Annons

Vad är prisvärt för dig?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hejsan!

Hoppas på att detta blir en rolig tråd.

Vilken utrustning är prisvärd för dig?

Ange: Ditt namn samt timmar/vecka med kameran i handen.

Skriv sedan produkt och pris (behöver inte vara nytt, ange då istället generellt begagnatpris).

Avsluta med varför du tycker vald produkt är så prisvärd (vad den betyder för dig i arbetet kanske?).

PS! Kan vara allt från 1DX med 400 mm-objektiv till en liten klämma som håller god knows what. :)

Jag skriver absolut under på 5d mk1, för den typen av foto som jag jobbar med så är det en helt vansinnigt prisvärd kamera då jag inte kommer ihåg senast jag behövde lämna iso 100, f8 och 1/160. och den klarar fortfarande galant av att fylla en sida i en tidning eller en canvas på nästan 2 meter på långa sidan och så mkt större krav än så har inte mina kunder...

Så helt klart rätt verktyg för mig, även om det börjar luta åt att jag behöver fixa en mk2 snart pga filmgrejen, eller så köper jag ett par 550s som gör det jobbet nästan lika bra.

Men grejen med foto är ju att många tror att det handlar om kameran, men en kamera som levererade världsledande (ish) bilder för 6 år sen har ju inte blivit 'sämre' med tiden... Så prylhetsen känns lite ovärd...

Jag skriver absolut under på 5d mk1, för den typen av foto som jag jobbar med så är det en helt vansinnigt prisvärd kamera då jag inte kommer ihåg senast jag behövde lämna iso 100, f8 och 1/160. och den klarar fortfarande galant av att fylla en sida i en tidning eller en canvas på nästan 2 meter på långa sidan och så mkt större krav än så har inte mina kunder...

Så helt klart rätt verktyg för mig, även om det börjar luta åt att jag behöver fixa en mk2 snart pga filmgrejen, eller så köper jag ett par 550s som gör det jobbet nästan lika bra.

Men grejen med foto är ju att många tror att det handlar om kameran, men en kamera som levererade världsledande (ish) bilder för 6 år sen har ju inte blivit 'sämre' med tiden... Så prylhetsen känns lite ovärd...

Härligt att höra! 5D mk I är verkligen att lita på med andra ord. Har inte haft nöjet att använda någon hittills men man kanske får satsa på det då. :)

Men va fanken alla kom igen nu, måste väl finnas fler prisvärda prylar än ett kamerahus?

Kan ju fylla på med 50mm f/1.8 - billigaste glaset som har en helt vansinnig skärpa för pengen.

och sen finns det ju småsaker som i princip allt från Youngo - bilxtar (YN560 är ett riktigt kap om man klarar sig utan automatiken i en canon ex 580ii), triggers etc... Riktigt bra skit som ofta är billigt nog att man inte gråter blod om man råkar ha sönder...

Rolleicord V. Utmärkt bruksmellis med fin optik. Tyst och liten, men ger stora fina neg. 1600 spänn. Har dock modifierats med en mattskiva för nästan 2000...

I övrigt: de näst ljusstarkaste optikerna: 85/1,8, 180/2,8, 35/2 osv. Kostar så oerhört mycket mindre än de ljusstarkaste, men med mycket bra kvalitet.

Kan ju fylla på med 50mm f/1.8 - billigaste glaset som har en helt vansinnig skärpa för pengen.

och sen finns det ju småsaker som i princip allt från Youngo - bilxtar (YN560 är ett riktigt kap om man klarar sig utan automatiken i en canon ex 580ii), triggers etc... Riktigt bra skit som ofta är billigt nog att man inte gråter blod om man råkar ha sönder...

Jag har faktiskt testat deras RF-603 sändare och 560-blixten... Riktigt bra saker måste jag säga. De torde funka bra i studio om man har hjälp eller vill gå ner o vikt och springer runt själv och ändrar. Tyvärr blev de lite för tråkigt för mig att ställa in manuellt, men det är ju jäkligt bra att kunna, för nåt lärde jag mig ändå.

Bring it on the rest of you! Vill ha mer tips och tankar i ämnet! :)

Rolleicord V. Utmärkt bruksmellis med fin optik. Tyst och liten, men ger stora fina neg. 1600 spänn. Har dock modifierats med en mattskiva för nästan 2000...

I övrigt: de näst ljusstarkaste optikerna: 85/1,8, 180/2,8, 35/2 osv. Kostar så oerhört mycket mindre än de ljusstarkaste, men med mycket bra kvalitet.

Rollei... nice om man vill köra retro. Jag är tyvärr inte född i den tidsålderna och jag gillar digitalt tillräckligt mycket, så jag har inte gett mig in i analogt elelr nåt i den stilen alls.

Du kan väl berätta på vilket sätt du använt de fasta gluggarna kanske? :)

Ah, javisst, de fasta gluggarna använder jag jämt. Jag frilansar som fotograf och jag använder dem mycket mer än zoomen. Särskilt 35:an. Det är knappast en märkvärdig optik på något sätt, men lätt, smidig, funktionell, gör sitt jobb utan att väga eller kosta mycket, vilket är allt som behövs ibland.

Ah, javisst, de fasta gluggarna använder jag jämt. Jag frilansar som fotograf och jag använder dem mycket mer än zoomen. Särskilt 35:an. Det är knappast en märkvärdig optik på något sätt, men lätt, smidig, funktionell, gör sitt jobb utan att väga eller kosta mycket, vilket är allt som behövs ibland.

Fasta gluggar är ju faktiskt ett förhållandevis billigt sätt att få till bilder med riktigt bra kvalle. Jag har tyvärr aldrig riktigt kommit överens med 50 1,8 II till APS-C, men å andra sidan är det ju 80 mm också, så det är ju en del extra.

Telen med fast brännvidd tenderar ju att vara ganska dyra också, så där är det inte lika lätt att få tag på. Önskar verkligen jag var med vän med fasta gluggar i alla fall, men det är väl å andra sidan en vanesak.

Det är det absolut. Jag hade både 17-35/2,8 och 80-200/2,8 förut, men valde att sälja dem för att spara på axlarna vid heldagssläpande. Men nu är jag uppe i lite för många fasta för att det ska vara ett hållbart argument. Nåja...

Det är det absolut. Jag hade både 17-35/2,8 och 80-200/2,8 förut, men valde att sälja dem för att spara på axlarna vid heldagssläpande. Men nu är jag uppe i lite för många fasta för att det ska vara ett hållbart argument. Nåja...

Ja det blir väl så till slut kan jag tänka mig. Men de är ju så fruktansvärt bra, så jag förstår om du inte kan låta bli o skaffa dem.

Kom igen nu, fler prisvärda saker! :)

Ett vitt litet regnparaply för runt en femtiolapp (vet inte säkert, fick det av en vän). Det har jag ofta använt som mycket portabel ljusformare till speedlightblixtarna. Inte så hållbart, så nu är det snett och vint, men man har ju råd med flera.

Ett vitt litet regnparaply för runt en femtiolapp (vet inte säkert, fick det av en vän). Det har jag ofta använt som mycket portabel ljusformare till speedlightblixtarna. Inte så hållbart, så nu är det snett och vint, men man har ju råd med flera.

I hear ya! Jag får väl lägga min 110 cm reflektor med 5 olika sidor. Inget paraply men jag bara dör när ja tänker på att få använda den. :)

Både till reflektor, diffuser o för att slå blixt mot/genom.

http://www.youtube.com/watch?v=N-OyvZgzFRY
Runt 100-lappen för ett objektiv på 58 mm och bländare 2. Vid 4 i bländare blir även kanterna skarpa. Nackdelen är att man kan nå spegeln på en fullformatskamera om man fokuserar på oändligheten. Används således enbart till porträtt.

Runt 100-lappen alltså? Jag har faktiskt ägt just ett sånt och flera andra M-42or också. Körde dem på... någon typ av Canons APS-C hus.

Tyvärr även där så tyckte jag brännvidden blev lite skev. Jag körde även någon 28:a och 35:a, men manuell fokus och småtråkiga adaptrar gjorde att jag la ner det till slut också. Visst gillar jag manuell fokusering, men jag har lite för dåligt tålamod ibland tyvärr (eller så är jag bara lat).

Oavsett så tycker jag det var ett utmärkt exempel på utrustning. IQ/krona måste ju vara rätt hyfsad om man säger så. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto