Annons

Fast tele eller telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandra.s

Medlem
Nu behöver jag lite tips och råd!

Jag har en Canon EOS 5D Mark ll, med ett 35 f/2.0 till. Och nu känner jag att jag behöver ett objektiv med längre bränvidd för att kunna varriera mig med. Jag fotar mycket porträtt och hästar/ridsport.

Jag har länge varit inställd på ett 70-200 f4 L, men nu har jag blivit sugen på ett 85 f1.8 med.. Skulle tro att 70-200 kan tänkas vara ett bättre val till hästsport (fotar mest utomhus, inte ofta alls i ridhus). Men jag fotar som sagt även mycket porträtt, och då känns bländaren på 85mm mer lockande. Hade helst av allt kanske köpt ett Canon EF 135/2.0 eller ett 70-200/ 2.8, men då min maxbudget just nu ligger på 4k så funkar inte det.

Självklart skulle jag kunna spara ett tag, men jag behöver ett nytt objektiv nu till semestern, så jag känner att jag får byta upp mig eftersom.

Vilket objektiv skulle ni satsa på med min budget? Något av de ovan eller något annat?

Ett 70-200 är aldrig fel att ha i väskan! det funkar fint till sport och porträtt.. tror inte du kommer att fota porträtt på bländare 1,8 då skärpedjupet nog skulle bli för kort för att ens båda ögon ska bli skarpa.. ett 70-200 4L täcker dina behov utan problem, snabb autofokus osv.. zoomar du till 150-200 mm så får du rätt ordentligt med bokeh på f4 ska du se :)

Lite synd att du inte kan spara ihop 2 lock till, för då hade du fått ett begat 2,8L i bra skick!

Nu behöver jag lite tips och råd!

Jag har en Canon EOS 5D Mark ll, med ett 35 f/2.0 till. Och nu känner jag att jag behöver ett objektiv med längre bränvidd för att kunna varriera mig med. Jag fotar mycket porträtt och hästar/ridsport.

Jag har länge varit inställd på ett 70-200 f4 L, men nu har jag blivit sugen på ett 85 f1.8 med.. Skulle tro att 70-200 kan tänkas vara ett bättre val till hästsport (fotar mest utomhus, inte ofta alls i ridhus). Men jag fotar som sagt även mycket porträtt, och då känns bländaren på 85mm mer lockande. Hade helst av allt kanske köpt ett Canon EF 135/2.0 eller ett 70-200/ 2.8, men då min maxbudget just nu ligger på 4k så funkar inte det.

Självklart skulle jag kunna spara ett tag, men jag behöver ett nytt objektiv nu till semestern, så jag känner att jag får byta upp mig eftersom.

Vilket objektiv skulle ni satsa på med min budget? Något av de ovan eller något annat?

Börja med ett 70-200/4 L, den gör ett bra jobb med det mesta.
Sedan nästa gång du får pengar över, köp en 100/2,0
Samma pris o storlek som 85/1,8 dessutom samma närgräns så du kan gå ännu lite tightare :)
Hälsn.
/Janne
www.brudfoto.nu

Tack alla för goda råd! Jag har tänkt fram och tillbaka flera gånger och nu har jag bestämt mig för att det blir ett 70-200, tror det blir super att börja med! :)

Tack igen för era åsikter :)

ANNONS
Götaplatsens Foto