Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blir 2 Nikon, en D800(?) och en till som jag behöver hjälp med att välja.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderade flera varv kring D800, men kom fram till att jag inte vill ha filmfunktion i kameran. För min del blev det i slutet av mars en fabriksny D700 och i juli en Nikkor AF-S 24-70 /2.8G ED. En kombination som kan kännas lite tung (2,2 kg), men ändå bekväm att hantera även under flera timmars fotograferande. Jag är jättenöjd med mina val. :)

Jag funderade flera varv kring D800, men kom fram till att jag inte vill ha filmfunktion i kameran. För min del blev det i slutet av mars en fabriksny D700 och i juli en Nikkor AF-S 24-70 /2.8G ED. En kombination som kan kännas lite tung (2,2 kg), men ändå bekväm att hantera även under flera timmars fotograferande. Jag är jättenöjd med mina val. :)

Aha, det är klart att filmfunktionen kan göra att man blir splittrad i sin koncentration. "Ska jag filma en snutt, eller kommer jag att missa en bra bild?"

Själv känner jag att 24-70 inte riktigt ger de brännvidder jag föredrar varken på en D800 eller D7k.
16-35 och 70-200 på D800 är nog det jag i så fall funderar på. Och eftersom 16-35 inte känns jättekul till D7k så blir det nog i ordningen 70-200, sen D800 och 16-35. Och ett bra trebensstativ där nånstans emellan.. ;)

Glömde nämna en sak gällande kamerainköp. Råfiler från D7000 är tungrodda på datorn jag använder nu så den måste uppgraderas innan man ens kan tänka på en D800. Som det är nu tappar man nästan lusten att greja med bilderna för det går segt och hänger sig ofta.

Har en Q6600 och 4GB ram, blir 16GB ram direkt på nästa, med möjlighet för 32GB så man klarar sig lite längre..

tips för plånboken.
32 är kanske i överkant men fungerar säkert fint.
Jag läste om en som jobbade proffissionellt med video.
8->16GB märktes tydlig förbättring.
16-24GB märktes inte alls mycket.

Jag har inte ens provat filmfunktionen, den sitter inte direkt i vägen för något :)

Inbillar mig att liveview blir lite bättre pga den.

tips för plånboken.
32 är kanske i överkant men fungerar säkert fint.
Jag läste om en som jobbade proffissionellt med video.
8->16GB märktes tydlig förbättring.
16-24GB märktes inte alls mycket.

Tack för info. Men det var lite så jag tänkte. Minne är billigt och man kan börja med 2 st 8GB och sen ha plats för 2 till när det behövs eller om man känner för det. =)

Hårdisk, jag repeterar, skaffa snabba hårddiskar. Två SSD av bästa sort.

Kanske ska låta gamla burken få ett ryck med ny SSD då och ominstallation av Windows.. Det går ju fortare än att jag ska bestämma mig för delar till en helt ny vilket kan ta tid.. Det måste fungera till Flygsimulator också ju..

Jag kör två SSD i raid-0 som systemdisk - bra knep för att vara säker på att få installera om systemet snart :)

Haha........

Jag installerade om hela min burk för två månader sedan. Den blev inte snabbare. Sen pajade nya SSDn. Så jag stoppade i gamla systemdisken och körde vidare som förr fast med en extra (3:e) SSD som cache.

Jag kör två SSD i raid-0 som systemdisk - bra knep för att vara säker på att få installera om systemet snart :)

Hehe, jo raid-0 har jag tröttnat på sen en raid-0 kraschade för ett antal år sen.. hade 2 st 200GB diskar i raid-0 så det var en "supersnabb & gigantisk" 400GB disk. Ända tills jag förlorade allt, användes alltså inte som systemdisk..

Jag hade lagt alla ägg på samma biltak och kört på motorväg skulle man kunna säga. Det var ingen vacker syn!

Skämt åsido så undrar jag om övriga datorn verkligen hanterar 2 st SSD i raid-0 fullt ut? Eller blir det övriga en flaskhals då? Känns som 1 ssd ändå är 10 ggr snabbare än det jag har nu så det verkar inte värt risken/priset med raid-0.

Är på jobbet så vet inte vilket värde Windows 7 Experience Index ger på primary hard disk, men har för mig att det är typ 5.9 Och jag är säker på att det är det lägsta av värdena i alla fall.

Tillbaks till topic: När jag kom till jobbet i dag såg jag att en arbetskamrat köpt en D800.
Visste inte ens att han var kameraintresserad. Annars kanske han bara har för mycket pengar över vid slutet av månaden.. ;)

Hade inte känt på den förut så det var ju kul att se den irl. Greppet var kanske inte jättebra, men ändå bättre än på D7000 såklart. Handlovsrem är nog ett måste, särskilt med tanke på tyngden.

Skämt åsido så undrar jag om övriga datorn verkligen hanterar 2 st SSD i raid-0 fullt ut? Eller blir det övriga en flaskhals då? Känns som 1 ssd ändå är 10 ggr snabbare än det jag har nu så det verkar inte värt risken/priset med raid-0.

Har du SATA 3 support i din PC? Om inte bör du överväga ny PC ändå eller skaffa nytt kontrollkort. Du kanske inte märker jättestor skillnad i praktiken, men på pappret kan de nya SATA3 diskarna skyffla mer data än vad SATA2 klarar.

Tror dock att det är processorn som är flaskhals när du arbetar med RAW filer. Snurrdisk känns dock sååå segt för övrigt att en SSD är ett måste.

Nu har det ju gått lite tid. Blev ni nöjda med era D7000 och D800?

Uppdatering på din "gamla" fråga..

Beställde en 70-200 för några veckor sen, men sen när jag åkte ner till butiken för att hämta ut det kände jag att jag gärna ville uppdatera lite annat också inför en resa i december.. Så det blev en D800, 16-35 och 50/1.4.

70-200 är verkligen grym, och bra bildvinklar på D800, lite tungt, som du sa, men man vänjer väl sig.

Har inte hunnit använda det så mycket än, men jag är nöjd med att lillfingret får plats på det lite grövre greppet på D800, förutom att det skaver vid långfingrets ovansida, nära den röda dekorlinjen. Det kanske hjälper med batterigrepp för att lägga mer tyngd mot hela handen i stället, får se..

Sen är jag imponerad av hur bra 35/1.8 dx fungerar med D800, särskilt i 30x20 crop, men även i 36x24 formatet vid stora bländare.

ANNONS
Götaplatsens Foto