Annons

Hur är denna bild tagen

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hur tror ni att denna bild är tagen när det gäller iställningar?
Tycker inte att jag får till det riktigt när jag testar.

Liten bländare genom en ring o sen har han/hon tagit bort all färg förutom på buketten.

Hur tror ni att denna bild är tagen när det gäller iställningar?
Tycker inte att jag får till det riktigt när jag testar.

Vad är det du inte får till? Efter en snabb titt verkar bilden väldigt enkel att ta. Den ser ut att vara tagen med ganska liten bländare, med tanke på skärpedjupet. Jag skulle gissa på att fotografen förfokuserat på bruden, låst skärpan där och sedan hållt upp en ring framför kameran och tagit bilden, genom att titta i sökaren och se att ringen hamnar rätt.

/Jonas

Mm, men jag fick inte ringen att synas så mycket. Kanske är för tunn?

Du kanske håller den på olämpligt avstånd från linsen. Bilden är ju beskuren till kvadratiskt format, så det är svårt att säga hur mycket den är croppad.

Du vet inte vem som tagit bilden? Om du vet, så kan du ju alltid fråga.

/Jonas

Vad är det du inte får till? Efter en snabb titt verkar bilden väldigt enkel att ta. Den ser ut att vara tagen med ganska liten bländare, med tanke på skärpedjupet. Jag skulle gissa på att fotografen förfokuserat på bruden, låst skärpan där och sedan hållt upp en ring framför kameran och tagit bilden, genom att titta i sökaren och se att ringen hamnar rätt.

/Jonas

Haha jag får bara inte till det. Tänkte också att den skulle vara lätt att ta och att den är tagen som du säger. Men jag ska testa lite seriösare :)

Här är det nog inte frågan om kort skärpedjup, utan snarare stort skärpedjup. Jag tror man behöver ganska liten bländaröppning (högt bländartal) för att få ringen tillräckligt synlig. Ju större bländaröppning, desto suddigare ring.

Allt är enkelt när man kan. Ställ in minsta bländare (högsta bländartal), fokusera med hyperfokalavstånd med avseende på bruden (googla hyperfokalavstånd). Använd inte för lång brännvidd, utan gärna vidvinkel. Då får du det så att också ringen syns.

Allt är enkelt när man kan. Ställ in minsta bländare (högsta bländartal), fokusera med hyperfokalavstånd med avseende på bruden (googla hyperfokalavstånd). Använd inte för lång brännvidd, utan gärna vidvinkel. Då får du det så att också ringen syns.

Jättetack! Jag tänkte precis tvärtom faktiskt.

Här är det nog inte frågan om kort skärpedjup, utan snarare stort skärpedjup. Jag tror man behöver ganska liten bländaröppning (högt bländartal) för att få ringen tillräckligt synlig. Ju större bländaröppning, desto suddigare ring.

Tackar!
Jag tänkte tvärtom
:)

om du tex fotar på en djurpark genom stängsel så om du har ett litet avstånd till staketet o stor bländare så försvinner det på bilden. Här är det omvänt förfarande som det är konstaterat.

om jag skulle ta den bilden skulle jag använt liten bländare, lång brännvidd och haft en assistent som höll i ringen på lämpligt avstånd... Bara krångel att försöka hålla ringen själv och plåta med en lämplig brännvidd som inte förvränger för mycket... :)

Stämmer bra det! Glömde att länka, tur man har er!

Du borde enbart ha länkat :)

Om du inte har fått tillstånd har du nämligen just begått en bildstöld genom att ladda upp annans bild till forumet.

Det är exakt detta som gör att många vill att det ska finnas en citaträtt för bilder men det finns som sagt inte. Är det bildbyråbilder är det dock inget problem eftersom man då lätt kan köpa bilden för ett par kronor för en sån liten storlek.

Ber om utsäkt för länkmissen.

Det går verkligen inte! Får till det lite halvt men inte i närheten.
Vad gissar ni på för inställningar på nikon 300s med tamron 28-75, 2.8?

ANNONS
Götaplatsens Foto