Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

PJ71

Ny medlem
Sedan något år tillbaka har jag börjat fotografera med min Canon 500D. Jag är ganska grön på fotografering, men tycker samtidigt att det är kul att ha lite olika objektiv i fotoväskan. Nu funderar jag på att köpa ett objektiv för porträttfotografering då jag och min fru väntar barn till hösten.

Har tittat lite på ett Sigma AF 50 / 1,4 EX DG HSM eller Canons motsvarighet EF 50 1,4 USM (båda runt 3500:). Samtidigt så finns ju Canons EF 50 1,8 (vilken ligger på drygt 1200:). Jag förstår att de två förstnämnda objektiven är bättre rent tekniskt, men å andra sidan kanske det sista är ett mer prisvärt objektiv för mig som inte är professionell?

Tacksam för råd, vilket av dessa tre objektiv hade ni valt?

Patrik

1,4orna skall ha den där sista krämigheten i bakgrunden.
Är pengar inga problem eller att bokeh är väldigt viktig - 1,4
Är AF-hastighet viktig - 1,8
Är pengar viktiga - 1,8

Vet man inte, åk till en butik o testa.
Dra med säljaren ut o fotografera porträtt.

Hej, när det var dags för mig att skaffa mitt första fasta objektiv så blev det som för så många andra EF 50/1.8. Det kostar faktiskt inte mer än 900 att få det hemskickat från schyssta näthandlare (och i objektivsammanhang är det att betrakta som näst intill gratis ;-). Det är ett oerhört prisvärt objektiv men är rangligt i konstruktionen. Är man bara medveten om det och hanterar det därefter så funkar det utmärkt i många år.

Mitt tips skulle vara att börja med EF 50/1.8. Om du efter ett tag känner att du vill ha nåt bättre så kan du alltid sälja med bara enstaka hundralappar i förlust.

Rent skärpemässigt så skulle jag säga att EF 50/1.8 och EF 50/1.4 är ungefär likvärdiga (riktigt skarpa båda två). Kör man med stor bländare så blir typiskt ganska stora delar av bilden suddiga, och de delarna ser lite snyggare ut med 50/1.4. Den främsta skillnaden är ändå byggkvalitet/känsla där 50/1.4 vinner stort. Om det är värt drygt 2000 kr extra? Det får du avgöra själv.

Jag kan inte tala om vilket du skall välja men vill ändå tipsa om http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9570993/tamron-af-60-2-0-sp-di-ii-macro-11-till-canon

Det har klassisk porträttbrännvidd på din kamera och kostar väl ungefär som 1,4orna. Jag fotar inte mycket porträtt själv och vet inte hur ofta man kör på bländare 1,4/1,8 i porträttsammanhang. Skärpedjupet blir ju väldigt kort och det är sällan objektiven är superskarpa på största bländaren och då kanske man bländar ner något steg i alla fall?

Alla makroobjektiv är väldigt skarpa och själv använder jag mina 60 och 105 mm makroobjektiv i porträttsammanhang.

Vad jag vill komma fram till är att med föreslaget objektiv har du både ett porträttobjektiv med största bländare 2,0 vilket inte skiljer sig så mycket från 1,8 och dessutom har du ett mycket bra makroobjektiv som man kan ha mycket skoj med. Dessutom förlorar det inte mot de andra i skärpematchen, snarare tvärtom kanske?

/Frode

Hej! tycker du skall börja med att prova Canons 1,8 II. Mest bang for the buck och levererar verkligen. 900Kr på Siba och netonnet osv.

Sen handlar det väl mest om hur mycket du vill lägga ned helt enkelt. Som jag förstod det är du i "inledningsfasen" av fotointresset och då kanske du bör känna dig fram. Annars anser jag att den gamla sanningen om att man får vad man betalar för gäller. Men sitter man på en 500D (har själv en 550D) så kanske man inte vill lägga ned hur mycket som helst. Den dagen du VET att du kommer nyttja den mycket är just objektiven rätt ände att börja i, och för oss Canon innehavare innebär det att stega upp till L-objektivet för det mesta.

Vill du ha lite längre brännvidd kan jag rekomendera Tamrons 90 mm. Grymt bra makroobjektiv men levererar bra vid portrattsituationer med, fin bokeh.

Lycka till!

Ps Bor du i Stockhom kan du få låna ett 50 mm 1,8 av mig för att se om du blir nöjd.

Tackar för kloka tankar och särskilt för vänligt erbjudande om att låna objektiv. Beställde ett EF 50/1,8 imorse så börjar jag där.

Patrik

ANNONS