Annons

Vilken skulle min nästa (begagnade) kamera för sport kunna vara? Behöver hjälp att komma framåt i mitt beslut

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
En begagnad 1DX kunde man få för 10000 redan för några år sedan. Mycket kamera för de pengarna.

Finns ingen sådan till salu just här just nu, vad jag kan se. Däremot en halvsliten 1DX Mark II för ca 15000 som ändå ger en uppfattning om prisnivån.
 
Senast ändrad:

jkaving

Medlem
Jag fotar en hel del handboll, och det spelas ju också i ganska mörka hallar. När jag började så använde jag just en Canon 60D, som jag uppgraderade till en 90D när den var ny. Nuförtiden använder jag även en 5D Mark III.

Min vanliga utrustning under en match är:
- 5D Mark III + Canon 70-200 f/4 (ett 2.8 vore förstås bättre)
- 90D + Sigma 17-50 f/2.8

En massa bildexempel finns på min webbsida här (de mer vidvinkliga är 90D, medan de flesta andra är 5D Mark III).

Även om 5D Mark III är betydligt äldre än 90D så är det nog den jag väljer om jag bara ska använda en kamera. Fullformatssensorn gör skillnad när det gäller brusnivå och min känsla är att autofokusen är bättre på 5D Mark III.

Visst, jag har en hel del att lära då det sannerligen inte är helt enkelt med vit is, mörka tröjor och objekt som rör sig snabbt och ofta rakt mot mig och sedan kombination/sambandet mellan ISO och slutartid.
Mitt tips här är att köra manuella inställningar. På en inomhusarena så ändras typiskt inte ljuset och med manuella inställningar så finns ingen risk att kamerans ljusmätare luras av den ljusa isen eller mörka tröjor.
Där jag fotar brukar jag ställa in 1/800s (för att frysa rörelse), största bländaröppning (för att få in ljus och sudda ut bakgrund) och sedan justera ISO till det som behövs (brukar bli mellan 5 000 - 10 000).

Så till frågorna då.
1. Skulle jag bli hjälp av en fullformat vs min 60D?
Jag tror det.
Förutom att den tar in mer ljus och minskar brus, så är fullformatskamerorna typiskt mer professionella verktyg som därför är bättre på andra sätt också. En äldre proffskamera (som 5D Mark III) kan därför matcha eller vara bättre än en nyare amatör/entusiast-kamera (som 90D).

2. Vad skulle en föreslagen kamera ge mig jämfört med den jag har idag?
3. Jag har en budget på ca 5-7k för att testa på fullformat och landar då i en 5D Mark iii.
Hur ser ni på det valet?
4. Är det värt att öka på budgeten en aning och leta efter en begagnad EOS RP? Den har ju fördelen i ett mindre format och skulle vara att föredra på tex resor.
Vilka fördelar/nackdelar har den mot en 5D om man enbart ser till sportfoto vilket är hela anledningen till att jag ens börjat kolla på detta?
För mig funkar 5D Mark III fortfarande bra.
Men jag blir mer och mer sugen på en modern spegellös kamera - framförallt för att få bättre autofokus. Det jag tittar längtansfullt på då är R6 Mark II, men då behövs ju en helt annan budget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror att det är rätt vanligt numera att tillverkarna har en enklare fullformatare och dessutom ganska vanligt med en mer avancerad cropkamera.
Dom mest avancerade fullformatarna brukar dock vara kronjuvelerna och har dom mest avancerade funktionerna.
Priset brukar vara en bra indikator där, är fullformataren av samma tillverkare billigare än en dyrare cropkamera, så är oftast cropkameran mer avancerad.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En viktig skillnad mellan yrkeshusen och de andra är stryktåligheten. De är gjorda för att klara omild behandling under de mest skiftande omständigheter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Mitt tips här är att köra manuella inställningar. På en inomhusarena så ändras typiskt inte ljuset och med manuella inställningar så finns ingen risk att kamerans ljusmätare luras av den ljusa isen eller ... [...]
Det där är ett bra tips till TS som har fast största bländare, men funkar inte för mig. EF 100-400 1:4,5-5,6 L

En 70-200 är alldeles för kort tycker jag om det inte är femmanna som kidsen spelar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det där är ett bra tips till TS som har fast största bländare, men funkar inte för mig. EF 100-400 1:4,5-5,6 L

En 70-200 är alldeles för kort tycker jag om det inte är femmanna som kidsen spelar.
Du kan ju betrakta det som ett fast f/5,6, men då utnyttjas förstås inte ljusstyrkan maximalt...

Vissa kameror har en annan lösning på det:

Jag vet inte om någon av Nikons spegelreflexer har funktionen dock, tror inte att jag sett den i någon av mina såvitt jag kan påminna mig. Än mindre vet jag om det finns i någon Canon. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du kan ju betrakta det som ett fast f/5,6, men då utnyttjas förstås inte ljusstyrkan maximalt...

Vissa kameror har en annan lösning på det:

Jag vet inte om någon av Nikons spegelreflexer har funktionen dock, tror inte att jag sett den i någon av mina såvitt jag kan påminna mig. Än mindre vet jag om det finns i någon Canon. :)
Finns i min R men har inget minne av att mina tidigare spegelreflexkameror från Canon hade funktionen. Kan minnas fel.
 

andreas89

Aktiv medlem
En begagnad 1DX kunde man få för 10000 redan för några år sedan. Mycket kamera för de pengarna.

Finns ingen sådan till salu just här just nu, vad jag kan se. Däremot en halvsliten 1DX Mark II för ca 15000 som ändå ger en uppfattning om prisnivån.
Det säljs 1DX i fint skick för runt 7-8kkr idag.

Ingen smidig pjäs om den samtidigt ska användas på familjens resor och utflykter så klart men samtidigt är det väl storleken som pressar ner priserna då det inte är så många som vill bära runt på dem.

Den extra stora sökaren är en väldigt trevlig bonus i 1D-husen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet inte om någon av Nikons spegelreflexer har funktionen dock, tror inte att jag sett den i någon av mina såvitt jag kan påminna mig. Än mindre vet jag om det finns i någon Canon. :)
Går du till korta änden och ställer in f5.6 eller mer (på ett 4.5-5.6) kommer det f-värdet vara konstant genom hela zoom-omfånget på en Nikonkamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Går du till korta änden och ställer in f5.6 eller mer (på ett 4.5-5.6) kommer det f-värdet vara konstant genom hela zoom-omfånget på en Nikonkamera.
Nu blev det mycket "yxskaft"...

Den första meningen i inlägget, som du klippte bort och inte har med i citatet, syftar på att göra just så. Något som fungerar med vilken kamera som helst.

Det du har kvar i citatet syftar på inställningen jag länkade till, och som är något helt annat, där kameran trots helt manuell exponering kompenserar för att den största bländaren ändrar sig, antingen genom att ändra slutartid eller ISO (beroende på vilket man väljer).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu blev det mycket "yxskaft"...

Den första meningen i inlägget, som du klippte bort och inte har med i citatet, syftar på att göra just så. Något som fungerar med vilken kamera som helst.

Det du har kvar i citatet syftar på inställningen jag länkade till, och som är något helt annat, där kameran trots helt manuell exponering kompenserar för att den största bländaren ändrar sig, antingen genom att ändra slutartid eller ISO (beroende på vilket man väljer).
Efter lite rotande i menyerna verkar det som att min gamla 1DX har denna sorts automatik. Jag får lov att testa någon gång för att se hur det blir.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Beror förstås på vilka modeller du haft, men det finns i alla fall i mina senaste Canon spegelreflexer.
Inte omöjligt att det fanns i 5-serien men inget jag tänkte på. Min senaste spegelreflex var 5dsR. Kanske ytterligare en funktion endast i 1-serien? Orkar inte leta bruksanvisning men någon som har 5 serien kanske kan kolla?
 
ANNONS