Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Agent00soul

Aktiv medlem
Ställa om kameran för studiofoto med blixt

Det är en hel del inställningar man vill ändra för att kameran ska fungera optimalt vid studiofotografering med blixt.
Jag använder Myset för att ändra alla inställingar på en gång. Myset 1 har jag pragrammerat för normal fotografering och Myset 2 för blixtfotografering.
Följande parametrar har jag annorlunda i Myset 2:

LV-ökning: På. Ger ljus sökarbild även med inställningsljuset.
IS: off. Behövs ju inte vid blixtfoto.
Blixtkompenserning: +2 i stället för +1. Ger bra grundexponering med mina trådlösa blixtar.
Slutartid: 1/160 s
Bländare F/14
Vitbalans: blixt
Det elektroniska vattenpasset aktivt på skärmen
Gradation: Normal i stället för Auto
Kurvfunktionen: -3 på högdagrar i stället för -3 på skuggor.

Mode-ratten måste man ställa till M-läget för hand.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Det är en hel del inställningar man vill ändra för att kameran ska fungera optimalt vid studiofotografering med blixt.
Jag använder Myset för att ändra alla inställingar på en gång. Myset 1 har jag pragrammerat för normal fotografering och Myset 2 för blixtfotografering.
Följande parametrar har jag annorlunda i Myset 2:

LV-ökning: På. Ger ljus sökarbild även med inställningsljuset.
IS: off. Behövs ju inte vid blixtfoto.
Blixtkompenserning: +2 i stället för +1. Ger bra grundexponering med mina trådlösa blixtar.
Slutartid: 1/160 s
Bländare F/14
Vitbalans: blixt
Det elektroniska vattenpasset aktivt på skärmen
Gradation: Normal i stället för Auto
Kurvfunktionen: -3 på högdagrar i stället för -3 på skuggor.

Mode-ratten måste man ställa till M-läget för hand.
Trist att man inte kan redigera sina inlägg här. Jag glömde så klart ett par saker:

I Myset 2 har jag automatisk visning av den tagna bilden i 1 sekund, medan jag har visning av tagen bild helt avstängd i det normala fotoläget, för att minimera tiden som sökarbilden försvinner.
Dessutom är AF-assist-lampan aktiverad (avstängd vid normal fotografering).
 
Senast ändrad:

Agent00soul

Aktiv medlem
Idag när jag skulle försöka använda den medföljande blixten normalt, kom jag på en ytterligare inställning som man vill programmera i Myset: Extern blixtstyrning på/av. Måste vara av om man vill kunna använda blixten normalt. Här är hela listan:

LV-ökning: På (ger ljus sökarbild även med inställningsljuset).
IS: off (behövs ju inte vid blixtfoto).
Blixtkompenserning: +2 i stället för +1. Ger bra grundexponering med mina trådlösa blixtar.
Slutartid: 1/160 s
Bländare F/14
Vitbalans: blixt
Det elektroniska vattenpasset aktivt på skärmen
Gradation: Normal i stället för Auto
Kurvfunktionen: -3 på högdagrar (-3 på skuggor i det normala fotoläget).
Automatisk visning av den tagna bilden: 1 sekund (helt avstängd i det normala fotoläget, för att minimera tiden som sökarbilden försvinner).
AF-assist-lampan: På (av vid normal fotografering).
Extern blixtstyrning: På (av i normala fotoläget för att kunna använda den medföljande blixten på normalt sätt)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Blinkisar och liten fokuspunkt

En irriterande sak med OM-D är att om man väljer den lilla fokuspunkten försvinner varningarna för över/underexponeringar (de röda/blå markeringarna i bilden).
Givetvis skulle man vilja ha båda samtidigt.
Jag har nu upptäckt att det faktiskt finns ett läge där man får både exponeringsvarningar och liten fokuspunkt. Det är när man använder pekskärmen för att både fokusera och utlösa slutaren.
Detta är märkligt, eftersom det andra läget på pekskärmen (att enbart fokusera) deaktiverar exponeringsvarningarna så fort man petar på skärmen.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
jaha, en så trevlig tråd, jag tar mig friheten att klippa in tre trick jag nyligen kommit på:

- Aktivera supermenyn i live view var ju riktigt bra (tack PMD för tipset).

- Ta bort dessa ringar på sidan och sedan använda typ BlackRapid-rem i bara en nyckelring på högersidan var ju rätt bra tycker jag. Alt en väska av nåt slag så man bara plockar upp den och fotar utan remmar/ringar.

- Kjell & Co displayskydd (3-pack 80 kronor). Verkar ju rätt nice för att bevara den fina displayen. Den här är lättapplicerad (dock klippa själv) och bra känsla.


(källa)
 

gammel smurfen

Aktiv medlem
Var in på Scandinavian photo och köpte Capdase Lcd-skydd ScreenGuard Aris till OM-D E-M5. Det sitter perfekt och fungerar alldeles utmärkt.
 

ma59

Aktiv medlem
Var in på Scandinavian photo och köpte Capdase Lcd-skydd ScreenGuard Aris till OM-D E-M5. Det sitter perfekt och fungerar alldeles utmärkt.
Vad bra att det fungerar som det är tänkt!
Har beställt ett sånt, ihop med lite annat. Tyvärr verkar det vara brist på lite andra Olypryttlar; beställt batteriet, MMF-3 samt motljusskyddet till Olympus 75mm/1,8...å väntar... å väntar...får vara extra försiktig gentemot skärmen tills skyddet dykt upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad gäller motljusskydd så har jag vid det här laget skaffat sådana till alla mina m4/3-objektiv, men inget av dem är original. Några hittade jag på amazon.co.uk och någa på ebay. De var rätt mycket billigare än originalmotljusskydden, och jag kan inte upptäcka att de skulle fungera sämre.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Jag är mycket nöjd med min omd, men det är några grejjor jag inte blir klok på:

1. Hur gör man för att zooma in till 100% vid manuell fokusering? Förstår inte var de har gömt den biten i instruktionsboken..

2. När kameran, efter några minuter, hamnar i stand by-läge så vill den inte starta genom att man rör avtrycket. Kameran måste stängas av och sättas på för att den skall vakna. Är inte det knepigt?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
1. Hur gör man för att zooma in till 100% vid manuell fokusering? Förstår inte var de har gömt den biten i instruktionsboken.
Det framgår inte tydligt i instruktionsboken. Det finns flera sätt. Dels kan man programmera knapparna till förstoring, dels kan man använda pekskärmen, och en av knapparna har funktionen i grundläget, minns inte vilken Fn-n knapp det är. Men flera av knapparna har förstoringen som val när man programmerar dem själv. Jag använder Fn2, men ditt val kan vara ett annat. För att bestämma storlek på rutan använder jag en av rattarna. Det går på pekskärmen också, men den funktionen tycker jag är enklare med ratten.

2. När kameran, efter några minuter, hamnar i stand by-läge så vill den inte starta genom att man rör avtrycket. Kameran måste stängas av och sättas på för att den skall vakna. Är inte det knepigt?
Det är nog inte standby, utan kameran har stängts av. Tiderna går att ställa in i menyerna, och ur standby väcks den utan problem.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Det framgår inte tydligt i instruktionsboken. Det finns flera sätt. Dels kan man programmera knapparna till förstoring, dels kan man använda pekskärmen, och en av knapparna har funktionen i grundläget, minns inte vilken Fn-n knapp det är. Men flera av knapparna har förstoringen som val när man programmerar dem själv. Jag använder Fn2, men ditt val kan vara ett annat. För att bestämma storlek på rutan använder jag en av rattarna. Det går på pekskärmen också, men den funktionen tycker jag är enklare med ratten.



Det är nog inte standby, utan kameran har stängts av. Tiderna går att ställa in i menyerna, och ur standby väcks den utan problem.
En får tacka för råden. Nu har jag grävt lite till och hittade det där förstoringsglaset...

Sen var det ju så att den stängt av sig.

En sista fråga när vi ändå är i farten: Jag vill att kameran skapar en mapp per dag på minneskortet. Som det är nu så ligger alla bilderna i en enda stor hög. Går det också att ordna tro?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Andra ointelligenta kameror namnger bilderna helt överflödigt med IMG_xxxx.jpg.

Jag vill att kameran skapar en mapp per dag på minneskortet. Som det är nu så ligger alla bilderna i en enda stor hög. Går det också att ordna tro?
Du har tydligen inte genomskådat ännu att filnamnet redan är kodat i månad och dag. Pmddxxxx, så P101xxxx för bilder tagna 1:a januari, P901xxxx för bilder tagna första september, PA01xxxx för bilder tagna första oktober. xxxx är ett inkrementellt bildnummer, som kan resettas eller inte vid byte av minneskortet.

Separation av år får du själv hålla koll på via t.ex. EXIF. Med t.ex. shellscripts fixas all vidare sortering elementärt.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Du har tydligen inte genomskådat ännu att filnamnet redan är kodat i månad och dag. Pmddxxxx, så P101xxxx för bilder tagna 1:a januari, P901xxxx för bilder tagna första september, PA01xxxx för bilder tagna första oktober. xxxx är ett inkrementellt bildnummer, som kan resettas eller inte vid byte av minneskortet.

Separation av år får du själv hålla koll på via t.ex. EXIF. Med t.ex. shellscripts fixas all vidare sortering elementärt.
Tro det eller ej men det hade jag faktiskt genomskådat. Vid första anblicken så verkar filnamnen så urbota korkade att jag insåg att det måste ligga någonting bakom det där....

Men det hjälper mig knappast att få filerna dit jag vill ha dem...

Shell scripts...
Ja du, det låter som överkurs för min del.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du kör Mac så kan du få ett shellscript som jag har skrivit som sorterar in bilderna i en mapp per dag, baserat på datumet i EXIF.

(Scriptet går att anpassa till andra system än Mac, men det är inget jag har tid med för tillfället.)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Tro det eller ej men det hade jag faktiskt genomskådat. Vid första anblicken så verkar filnamnen så urbota korkade att jag insåg att det måste ligga någonting bakom det där....

Men det hjälper mig knappast att få filerna dit jag vill ha dem...

Shell scripts...
Ja du, det låter som överkurs för min del.
Lightroom lägger automatiskt bilderna i en separat mapp per dag när man importerar.
 
ANNONS