Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Bussmicke

Aktiv medlem
Hur ska jag kunna låta bli köpa denna? :) Enda negativa som dpr hittar är i princip att tracking är betydligt sämre än Olympus påstod men i övrigt har den nästan bara fördelar.
Tyckte det fungerade hyfsat då jag testa i höstas på min E - P3. I vintras gick det inte lika bra. Vet inte om det har med ljus eller motiv att göra.
Skulle OM-D vara sämre?
 

PMD

Aktiv medlem
Förmodligen inte. Jag skulle tro att Olympus har förbättrat (eller åtminstone inte försämrat den) men kanske har lovat lite för mycket i reklamen.

Dessutom jämför väl Dpreview med fastdetekterande system, och dessa lär E-M5 inte vara ikapp när det gäller följande AF.
 

Skarström

Aktiv medlem
Dessutom jämför väl Dpreview med fastdetekterande system, och dessa lär E-M5 inte vara ikapp när det gäller följande AF.
Visst är det så, kontrast-af kommer ha svårt att konkurrera med fas-af när det gäller rörliga mål under en lång tid framöver. DPR fick som sagt leta cons verkar det som :)
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Nu är i alla fall mitt kamerahus i silver skickat från Cyberphoto. :)
Var lite rädd att jag skulle få vänta in i juni på det.
 

PMD

Aktiv medlem
Svarta hus utan objektiv finns i lager hos flera handlare, enligt prisjakt.

Silverhus tycks det vara ont om. Olympus måste ha missbedömt vilken färg som skulle bli populärast.
 

PMD

Aktiv medlem
Det säger jag inte! :)

Jo, jag tror att jag hellre vill ha ett silverhus än ett svart. Fejklädret på det svarta huset är fulare.
 

tri-x

Medlem
Jag köpte min (svart med kitobjektiv) på Mediamarkt för nån vecka sedan.
Det fanns ett visningsexemplar i hyllan på Heron City.

/T
 

tri-x

Medlem
Skulle kunna berätta att bildstabiliseringen fungerar bra.
Lyckades ta skarpa testbilder med en gammal manuell 400mm Soligor. Handhållet, men lutandes mot ett stöd.
Zuiko 70-300mm (FT, ej MFT) fungerade ganska bra också. Tyckte den fokuserade hyfsat kvickt, men den har väl aldrig varit speciellt snabb...
Det hjälper även att man kan skruva upp ISO ett par snäpp till i jämförelse mot tidigare MFT och FT (PL1 och E-620 i mitt fall).

Edit: Jag är inte speciellt stabil i vanliga fall. Normalt skulle jag sätta dessa brännvidder på stativ.

/T
 

cango

Avslutat medlemskap
Skulle kunna berätta att bildstabiliseringen fungerar bra.

/T
Jag vet att bildstabilisering på stativ (ja, inte på själva stativet..;-) ) är inte att rekommendera.
Men då Olys nya med fler axlar funkar annorlunda - finns det nån som testat med stativ?

Med längre brännvidder (600mm efl1200mm) så finns ju vibrationerna där ändå, trots stativ. Framför allt när motivet är en bit bort.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Svarta hus finns nu i lager hos Cyberphoto, enligt deras hemsida. Men ska du ha krom eller kit med objektiv är det fortfarande väntans tider.
Har du fått ditt hus ännu, Fredrik?
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Svarta hus finns nu i lager hos Cyberphoto, enligt deras hemsida. Men ska du ha krom eller kit med objektiv är det fortfarande väntans tider.
Har du fått ditt hus ännu, Fredrik?
Yes, jag fick mitt hus i silver i början av veckan. Har tyvärr inte hunnit klämma så mycket på den ännu tack vare jobb men några snabba intryck har jag fått.

Jämfört med Panasonics GX1 så är den något större men med lite sämre ergonomi. Jag tycker inte greppet känns riktig hundra. Jag tycker handtaget på GX1:an är rätt fult men väldigt skönt att hålla i. Knappar och rattar är också mindre och lite knepiga att komma åt. Jag har rätt små händer så jag kan tänka mig att det är ännu jobbigare för de med stora.

Fabriksinställningarna är inte optimala. Lite för mycket brusreducering och effekter är på, exempelvis inställningen för att få bilderna varmare. Jag tycker heller inte att vitbalansen riktigt stämmer med skärm och tagen bild men det är något jag måste titta lite mer på. Man får inte med någon riktig manual och det skulle verkligen behövas för menysystemet är rätt snårigt. Väldigt platt med mycket förkortningar och en del ologiska placeringar av funktioner. jag skulle också velat se bättre användning av pekfunktioner. Skulle vara riktigt schyst om man skulle kunna ändra alla inställningar i superkontrollpanelen endast med ett finger istället för att behöva hålla på med ratten eller knapparna.

Skärmen på baksidan är däremot riktigt fin. Ett stort lyft från GX1 och pekskärmen har betydligt bättre respons. EVF:en är också bra även om jag inte har något att jämföra med. Skulle däremot vilja ha en större "gummiring" runt sökaren som täcker bättre. Kameran känns snabb över lag och växling mellan skärm och EVF är problemfritt.

Isoprestandan verkar vara riktigt bra, snäppet bättre än GX1, och det var en fröjd att skruva på Noktons f0,95 som tillsammans med antiskak och schyst isoprestanda öppnar upp för en del kul mörkerfotografering. Jag önskar dock att de kunde implementera liknande hjälpsystem som på NEX för manuell fokusering. Det funkar visserligen ok med EVF:en men jag tror det skulle gå snabbare med Sonys variant. Framför allt när man fotograferar människor som smårör på sig. Skulle vara mycket lättare att ha en visning för fokusplanet då man kan "vagga" in fokus rätt, eller hur man ska säga.
Annars så är autofokusen riktigt snabb och sitter där den ska. Jag tycker även att den exponerar bra och det finns en del bra exponeringslägen att använda. Att kunna justera kurvan i EVF:en är också en bra funktion som kan vara riktigt användbar om man lär sig använda den.

Det finns mycket andra saker som fungerar bra och helhetsintrycket än så länge är på topp. Jag hoppas kunna få lite mer tid i helgen att gå igenom menyn och se vad man kan ändra på och få chansen att fota lite. :)
 
ANNONS