Annons

Fotografera i "Low Ligth".

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man behöver dyra kameror eller inte kan alltid diskuteras. Men om man vill kunna fotografera när det är lite ljus är det inte bara sensorn som är viktig, utan även om kameran klarar av att sätta fokus, klarar av att följa ett djur som flyttar sig, när bruset blir för mycket och hur mycket du kan lyfta skuggorna i efterbehandlingen. Och nej, en M4/3 är inte lika bra som en fullformat. Om den är tillräcklig för dina behov kan bara du svara på men jag köpte en Sony A7III bara för att kunna fota när det i princip är kolsvart ute.
Jag har ju haft både A7 III och A7 IV sedan de släpptes i Sverige fram tills för några månader då jag Swapp It-ade bort dem hos Rajala och det är det något jag vet så är det att det är en verkligt stor skillnad mellan hur A7 III klarar att fokusera i mörker och hur A7 IV gör det.

När jag helt ovetenskapligt testade med mitt gamla långa tele Sigma 150-500mm som också hade Sigmas OS-stabilisering, så var det så att inomhus då vid testtillfället att A7 III bara klarade att fokusera till ca 400mm medan A7 IV fixade även vid 500. När jag sedan uppgraderade till Tamron 150-500mm med dess mycket bättre stabilisering, så blev det ännu bättre. Så i jämförelse med en A7 IV är en A7 III märkbart handikappad när det gäller AF.

A7 V är säkert ännu bättre för redan A6700 har ju en klart bättre AF än A7 IV och A7 V-stabiliseringen är säkert ett snäpp bättre än i både A7 IV, A7r V och A6700. AF var det verklige skälet att jag till att jag skaffade min A6700. Sensorn i A7 III är toppen i mörker men det är inte dess AF tyvärr och den är så tidig att den aldrig fick senare modellers "tracking"-funktioner som först kom i den verkliga budget-modellen A6400. På senare år använde jag bara min A7 IV och III-an låg på hyllan och det var ett stort skäl till att jag bytte bort både den och min A7 IV.

Jag ser det också som en stor fördel med Sony APS-C för om det nu skulle komma senare klart bättre modeller när det gäller stabilisering och AF så är det överkomligt att uppgdradera men det är det ju knappast på FF-fronten för det är inte sällan dubbelt så dyrt vare sig man väljer begagnat eller nytt. Men jag kommer få svårt att motivera en uppgradering vid min ålder - även om jag sagt det förr och inte hållit det hittills. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto