! Jag har upplevt när jag fotat i Av läget med evaluerande mätning att jag ofta får en exponering som jag är mindre nöjd med, komplexa motiv med mycket dynamik i tex. Tröttnade på att hela tiden "rädda bilden" i photoshop och ville gå till grunden med hur man mäter ljuset tillförlitligt.

såg en film om sunny 16, där gubben pratade om att vi har haft ett osunt förhållande till vår kamera där vi använder exponerimgskompenationen för att ljuga för kameran, säga åt den att bilden skall vara ljusare/mörkare än vad kameran vill göra bilden. Han menade att det är bättre att veta vilka värden som används under vilka ljusförhållandens. Alltspå vilket EV värde som kameran får skickat till sin sin sensor.

med detta i bakgrund så började jag köra manuellt, för att ta kommandot.

efter lite träning så har jag förstått att jag ofta använt för stor bländare utomhus i fullt dagsljus, utan filter, och det är ju inte så snällt mot kamerans ljusmätare :)

Men jag är vetgirig och ogillar när jag inte förtsår förhållandena kring de tekniska.

// Gustav

Du har förstått helt rätt och drar riktiga slutsatser vad jag förstår. Men sunny 16 är ingen patentmetod det heller. Himlen är olika klar, trotts att inga moln behöver synas, ljuset varierar alltså ändå. Det finns inte en chans i världen för ögat att bedöma dessa skiftningar i ljuset. Här är ljusmätaren i kameran helt överlägsen. Jag ifrågasätter starkt mannen du refererar till på denna grund och menar att kamerans inbyggda ljusmätare, exponeringskompensation och en utvecklad förståelse och erfarenhet både av motivens egenskaper och för kamerans sätt att ljusmäta är överlägset sunny 16. Har man dock inte denna förståelse, kan sunny 16 vara nog så god som ett random värde från kamerans ljusmätare, i automatiskt läge, såväl som i manuellt.
 
Du har förstått helt rätt och drar riktiga slutsatser vad jag förstår. Men sunny 16 är ingen patentmetod det heller. Himlen är olika klar, trotts att inga moln behöver synas, ljuset varierar alltså ändå. Det finns inte en chans i världen för ögat att bedöma dessa skiftningar i ljuset. Här är ljusmätaren i kameran helt överlägsen. Jag ifrågasätter starkt mannen du refererar till på denna grund och menar att kamerans inbyggda ljusmätare, exponeringskompensation och en utvecklad förståelse och erfarenhet både av motivens egenskaper och för kamerans sätt att ljusmäta är överlägset sunny 16. Har man dock inte denna förståelse, kan sunny 16 vara nog så god som ett random värde från kamerans ljusmätare, i automatiskt läge, såväl som i manuellt.

men vad jag förstår så brukar rätt många mäta mot ett gråkort för att kamerans ljusmätare inte skall bli lurad. Om nu kamerans ljusmätare vore så bra, varför använder då många sig av sitt gråkort?

När jag menar sunny 16 så menar jag inte bara starkt soljus och bländare 16, fast det kanske är vedertaget. Det finns en jättebra app för Iphonen som heter
pinhole exposure meeter(tror jag den hette) Den visar olika EV värden, alltså hur hur mycket ljus som skickas till kameran vid slöjat solkjus/molning/kväll/ dagsljus m.m det finns 20 olika EV värden som innebär 20 olika ljus/väder förhållanden.

Med denna app och kameran i andra handen så tycker jag att mitt fotande tagit ett nytt steg. Appen blir som en lathund för de olika värden i kameran F/ISO/S

snart sitter de i ryggraden.

Och ja tror att denna kunskap är mer värdefull än att bara skjuta av, kolla i kameran och fascinera sig/ bli arg över de resultat som kamerans ljusmätare framvisar...

Men min egentliga fråga med detta inlägg var :

måste den s.k mätaren ligga i mitten bland EV talen för att en rätt exponering skall vara gjord, eller är denna mitt markering bara något godtyckligt som kamerans ljusmätare anser vara "rätt"

flummig fråga, men nån kanske fattar :)
 
hej! Jag har upplevt när jag fotat i Av läget med evaluerande mätning att jag ofta får en exponering som jag är mindre nöjd med, komplexa motiv med mycket dynamik i tex.

Mitt råd är att överge evaluerande mätning, och i stället bygga upp en känsla för hur den centrumvägda mätningen mäter. På så vis får du smidigt kontroll överljusmätningen. Du vet vad du riktar kameran på, du vet hur kameran mäter, du väljer exponeringskompensation utifrån detta och din bedömning av ljuset i motivet baserat på erfarenhet av hur hela systemet fungerar. En sådan erfarenhet vill jag mena är svårare att bygga upp i evaluerande läge. Men det är bara vad jag tror.
 
men vad jag förstår så brukar rätt många mäta mot ett gråkort för att kamerans ljusmätare inte skall bli lurad. Om nu kamerans ljusmätare vore så bra, varför använder då många sig av sitt gråkort?

När jag menar sunny 16 så menar jag inte bara starkt soljus och bländare 16, fast det kanske är vedertaget. Det finns en jättebra app för Iphonen som heter
pinhole exposure meeter(tror jag den hette) Den visar olika EV värden, alltså hur hur mycket ljus som skickas till kameran vid slöjat solkjus/molning/kväll/ dagsljus m.m det finns 20 olika EV värden som innebär 20 olika ljus/väder förhållanden.

Med denna app och kameran i andra handen så tycker jag att mitt fotande tagit ett nytt steg. Appen blir som en lathund för de olika värden i kameran F/ISO/S

snart sitter de i ryggraden.

Och ja tror att denna kunskap är mer värdefull än att bara skjuta av, kolla i kameran och fascinera sig/ bli arg över de resultat som kamerans ljusmätare framvisar...

Men min egentliga fråga med detta inlägg var :

måste den s.k mätaren ligga i mitten bland EV talen för att en rätt exponering skall vara gjord, eller är denna mitt markering bara något godtyckligt som kamerans ljusmätare anser vara "rätt"

flummig fråga, men nån kanske fattar :)

Ja, sådana exponeringstabeller följde med i filmaskarna på den analoga tiden, som du nu har en app för. Det var en hel sådan tabell jag metaforiskt refererade till när jag nämnde sunny 16 i föregående inlägg.

Nej, mätaren skall sällan ligga i mitten, bara för 18 % gråa motiv, som ett gråkort som hålls i det ljus motivet befinner sig i. Det är så kamerans exponeringsmätare är kalibrerad (utom i evaluerande mätning, där japanska kameraingenjörer lagt in ett program över standardmotiv som försöker lista ut vad motivet föreställer och hur det skall exponeras). Denna uppgift utför du dock själv mycket bättre i huvudet än de japanska kameraingenjörerna, de har ju egentligen ingen aning om vad motivet föreställer, och hur du vill ha bilden exponerad.

Jaqg uppfattar det fortfarande som att du är på helt rätt väg, fortsätt gärna experimentera med denna app. Men var beredd på att ljusmätaren i kameran gör ett bättre och snabbare jobb sedan du lärt dig hantera denna och förhålla dig till den med den kunskap du nu bygger upp. Du behöver inte experimentera med appen, men jag tror det är en bra väg till verklig förståelse.
 
Om du vill ha bilder som är rätt exponerade är nog det enklaste att alltid ha "bracketing" påslaget. Annars kan man ju kasta en blick på histogrammet och korrigera, om så behövs. Eller - om man upptäcker att man alltid vill exponera 0,7 steg över kameran - slå på exponeringskomp.

Inget fel att vilja förstå, men vill man ha rätt exponering (i någon mening) finns det nog enklare metoder än att vara sin egen exponeringsmätare.

Per.
 
Du behöver inte experimentera med appen sa:
:) mm, jag tror inte heller att jag kommer hålla på alltför länge med appen, men jag har en del kvar innan jag begriper helt å fullt hur den sketna canonen mäter ljuset.
Men tack för dina tips!! Jag skall börja spana djupare på detta med centrumvägd mätning. får se vad jag landar i för lösning.

ha det!
 
De flesta kameror brukar ha en ljusmätare som kan ställas i tre olika lägen:
- spot
- centrumvägd
- matris/evaluerande

Det läge du väljer används sedan oavsett om kamerans programväljare står på P, A, S eller M. Programläget har inget med ljusmätningsmetoden att göra.
 
Om du vill ha bilder som är rätt exponerade är nog det enklaste att alltid ha "bracketing" påslaget. Annars kan man ju kasta en blick på histogrammet och korrigera, om så behövs. Eller - om man upptäcker att man alltid vill exponera 0,7 steg över kameran - slå på exponeringskomp.

Inget fel att vilja förstå, men vill man ha rätt exponering (i någon mening) finns det nog enklare metoder än att vara sin egen exponeringsmätare.

Per.

jag baserer mina uttalanden på denna site:

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

läs, och kommentera gärna igen! om du orkar :)

// Gustav
 
:) mm, jag tror inte heller att jag kommer hålla på alltför länge med appen, men jag har en del kvar innan jag begriper helt å fullt hur den sketna canonen mäter ljuset.
Men tack för dina tips!! Jag skall börja spana djupare på detta med centrumvägd mätning. får se vad jag landar i för lösning.

ha det!

Googla upp hur kameran mäter ljuset, hur den utgår från ett 18 % grått motiv (eller egentligen inte i evaluerande mätning), och öva upp en känsla för saken i relation till denna kunskap om exponeringsmätarens funktionssätt. Sedan är det en ständig övningssak som måste hållas vid liv, annars glömmer man. Glöm inte att ha kul med appen, den låter nyttig!
 
Med lite erfarenhet lär man sig ganska fort hur olika typer av motiv behöver kompenseras för att få rätt exponering. Personligen använder jag till 99% A-läget (d.v.s. jag ställer in den bländare jag vill ha) och så får kameran välja slutartid (och ISO). Har jag ett mörkt motiv framför mig så vet jag att jag behöver ställa exponeringskompenseringen på lite minus, är motivet väldigt ljust så måste jag kompenser med plus. Detta eftersom kamerans ljusmätare vill göra alla motiv sådär lagom ljusa.
 
De flesta kameror brukar ha en ljusmätare som kan ställas i tre olika lägen:
- spot
- centrumvägd
- matris/evaluerande

Det läge du väljer används sedan oavsett om kamerans programväljare står på P, A, S eller M. Programläget har inget med ljusmätningsmetoden att göra.

Jag förstår vad du menar, men jag förstår ändå inte fullt ut hur det ligger till.
I alla lägen utom M så måste du exponerings komepnsera, i M läget så måste du väl hantera ljuset helt manuellt, och den mätaren som du försöker balansera till mitten av EV skalan är väl en ljusmätare? Och därför skiljer sig väl ända M läget ifrån de andra halvautomatiska lägena...

luriga grejjer detta :)
 
Med lite erfarenhet lär man sig ganska fort hur olika typer av motiv behöver kompenseras för att få rätt exponering. Personligen använder jag till 99% A-läget (d.v.s. jag ställer in den bländare jag vill ha) och så får kameran välja slutartid (och ISO). Har jag ett mörkt motiv framför mig så vet jag att jag behöver ställa exponeringskompenseringen på lite minus, är motivet väldigt ljust så måste jag kompenser med plus. Detta eftersom kamerans ljusmätare vill göra alla motiv sådär lagom ljusa.

jo, det är ju en käck grej detta med exponerings kompensation, men mina tankar går till denna site: http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

där jag alltså utforskar den gamla ljusmätnings metoden sunny 16.

Allt för att lära mig ha manuell och egen kontroll över ljusmätningen, bara för att :)

/gustav
 
Jag förstår vad du menar, men jag förstår ändå inte fullt ut hur det ligger till.
I alla lägen utom M så måste du exponerings komepnsera, i M läget så måste du väl hantera ljuset helt manuellt, och den mätaren som du försöker balansera till mitten av EV skalan är väl en ljusmätare? Och därför skiljer sig väl ända M läget ifrån de andra halvautomatiska lägena...

luriga grejjer detta :)

Det är ju fortfarande precis samma ljusmätare som ger information till kameran. I A-läget gör det att kameran själv kan ställa in en kombination som ger en pinne mitt på EV-skalan i sökaren. I M-läge så får du själv ställa in värdena så att de hamnar mitt på skalan.

