Annons

Fågelidentifikation

NeXur

Aktiv medlem
Vad kan detta vara? Första fågeln kanske helt omöjlig att svara på pga ruskigt dålig kvalite(men den var relativt stor), den andra är nog lite lättare? ;)
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Några fåglar från västmanland, hoppas ni kan se vad det är.

1, den här vill jag egentligen bara veta om det kan vara en tretåig hackspett, vi var på en lokal där de finns, men bilden e kass och det finns ju en massa andra fåglar i skogen oxå...
2, ljungpipare?
3 ?


/Anna =)
1. Ingen hackspettsart, påminner mer om en trastart...
2. Yepp
3. Spontant; Wilsonsimsnäppa.......... vilket i så fall torde vara en första klassens stänkare!!!
Seriöst; en vadare av någon sort... Vid närmare eftertanke så är det förmodligen en brushane.

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Vad kan detta vara? Första fågeln kanske helt omöjlig att svara på pga ruskigt dålig kvalite(men den var relativt stor), den andra är nog lite lättare? ;)
De nedersta är mindre strandpipare, vilket redan är sagt. De övre bilderna visar en rovfågel. Mer än så får du/vi aldrig veta utifrån dessa rätt mediokra bilder...

/Oscar
 

NeXur

Aktiv medlem
Tack för svaren Anders & Stefan.
Där har man nackdelen med dålig reaktionsförmåga och manuell fokus :(
Hann knäppa dessa 2 innan den försvann...
 

E.Nero

Ny medlem
Svart Rödstjärt?

Jag va ute och sprang igår och fick då se en liten sotsvart fågel i "blåmes/talgoxe-storlek". Idag återvänder jag till platsen och får bild på denna fågel. Troligen samma, va närmare igår, och såg färgen tydligare, den är sotsvart, med något lite ljusare på bröst/mage.

Jag är lite nybörjare på fåglar.. men efter att ha kollat lite så är min gissning på att det är en Svart Rödstjärt. Vad tror ni?

Plats: Sydöstra Västergötland

Tack på förhand!
 

Bilagor

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
Halloj alla fågelexperter på FS. Själv så fotar man inte fåglar men denna fågel (se bifogad bild) har stört oss då vi inte har en blekaste på vilken art de är. Hoppas ngn sitter inne på svaret! :)


Tack på förhand! MVH Teodor Jonsson
 

Bilagor

Mordon

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om nån kan se vad denna fågel är för något. Fotot är i orginal alldeles för ljust och är här justerat därav lite konstiga färger.
 

Bilagor

starhill

Aktiv medlem
Stockholms skärgård

Kan det vara så att jag för första gången har fått se en svarthakedopping ute på föräldrarnas ö i Stockholms skärgård? Och kan det andra vara en silvertärna?

Alltså, mina gissningar:

1. Svarthakedopping
2. Silvertärna

Bilderna är som vanligt inget vidare, men det är ju (åtminstone delvis) därför de hamnar här. ;-)

Hoppas ni kan hjälpa mig!
/M*
 

Bilagor

E.Nero

Ny medlem
Faktiskt lite svårt, för färgen verkar stämma på svart rödstjärt men bilden är lite svår. Den sitter lite som en järnsparv, ofta brukar svarta rödstjärtar sitta mer upprätt.
Första gången jag såg den satt den upprätt och sjöng, högst upp på spetsen av en pinne. Minns inte sången så noga att jag skulle känna igen den på det.. Synd att jag inte fick en tydligare bild, men jag kom inte lika nära när jag hade kameran med så klart, och jag är ju inte 100 på att det är samma fågel på bilden som den jag såg första gången.

Jag har googlat lite och hittat denna bild som jag länkar till nedan.. Den är väldigt lik som jag minns den(Storlek som blåmes/talgoxe. Färg: Sotsvart med något ljusare bröst/mage). Jag la dock aldrig märke till någon röd stjärt..
Vad kan finnas för förväxlingsrisk?

http://www.uof.nu/galleri/2009/svart_rodstjart_CJ.jpg
 
ANNONS