Annons

Normalzoom till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

pefoto

Medlem
Hejsan!

Jag hade tänkt köpa ett nytt objektiv, men det jag undrar över som säkert många andra också
gör är ju vilket man ska välja.

Det jag har kollat på är,

- Canon EF 24-105/4,0L IS USM
- Canon EF 17-40/4,0L USM
- Canon EF 24-70/2,8L USM

Jag fotograferar mycket i studio, då känner jag att bländaren spelar ingen roll om den är 2,8 eller 4,0, hade jag bara tänkt på det så hade jag valt 24-105.

men nu är det ju så att jag hade tänkt köpa ett objektiv jag även kan använda i kyrkan utan problem när man fotograferar bröllop t.ex. Det finns ju så klart IS på 24-105 men jag vet inte hur bra det fungerar då jag själv aldrig har använt det.

Vilket hade du valt om du fotograferar mycket i studio & även i kyrka så som Bröllop, Dop etc.

Är inte Tamrons 24-70 f2.8 ett bättre alternativ i den prisklassen, den har ju bildstabilisering dessutom.
Om det inte hade varit för priset så hade jag valt Canon EF 24-70 f2.8 L II USM.

/ Stolpe

Jag valde 24-105mm och har inte ångrat det.
I kyrkan behöver jag ändå 2/35mm, 1,4/50mm, 2/100mm.
Absolut inget ont om 24-70mm men det verkar onekligen klumpigt, har mindre omfång och saknar stabilisering. Men, visst, klarar man sig utan ljusstarka fasta gluggar så är det väl ett bra val.

Är inte Tamrons 24-70 f2.8 ett bättre alternativ i den prisklassen, den har ju bildstabilisering dessutom.
Om det inte hade varit för priset så hade jag valt Canon EF 24-70 f2.8 L II USM.

/ Stolpe

Jag har tänkt lite på andra märken än Canon´s egna.

Har du själv testat detta objektiv om den fungerar bra? Vad är skillnaden mot Canon´s?
Är det lite sämre skärpa, eller vad är skillnaden?

Jag valde 24-105mm och har inte ångrat det.
I kyrkan behöver jag ändå 2/35mm, 1,4/50mm, 2/100mm.
Absolut inget ont om 24-70mm men det verkar onekligen klumpigt, har mindre omfång och saknar stabilisering. Men, visst, klarar man sig utan ljusstarka fasta gluggar så är det väl ett bra val.

Jag har ju även ett 50/1,4L USM som jag kan köra med, men vet inte men jag gillar inte riktigt fasta
gluggar, jag gillar mer lite zoom i objektiven.

Älskar mitt 70-200/4,0L USM men vill gärna ha lite mer vidvinkel.

ANNONS