Vill du inte ha värdena mitt på skalan, t.ex. om du vet att du måste överexponera lite vid ett ljust motiv, så kan du i A-läget använde positiv exponeringskompensering. I M-läget kan du ställa in värden så att de hamnar på plus-sidan av skalan. Eller faktiskt t.o.m. använda positiv exponeringskompensering, vilket då "lurar" mätaren/skalan, så att ett mit värde faktiskt motsvarar en överexponering enligt den pluskompensation du ställt in.
 
jo, det är ju en käck grej detta med exponerings kompensation, men mina tankar går till denna site: http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

där jag alltså utforskar den gamla ljusmätnings metoden sunny 16.

Allt för att lära mig ha manuell och egen kontroll över ljusmätningen, bara för att :)

/gustav

Kunskap är alltid bra, och det är kul att förstå hur saker fungerar, men med dagens kameror är det nog ändå rätt sällan man egentligen har nån nytta av sunny-16.
 
jag baserer mina uttalanden på denna site:

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

läs, och kommentera gärna igen! om du orkar :)

// Gustav

Ursäkta om jag kommenterar här. Han i länken har ju alldeles rätt utifrån sin horisont, han vill ju göra en grej av sin tabell. Och visst funkar det. Och visst har tabellen fördelar. På handhållna ljusmätare finns det en tillsats såman kan mäta det infallande ljuset, det är ju detta denna tabell egentligen anger. Inte det reflekterade ljus kamerans mätare mäter. Däremot mäter kamerans ljusmätare exakt och mycket snabbt. Man behöver inte stå och filosofera om var i tabellen ljuset egentligen hamnar, man får direkt ett exakt värde. Sedan gäller det att omsätta detta kamerans ljusmätarvärde till sitt motiv och till hur man egentligen vill ha bilden exponerad. Denna översättning mellan ljusmätarvärldet och motivet slipper man med tabellen. Där har den sin poäng. Men man kan fortfarande vilja ha bilden annorlunda exponerad än vad tabellen/appen anger.
 
Det är ju fortfarande precis samma ljusmätare som ger information till kameran. I A-läget gör det att kameran själv kan ställa in en kombination som ger en pinne mitt på EV-skalan i sökaren. I M-läge så får du själv ställa in värdena så att de hamnar mitt på skalan.

Vill du inte ha värdena mitt på skalan, t.ex. om du vet att du måste överexponera lite vid ett ljust motiv, så kan du i A-läget använde positiv exponeringskompensering. I M-läget kan du ställa in värden så att de hamnar på plus-sidan av skalan. Eller faktiskt t.o.m. använda positiv exponeringskompensering, vilket då "lurar" mätaren/skalan, så att ett mit värde faktiskt motsvarar en överexponering enligt den pluskompensation du ställt in.

mm, jo, så e det ju:)
Men som sagt, mitt problem kanske ligger mer i mätningsmetoden (spot(centrum(evaluerandea) Tycker att det ofta blivit skit, med evaluerande, och har haft en bristande kunskap i hur jag använder spot och centrumvägd. Har även haft en bristande kunskap i fokuseringslåsning. Detta sammantaget har gjort att jag sneglat på et fast formel, som sunny 16 ,där man kan skita i allt och bara ställa i fasta värden beroende på väderlek. men jag kanske e lite lat, och måste kanske lära mig förstå bättre hur kameran använder sin ljusmätare....!
 
Jag förstår vad du menar, men jag förstår ändå inte fullt ut hur det ligger till.
I alla lägen utom M så måste du exponerings komepnsera, i M läget så måste du väl hantera ljuset helt manuellt, och den mätaren som du försöker balansera till mitten av EV skalan är väl en ljusmätare? Och därför skiljer sig väl ända M läget ifrån de andra halvautomatiska lägena...

luriga grejjer detta :)

Nej, i manuellt läge vill man inte alltid ha mätaren i mitten på skalan. Det beror på om man vill kompensera för motivets egenskaper, vilket man ofta behöver. I de halvautomatiska och automatiska lägena gör man detta genom exponeringskompensation. I M får man göra det genom att ställa in mätaren lagom mycket till vänster eller höger om neutralt läge i mitten.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto