Annons

Eos 1D MkII N vs Eos 1D MkIII

Rolz

Avslutat medlemskap
De va min själ snabba ryck!

Du kommer till att bli nöjd kan jag garantera. MK3 är en mycket bra kamera som kommer till att skänka dig många goa stunder.

Lär dig kameran så har du under en lång tid en trogen kamrat som sällan eller aldrig kommer till att svika dig och de gånger det kommer till att hända så är det minst 50% av de gånger jag/du som har fumlat. Grattis till ett klokt beslut!

//R
 

Igel

Aktiv medlem
Återkom gärna med lite intryck, och om du ångrar dej.

Jag bytte ut min 50d mot en 1dmk3, och det har jag aldrig ångrat.
 

R Englund

Aktiv medlem
Återkom gärna med lite intryck, och om du ångrar dej.

Jag bytte ut min 50d mot en 1dmk3, och det har jag aldrig ångrat.
Fick kameran igår och första intrycket var positivt, menyerna lättare (känner igen från 40D), har provat den lite, och den är minst lita snabb och träffsäker som mkIIN. Dock har jag haft minneskort problem, ett 8gb Kingstone 133x pro elite kort som jag använt i mina andra kameror krånglar i MkIIIán, tar jag 10 bilder så går bara 2-3st att se resten av bildern står det "Kan inte visa bilden" på skärmen. Har provat att formatera kortet men felet återkommer, men när jag sätter kortet i någon annan kamera funkar det. Men med mina övriga minneskort funkar MK IIIán.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Vad är värdet på en helt ny mk3? Finns i lite olika butiker som hyllvärmare.Måste vara svårt att värdera en sådan nu när fyran funnits ute i butik ett tag.
Kanske man skulle kunna uppdatera 50d till 1dmk3 utan att det blir allt för dyrt.
Ska autofokus uppdateras på en helt ny mk3 eller beror det på hur sent serienummer den har?
 

Merlin

Aktiv medlem
Jag bytte från MkII N till MkIII, främst pga att jag fotar väldigt mycket på ISO1600 och då märks en behaglig skillnad i brusnivåerna till fördel för trean, naturligtvis. Jag gillar också den större skärmen och enklare handhavanden, där man inte behöver pilla med två knappar samtidigt för att ändra tex ISO och AF läge, eller bläddra bland bilderna. 7D har jag inte provat, men föredrar man ett robust kamerahus, som är byggt för att tåla stryk och inte svika när det väl "gäller", så misstänker jag att 1D är att föredra. Även om jag tror att de allra flesta inte har det behovet.
 

superboy77

Aktiv medlem
Jag köpte en helt ny 7D i början på året. Kände mig inte helt nöjd eftersom frekvensen på seriebildstagning sjönk så drastiskt när jag fotade i något mörkt.

Så efter två, tre månader bytte jag in den mot en 1D MarkIII och "pang" vilka bilder rätt ur kameran! Helt plötsligt syntes det tydligt att mitt nya 70-200/2.8 frontfokuserade.

En kompis till mig köpte 7D på min inrådan men han har problem med front- och bakfokus ganska ofta. Den har inte alls samma träffsäkerhet. Med 1D vet man att fokus sitter. Med 7D blir det en chansning. Inte så förtroendeingivande.

Jag läser ständigt lovord om 7D men det är inte min erfarenhet. Den är jätteskön i handen, snabb att jobba med och modern men jag väljer 1D MarkIII.

Fördelarna med mindre brus på högre ISO såg jag inte mycket av. Dock så kan det vara gött att ha 18mp.
 

rautio

Aktiv medlem
Jag bytte från MkII N till MkIII, främst pga att jag fotar väldigt mycket på ISO1600 och då märks en behaglig skillnad i brusnivåerna till fördel för trean, naturligtvis. Jag gillar också den större skärmen och enklare handhavanden, där man inte behöver pilla med två knappar samtidigt för att ändra tex ISO och AF läge, eller bläddra bland bilderna. 7D har jag inte provat, men föredrar man ett robust kamerahus, som är byggt för att tåla stryk och inte svika när det väl "gäller", så misstänker jag att 1D är att föredra. Även om jag tror att de allra flesta inte har det behovet.
Skulle tippa på att det bara är en bråkdel av 1D husen som kommer till bruk för sin robusthet. Frågan är när en kamera ska få stryk i normala förhållanden? Många av pressfotograferna (som antagligen står för gruppen som lägger mest fysiska påfrästningar på kameran), dom som inte gick över till Nikon :) har gått över till 5D från ettan pga. av att den är mindre och lättare. Håller femman ett pressfotoliv så gör nog sjuan det med ;)
 

Merlin

Aktiv medlem
Skulle tippa på att det bara är en bråkdel av 1D husen som kommer till bruk för sin robusthet. Frågan är när en kamera ska få stryk i normala förhållanden? Många av pressfotograferna (som antagligen står för gruppen som lägger mest fysiska påfrästningar på kameran), dom som inte gick över till Nikon :) har gått över till 5D från ettan pga. av att den är mindre och lättare. Håller femman ett pressfotoliv så gör nog sjuan det med ;)
Det var lite så jag menade.. Sen har det nog mycket med känslan att göra. Det är skönt att hålla i ett rejält hus. Typ.
Fotar man mycket sport så kan jag tänka att ett 1D är att föredra, bla med tanke på inställningarna i AF-en som går att göra.
 
Senast ändrad:

rautio

Aktiv medlem
Jo det har du rätt i. AFen på fyran t.ex är helt oslagbar. Och ettan är ju helt outstanding som sportgrunka. Har ibland funderat över varför dom inte tillverkar en "avskalad 1D" i typ femmans skal. Tror inte det är värst mycket man skulle behöva pruta på i prestanda för att få den att rymmas. Slutaren skulle inte behöva vara så rejäl osv. Så att man skulle få priset lite ner och framför allt vikten och storleken. Tror att många åtminstone på yrkessidan skulle bli skitlyckliga. Det är ofta jag hör av kollegerna när man sitter o väntar på nåt knäck tillsammans att, "fan vad den där fyran är grym, men jag orkar inte gå omkring o bära på den och dessutom är den så skrämmande för dom som ska plåtas :)" Den kunde heta 2D tycker jag.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Helgen som gick fotade jag för första gången miniracing och då blev det tillika inomhus. En före detta fabrikslokal där Tomelilla motorklubb har dragit in drygt 250 ton rödlera och byggt upp en drygt 160 meter lång bana med bl.a 7 hopp.

Belysningen är inte direkt bländande men inte helt kass och alla som sett denna sport vet hur snabba rackare dessa bilar är så kraven på min kamera och objektiv var stora. Hade både MK3 och 7D med mig och 7D fick göra det mesta jobbet. Gluggarna var 135/2,0 och 85/1,8 som var bäst lämpade (70-200/2,8 räckte inte riktigt till enligt mina önskningar).

Varför jag valde 7D framför MK3 var mycket pga ISO4000 vilket gav mig 1/800-dels sekund som slutartid vilket med råge räckte för att frysa bilderna. Manuella inställningar gällde och givetvis så provfilmade jag också lite med godkänt resultat. Kan bara säga att 7D är mycket lämplig till sport och inte minst inomhus där ISO måste skruvas upp. Nu fokusera jag på ett ställe där jag ville ta bilderna och ställde sedan över till manuell fokusering, ville jag ändra plats gjorde jag om proceduren bara. Kan säga att oavsett vilken kamera jag hade haft så fanns ingen chans att använda följande fokusering med autofokus, föremålen var för små och för snabba helt enkelt.

Jag kommer ev. köpa en 1DMK4 senare och då kommer jag till att släppa 7D ifrån mig, MK3 lär få stanna länge till hos mig.

//R
 

Merlin

Aktiv medlem
Sen finns det dom som fotograferar sport med kameror som tar 3b/s.. Mycket handlar om handhavande och att kunna förutse händelser osv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har mark iii och har endast klämt på och kollat recensioner på 7D. Har ägt 40D och har 1Ds ii. Mitt intryck av 40D som skall på pappret ha bättre ISO prestanda än ds huset var att jag trots allt på pixelnivå fick trevligare mindre "digitala" bilder med 1Dsii vid mitt i praktiken hògsta iso med min Ds 1600. Jag kör alltid RAW. Ni som jämfört 7D och mark iii hur tycker ni detta stämmer i RAW och JPEG?
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Jag kör sällan eller aldrig i RAW och kan därför inte uttala mig om den biten.

Därför så föredrar jag 7D mycket pga spannet mellan ISO 3200-6400 dvs 4000 och 5000 som fattas på mk3. När 3200 inte räcker till riktigt så är dessa 4000 och 5000 oftast mycket användbara när ljuset tryter i inomhushallar för att kunna bibehålla en hyggligt snabb slutartid och då med en hyfsad brusnivå. 6400 på mk3 är för mycket brus enligt mig.

//R
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Sen finns det dom som fotograferar sport med kameror som tar 3b/s.. Mycket handlar om handhavande och att kunna förutse händelser osv.
Fast det beror ju väldigt mycket på vilken sport det är frågan om...
Försök att förfokusera en ishockeymatch i elitserien t.ex.
Bortsett från händelser vid målet då.

Hade det däremot gällt t.ex. Speedway, så är det en helt annan sak.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad är värdet på en helt ny mk3? Finns i lite olika butiker som hyllvärmare.Måste vara svårt att värdera en sådan nu när fyran funnits ute i butik ett tag.
Kanske man skulle kunna uppdatera 50d till 1dmk3 utan att det blir allt för dyrt.
Ska autofokus uppdateras på en helt ny mk3 eller beror det på hur sent serienummer den har?
Prisspannet tycks vara 10.000-16.000. Jag köpte ett i princip oanvänt (2500exp) hos Scandinavian Photo för 14.600:-.

Avseende af är det 501001-546561 som behöver en sumirror fix. Det hade inte min men Canon RCC fixade det gratis och gjordr rent kameran på goodwill - inte illa.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Prisspannet tycks vara 10.000-16.000. Jag köpte ett i princip oanvänt (2500exp) hos Scandinavian Photo för 14.600:-.

Avseende af är det 501001-546561 som behöver en sumirror fix. Det hade inte min men Canon RCC fixade det gratis och gjordr rent kameran på goodwill - inte illa.
Tack så mycket för svaret.
15k vore väl rimligt att ge då.Får se hur jag gör.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Visst hade 3an en del uppgraderingar, men när jag själv i tiderna testade 3an såg jag i slutresultatet inga fördelar åtminstone för en reportage/nyhets/sport-fotograf att betala mellanskillnaden. Själv skippade jag 3an i väntan på 4an. IIN och 4an däremot har en fruktansvärd skillnad, men det har 3an och 4an med. Så om jag vore du skulle jag antingen hålla IIN och vänta begagnade 4ror eller satsa på en 7a i fall inte det nu råkar vara så att det är robustheten av en etta du behöver.
Jag har samma känsla som dig..
Jag har en MK IIN, jag tror att det är lönlöst att byta till Mk 3, däremot mk4 är nog ett stort lyft.
MK II N är en underbar kamera frånsett menyjusteringarna..
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag köpte en helt ny 7D i början på året. Kände mig inte helt nöjd eftersom frekvensen på seriebildstagning sjönk så drastiskt när jag fotade i något mörkt.

Så efter två, tre månader bytte jag in den mot en 1D MarkIII och "pang" vilka bilder rätt ur kameran! Helt plötsligt syntes det tydligt att mitt nya 70-200/2.8 frontfokuserade.

En kompis till mig köpte 7D på min inrådan men han har problem med front- och bakfokus ganska ofta. Den har inte alls samma träffsäkerhet. Med 1D vet man att fokus sitter. Med 7D blir det en chansning. Inte så förtroendeingivande.

Jag läser ständigt lovord om 7D men det är inte min erfarenhet. Den är jätteskön i handen, snabb att jobba med och modern men jag väljer 1D MarkIII.

Fördelarna med mindre brus på högre ISO såg jag inte mycket av. Dock så kan det vara gött att ha 18mp.
Håller med dig! JAg har bara haft strul med alla mina aps-c kameror, fast med 5d eller min 1d mk2N så fungerar det såå mkt bättre..
1d-serien är oslagbar.. :)
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Plockar upp tråden inför ett ev. köp av en 1D III.

Ni som har haft denna kamera ett tag, vad blev resultatet?
Tycker mig kunna läsa att felande AF verkar ha varit en stor deal när det skrevs som mest om denna kamera.

Jag har haft ett flertal Canon genom åren, men nu känns det som att en (fysiskt) stor kamera är det rätta för mig då jag vill ha vikten.

På Canons tillverkarsida om kameran står det att det är max 2GB SD-kort och det där vill jag ju gärna veta om det är för att det var 2GB som var vanligast då eller om det är en verklig gräns på 2GB. CF-kortet är inga problem vad jag kan se förutsatt att ev. firmwareuppdatering är gjord.
 

R Englund

Aktiv medlem
Plockar upp tråden inför ett ev. köp av en 1D III.

Ni som har haft denna kamera ett tag, vad blev resultatet?
Tycker mig kunna läsa att felande AF verkar ha varit en stor deal när det skrevs som mest om denna kamera.

Jag har haft ett flertal Canon genom åren, men nu känns det som att en (fysiskt) stor kamera är det rätta för mig då jag vill ha vikten.

På Canons tillverkarsida om kameran står det att det är max 2GB SD-kort och det där vill jag ju gärna veta om det är för att det var 2GB som var vanligast då eller om det är en verklig gräns på 2GB. CF-kortet är inga problem vad jag kan se förutsatt att ev. firmwareuppdatering är gjord.
Det funkar med större SD-kort än 2GB, jag har ett 8GB SD i min och det går bra.
 
ANNONS