Annons

TTL problem med 550D och Nissin Di866mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

antonlindstrom

Aktiv medlem
Tjena.

Nu har jag ägt min Nissin Di866mkII dryga veckan och är över lag väldigt nöjd. Dock stötte jag idag på problem som jag inte riktigt vet vad de beror på, det kan vara mig, kameran eller blixten alt. en kombination av dessa.

Jag har kört manuellt och det funkar prima, men idag skulle jag testa TTL. Ställer in blixt på TTL med 0 kompensation och kamera i "P" till att börja med. Lång slutartid och ingen blixt, så jag kollar kontakter och det verkar fungera, jag kan ställa in blixten via kameran osv utan problem, putsar lite och försöker igen, med samma resultat. Testar då i "Tv" med tid på 1/125 för att hålla mig inom vanlig synkhastighet. Kameran blinkar då vid bländarvärdet 1.8 (största för objektivet som används) för att kommunicera att bilden kommer att bli underexponerad. Trycker slutarknappen halvvägs och fokuserar (ingen pre-flash alls) och trycker av, då kommer blixten och bilden blir inte alls underexponerad utan tvärtom. Samma sak i "Av", får väldigt långa slutartider på stor bländare och bilden blir överexponerad.

I "A" läge på blixten blir exponeringen "korrekt" och då används blixtens egna ljusmätare. Även testat att aktivera HSS och diverse inställningar men blir inte klok på TTL alls. Kameran ställd i E-TLLII som blixtmätning hela tiden.

Kanske är jag ute och cyklar, detta är min första blixt. Men så svårt skall det väl inte vara att använda TTL? Om jag förstått det hela rätt skall det komma en pre-flash som jag aldrig lyckats få.

Frågan är nu hur jag går vidare i mitt testande. Blixten verkar fungera perfekt i övrigt och kameran funkar bra med den inbyggda blixten så jag antar att det är något kommunikationsfel mellan blixt och kamera. Har haft kameran på reparation av andra anledningar tidigare och fått åtgärden "toppkåpa utbytt" på garanti.

Har provat likadan blixt tidigare på annan kamera och det har funkat prima. Har dock inte möjlighet för tillfället att testa varken blixt med annan kamera eller annan blixt på min kamera vilket gör felsökningen lite svår.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig utifrån denna något virriga förklaring.

Tack på förhand,

Mvh, Anton.
 
Hej, hur funkar det i läge M? Välj en inställning som ger önskad (under)exponering av bakgrunden och testa om blixten med hjälp av ETTL exponerar motiv/förgrund korrekt.

När det gäller blixtautomatik i Av-läget så kan det ibland bete sig lite oväntat - testa att laborera med inställningarna i nån C.Fn-meny där man kan välja vilka tider kameran får använda vid blixtfoto i halvautomatik.
 
Tack för ditt svar, jo i manuellt funkar det bättre och jag vet om att "M" eller "Tv" skall vara att föredra vid blixtfoto.. Men "Tv" får jag inte till det i änsålänge. cFnmenyerna kan jag itne komma åt med denna blixten av någon anledning tyvärr.

Mvh, Anton.
 
ANNONS