Allt beror på vilka behov man har.
LR är - enligt mig - ett extremt bra bildhanteringsprogram med väldigt bra redigeringsmöjligheter. PS är - enligt mig - ett extremt bra bildredigeringsprogram med begränsade hanteringsmöjligheter.
Alla bilder måste hanteras. Alla. Oftast många gånger. Men långtifrån alla bilder behöver redigeras.
Jag hanterar mina bilder i många steg:
- de ska kopieras från minneskort till hårddisk
- de ska säkerhetskopieras
- de ska döpas om för att undvika samma filnamn
- de ska bli sökbara så att jag enkelt kan hitta dem igen
- de ska grupperas med andra bilder
. de ska grupperas med ytterligare andra bilder (d.v.s. samma bild kan förekomma i flera sammanhang)
- de ska rensas (ta bort dåliga bilder)
- de kanske ska rangordnas
- de ska förses med nyckelord för att förenkla sökning och gruppering
- vissa ska sparas i nya kopior för utskrift, mail eller web-publicering
- vissa ska väljas ut för bildspel eller album
- o.s.v.
Och sen ska vissa redigeras. De som behöver redigering. Åtminstone är jag sådan att jag tar betydligt fler bilder än jag sen redigerar. Vissa duger faktiskt som de är. Vissa blir inte redigerade förrän det faktiskt är dags att göra något med dem.
Redigeringen i LR är ju samma rå-motor som finns i PS, med samma möjligheter. Man kan göra det mesta i form av justeringar av ljushet, kontrast, färger, skärpa, brusreducering, korn, beskärning, vitbalans, skugg- och högdager-räddning, tonkurvor, split toning, objektivkorrigering, vinjettering, perspektivkorrigering, kromatisk abberation m.m. Mycket av detta kan man dessutom applicera antingen på hela bilden, måla på med pensel där det behövs, eller lägga på i form av graderade filter.
Och allt ovanstående sker från början till slut i ett och samma program.
För mig - som hobbyfotograf - är LR ett ordentligt hjälpmedel.