Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelintresserade kring Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja dra ut på små utflykter med ett gäng fågelintresserade fotografer. Själv har jag ganska måttlig kunskap om fåglar och trots att jag läser mycket om dem så kommer jag inte riktigt framåt i "utvecklingen", mest för att jag inte riktigt har några kontakter som har fåglar som intresse.

Det finns många fina fågellokaler kring Stockholm och det vore trevligt att ordna tidiga morgonutflykter och lära känna lite nytt folk och lära av varandra.

Någon som är intresserad?
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag är med i Järvafältets ornitologiska förening, sedan två år tillbaka. Har dock inte gått på någon av deras utflykter. Kanske borde jag haka på någon...
 

jac38

Aktiv medlem
Jag har heller ingen större erfarenhet av att fotografera fåglar men det är roligt med nya utmaningar. Jag är väl inte så pigg på "tidiga morgonutflykter" men kan väl pallra mig upp om det krävs. Jag googlade lite snabbt på fågelsjöar i Sthlm och Angarn, Fysingen och Ågesta dök upp, så att veta vart man ska åka tycks vara ett mindre problem. Jag saknar tyvärr bil, vilket vore bra i detta sammanhang...

Jacob
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag har heller ingen större erfarenhet av att fotografera fåglar men det är roligt med nya utmaningar. Jag är väl inte så pigg på "tidiga morgonutflykter" men kan väl pallra mig upp om det krävs. Jag googlade lite snabbt på fågelsjöar i Sthlm och Angarn, Fysingen och Ågesta dök upp, så att veta vart man ska åka tycks vara ett mindre problem. Jag saknar tyvärr bil, vilket vore bra i detta sammanhang...

Jacob
Ja, det är lite samma här. Jag har inget emot tidiga morgnar, men det är svårt att ta sig till dessa ställen mitt i natten om man inte har bil.
Isbladskärret på Djurgården är annars ett bra ställe jag kan tipsa om. Där finns gott om fåglar.
Jag är inte ute efter att fota rariteter, utan mer att lära mig lite om tekniker när man fotograferar fåglar. Och framförallt, lära känna lite trevligt folk med samma intresse.
 

jac38

Aktiv medlem
Ja, det är lite samma här. Jag har inget emot tidiga morgnar, men det är svårt att ta sig till dessa ställen mitt i natten om man inte har bil.
Isbladskärret på Djurgården är annars ett bra ställe jag kan tipsa om. Där finns gott om fåglar.
Jag är inte ute efter att fota rariteter, utan mer att lära mig lite om tekniker när man fotograferar fåglar. Och framförallt, lära känna lite trevligt folk med samma intresse.
I så fall föreslår jag att vi promenerar tex i Lill-Jansskogen som ligger bakom KTH vid Östra Station. Det är ett område med lövträd och inte en massa granar där fåglar lättare kan gömma sig. Jag har mest passerat igenom den men jag tror det området skulle kunna fungera bra. Jag vet inte om man måste upp speciellt tidigt, men efter en titt på din sida ser det ut som du är den av oss som vet mest om när man hittar småfåglar. Ja om min idé nu tilltalar...
 

Svardet

Aktiv medlem
Har också ett fågelintresse, mest att fota dem, inte så mycket att föra dagbok över det hela :)

Har inga problem med tidiga mornar, men kan mest bara ta mig ut på helger och är även begåvad med en mindre bil :)

När har andra möjlighet? Kanske någon gång nu i juni?
 

jac38

Aktiv medlem
I mitt fall så har jag ett sommarlovs ledigt barn utan fotointresse på halsen 9-15 juni. Jag är annars ledig året om och kan i stort sett när som helst i veckorna. Eventuellt kan jag lura med honom om ni andra nu bara kan just nu och en vecka framöver....

Var i Sthlm finns du och din bil? Jag själv bor på Kungsholmen...

Jacob
 

Svardet

Aktiv medlem
Jag är ledig från den 18e och en vecka framåt så kan de flesta dagarna då :) jag bor i hässelby, så bara 20min från kungsholmen med tbana
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag har fuskat en smula i ämnet men saknar själv en smula utrustning (ursäkter?) samt tålamodet som krävs för att ligga i gömsle. Det finns några fågelbilder i min portfölj för den nyfikne.
Är det en trevlig fågelpromenad Ni menar är jag gärna med.
Annars åker jag årligen ner till Falsterbo till hösten där man nästan alltid ser spännande rovfåglar.

En av Stockholms bästa fågelsjöar ligger ju annars i Vallentuna (Angarn) men kan vara lite svår att nå utan bil (jag kan möta upp vid t.ex. Roslagsbanan.
Tyvärr är det ju nu i senaste laget att fota fåglar eftersom de flesta fåglar numera håller sig tysta och är i full fart med födosök till sina ungar.

/Peter
 

Svardet

Aktiv medlem
Jag har nog tolkat det hela som att det blir en trevlig fågelpromenad och inte sitta och vänta i ett gömsle :)

Jo, du har en poäng med det, så det är bättre att vänta någon månad tror du? Annars är det ju alltid trevligt att bara komma ut och fota såklart!

Jo, har en del fågelbilder i min profil också :)
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag har nog tolkat det hela som att det blir en trevlig fågelpromenad och inte sitta och vänta i ett gömsle :)

Jo, du har en poäng med det, så det är bättre att vänta någon månad tror du? Annars är det ju alltid trevligt att bara komma ut och fota såklart!

Jo, har en del fågelbilder i min profil också :)

Fina bilder :)
Tja, har man inga ambitioner att fota rariteter kan man ju alltid ha trevligt och fota nu också även om det kanske inte är helt optimalt. Det finns ju trots allt en och annan pippi därute!? ;)
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Till helgen ser ju vädret lite tråkigt ut, tyvärr.

Jag håller med om att det inte är den bästa tiden ust nu, men visst kan man få syn på mycket fåglar, vid Isbladskärret t.ex. såg jagen del nyutflugna små dunbollar förra året kring den här tiden.
 

jac38

Aktiv medlem
Om Marie, som skrev tråden, vill ut och promenera (eller ni andra) snarast och vill boka något innan, har jag full förståelse. Annars bokar jag redan nu, någon av dagarna 18-20 juni (för vädrets skull), om det finns fler som är lediga då. Då kan vi ta oss utåt på grön linje och åka i Mattias bil, någonstans. Är det fler här som är lediga då?

Jacob
 

Svardet

Aktiv medlem
Det låter som en bra plan, finns totalt 4 platser i bilen (finns bara två platser i baksätet) så vi kan inte bli för många om vi ska åka alltför långt bort från kollektivtraffiken :)
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Om Marie, som skrev tråden, vill ut och promenera (eller ni andra) snarast och vill boka något innan, har jag full förståelse. Annars bokar jag redan nu, någon av dagarna 18-20 juni (för vädrets skull), om det finns fler som är lediga då. Då kan vi ta oss utåt på grön linje och åka i Mattias bil, någonstans. Är det fler här som är lediga då?

Jacob
Kring 18-20e låter bra för mig! Hur tidigt ska vi orka oss upp, så att säga? Man kanske bör ha med lite frukostmatsäck också.
 

Svardet

Aktiv medlem
Ptja, jag kommer ändå vara uppe vid 6 snåret för att mata katten och ge honom hans insulinspruta, så från 06:00 går bra ;)

Matsäck är alltid trevligt och kaffe!
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Ska vi då säga att vi möts någonstans kring 06 någon av dagarna 18-20 juni (vilken dag kan ju bero på vädret), tar med oss lite frukost och kör någonstans? Fysingen, Järvafältet och Angarn är de jag kommer på, men det finns ju flera...

Hur många intressenter har vi nu? =)
 
ANNONS