Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Hej!

Är i stort behov av ett stativ, som är så billigt som möjligt, men ändå klarar av min Nikon D300 med ett 18-200 objektiv? Är så otroligt dålig på stativ, haha..

Håller med Kjell Mesch Köp ett dyrare stativ har gått i den fällan engång och snålat in på stativet
Kan varmt rekomendera det stativet som Kjell rekomenderade har efter följaren som heter 190 istället för 55 men det är i stort sett samma staiv är mer än nöjd med det

Haha, antar att det är så. Men menade ett som var bra, men ändå så billigt som möjligt liksom :)

De du länkade, Björn, hur är de?

Har ett Slik själv. Det är väldigt stabilt och i mitt tycke mycket bra. Det har ett trevägshuvud, vilket jag personligen tycker är lättare att jobba med än kulled. Det kan gå ner i spagat så att man kommer långt ner.

Dörrstativet har jag ingen egen errfaenhet, men har bara hört gott om det. I paketet som Cyberphoto har ingår kulled, om du föredrar det.

Några frågor som kan vara bra att bena ut innan man köper ett stativ. För det första, kommer man att använda det mycket? För det andra, vilken typ av bilder tänker man använda det till? För det tredje om man skall ha med det ofta, hur mycket orkar man släpa på?

Om man bara vill ha något för att kunna plåta lite nattbilder någon gång och kanske lite allmänna bilder i taskigt ljus till exempel så funkar nästan vilket "skräp" som helst. Om man skall ut i naturen och plåta djur som rör sig osv krävs en helt annan stabilitet. Och om man använder stativ ofta vill man ha prylar som funkar och är lättjobbade.

En sak som ganska många gjort bort sig på är att skaffa ett så tungt stativ att det i alla fall hamnar i garderoben eftersom det blir för bökigt att släpa runt på. Jag hade ett Manfrotto 055 förut, och det är bra för pengarna, men det väger en del.

Kloka ord från Alf. Jag har kört runt med ett Mafrotto 190 i bilen i över två år. Användes kanske 10 gånger första året, under det senaste året har jag inte använt det. Har istället letat efter det minsta lättaste stativ jag kunnat hitta. Just nu har jag ett Cullman 200 för 400:- med ett Digipod huvud för en 300:-, ett fantastiskt litet stativ som går ner i fotoväskan, blir dock lite sämre när man tar upp det :), har det till en D300 och det funkar fint om man har benen i spagat. Nu har jag lagt en beställning på det minsta Benro för 770:- utan huvud, så mitt mål är något stabilt och bra som är så litet som möjligt

För vanliga stativ så tycker jag Digipod för en 700:- på Cyberphoto är ett startpris, även Dörr A3, A4 är prisvärda stativ

Problemet med "vilket skräp som helst" stativen är att de många gånger är för instabila. Visst kan de bära upp en lätt kamera, men zoomar man ut till 200mm som TS har ställer vibrationer till problem. Att köpa alltför billigt blir för det mesta dyrt, då man ändå inom kort byter till bättre utrustning.

Är det vikten man tvekar inför finns det kolfiber, men då blir det istället väldigt dyrt.

Några frågor som kan vara bra att bena ut innan man köper ett stativ. För det första, kommer man att använda det mycket? För det andra, vilken typ av bilder tänker man använda det till? För det tredje om man skall ha med det ofta, hur mycket orkar man släpa på?

Om man bara vill ha något för att kunna plåta lite nattbilder någon gång och kanske lite allmänna bilder i taskigt ljus till exempel så funkar nästan vilket "skräp" som helst. Om man skall ut i naturen och plåta djur som rör sig osv krävs en helt annan stabilitet. Och om man använder stativ ofta vill man ha prylar som funkar och är lättjobbade.

En sak som ganska många gjort bort sig på är att skaffa ett så tungt stativ att det i alla fall hamnar i garderoben eftersom det blir för bökigt att släpa runt på. Jag hade ett Manfrotto 055 förut, och det är bra för pengarna, men det väger en del.

Ja men det är lite det jag tänker på. Ska ju mest använda det till självporträtt och lite nattbilder och så, så vill ju inte att det ska vara onödigt dyrt och tungt, men det måste ju ändå klara av min kamera och sådär :)

Till självporträtt i bra ljus kan du nog använda vad som helst som håller upp kameran. Men till nattbilder vill du nog ha något som är stabilt, som ger skarpa bilder. Låna några olika stativ och prova. Ta med kameran till butiken och testa att arbeta med stativet.

Jag tror att i stort sett alla stativ med huvud som dom har på expert och liknande för mellan 500-800 funkar. Jag hade ett sådant som reserv i värmland när jag tillbringade mycket tid där, och det funkade för min mellanformatskamera med ett ganska tungt objektiv.

Om du senare kommer fram till att du vill ha något bättre kan du ju sälja det billiga och förlorar bara några hundringar.

ANNONS