Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazarus-66

Aktiv medlem
Ett trick, som saknas i tråden är att man kan få gamla blixtar att funka i FP/HSS-läge.
Jag har bara testat med en Nissin 360TW och en Olympus T32.
De funkar, men kan ju inte garantera att "alla andra" också funkar...

Man måste dock redan ha en HSS-kompatibel blixt, som talar Olympus-språk. I mitt fall en Godox TT350-O
Behöver jag lite mer tryck i blixten vid HSS-plåtning, så gör jag så här:

1. Monterar Godox TT350 och ställer in MANUELL FP/HSS
Kamerans blixtinställning är också manuellt läge
(FP står i display/sökare).
2. Ta ett foto.
Vissa instruktioner på nätet saknar detta steg, men då får i alla fall jag inte detta att funka.
3. Nu stänger jag av blixten och byter till en kraftigare med bara centrumkontakt t ex min Nissin 360TW. Den är givetvis också avslagen vid bytet. Väl monterad slår jag på den och ställer in M Full styrka.
Kameran får inte stängas av, för då får man börja om från 1.
Sen är det bara att plåta, även om FP försvunnit från display/sökare, så synkar blixten hela vägen till 1/4000 sek, som ju är max på E-M5.

Kameran får gå ner i viloläge och väckas utan att "buggen" försvinner, men stängs kameran av så får man börja om.

Jag vet att tråden och kameran är gammal, men har nyligen köpt en begagnad i jättefint skick och hittade detta trick ute på nätet.

Istället för en kraftigare blixt ska man kunna sätta dit en enkel radiotrigger också, som visas i denna lite omständiga video:
Han har annan Olympus, men det är samma "bugg".

Själv testar jag nu lite mer Old School med blixtskoadapter till PC synk-uttag och 5 meter sladd till en billig hörlurs-splitter, som ger 5 utgångar och har testat med bägge mina äldre blixtar utan problem. Återkommer när jag fått hem de andra begagnade blixtarna.
Man får ju några stycken till priset av en ny krallig Olympus-blixt...

:)

Jo, just det... kan vara värt att nämna att man bör veta att Trigger Voltage inte överstiger 24 volt. Mina gamla blixtar ligger på lite under hälften av det.
 
Senast ändrad:

Lazarus-66

Aktiv medlem
Ett litet extratips till tipset om att fippla med olika blixtar och fota HSS med en gammal manuell blixt:

Nissin SC-01 TTL-kabel har en switch, så man slipper montera bort den HSS/Olympus-kompatibla blixten. nissin_sc_01.jpg
Nu har jag inaktiverat lilla kontakten uppe i högra hörnet, som jag tror är Nikon och Pentax(?)
Just in case, vet inte om det behövs... Nissin anger inte Olympus, som kompatibel, men Canon och då brukar kontakterna sitta rätt.
TTL funkar för mig i alla fall.

Okej, tillbaka till extratipset.
Med kabeln blir det lite flexiblare och snabbare att växla mellan olika fotolägen eller blixtar och om man behöver stänga av kameran då och då.
Off Camera-skon har stativgänga, så själv kommer jag nog ta en hane/hane-skruv och fästa den under kameran för PC-synkadaptern eller i framtiden en radiotrigger.
Och min lilla Godox hamnar uppepå i Nissins switch-del.
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Efter lång och trogen tjänst är väl gamlingen värd en skinnpaj?
En E-M5 med 12-50mm zoomen passar riktigt bra och lilla blixten ryms i sido facket.
Bältesöglan är klädd metallklämma, men för att inte hoppa av skärpet, så finns en tryckknapp längst ut i en "läpp", så lite säkring finns...
Små metallöglor för axelrem finns också.

leathercaseolympus.jpg
Man får stå ut med ett litet Camedia-emblem, men dessa går att få tag på NOS och riktigt billigt :)
Jag fick hem en i kartong för 170 spänn inkl frakt!
Från England.
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
2 små nätfickor i locket, men jag skulle inte lita på att t ex minneskort låg kvar.
Däremot fickan nere i väskan passar ett batteri.
P1000036.jpg

P1000037.jpg

P1000038.jpg

P1000039.jpg

P1000040.jpg

Tillägg 2020-09-03
Med 45mm-objektivet har jag ett gängat motljusskydd med stepup-ring och täcklock i botten med locket uppåt, sen en ihopvikt objektivpåse som mellanlägg.
Kameran hamnar som på bilderna då.
 
Senast ändrad:

Lazarus-66

Aktiv medlem
Återkommer lite till "HSS/FP-buggen" efter modernisering och ökad flexibilitet.

Om man t ex har en Godox X1T-O till sin Godox TT350 så har man ju trådlöst, TTL och HSS. Men HSS ute i solsken kräver nog mer ljus...
Då kan man utöka med t ex ett billigare 433Mhz radio-kit och sätta den sändaren uppe på X1T, så drar man med de manuella blixtarna i HSS (jag har 2 mottagare).
Man behöver ju inte ha med TT350 om man inte vill, räcker med sändaren så kameran går med på HSS-läget.

JJConX1T.jpg

2 gamla T32-blixtar i manuell fullstyrka fixade 1/4000.

Edit:
Fipplade ihop så Olympusarna är parallellkopplade till en mottagare.
Ena Nissin fick andra mottagaren och andra fick optisk slavtändare.
F22 och 1/4000

T32plus360TW.jpg
Lite fulkopplad snabbtest...

Använder www.scantips.com's sätt att räkna ut GN och då blir
32+32+36+36=68.1
 
Senast ändrad:

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Oj, den här gamla tråden vaknade igen. Kul! Jag har nyligen köpt en Mk III. Skulle då sätta dit sådana Peak Design-ankare. Det är ju som vanligt en utmaning, men testade ett nytt koncept. Använde en tångnyckel* och plattade ihop trådarna lite, då kunde man ganska lätt skjuta in dem förhand! Så det får bli mitt bidrag just nu :)
(* Knipex Tångnyckel, typ som en skiftnyckel fast som tång, parallella släta käftar)

IMG_20200902_090110.jpg
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
För oss som fortfarande använder Mk 1 så påminner jag om Daniels inlägg hur man gör en Hard Factory Reset (Inlägg #50 i tråden).
Min hade lite hyss för sig när jag vred på programväljaren men har skött sig efter återställnng.

Vill man ha trådutlösare med lite fler val, så funkar Miops USB Dongle + deras app.
Man kan hitta ställen som säljer USB-delen lös om man redan har sladd från t ex Pixel.
Motsvarande Olympus UC-1 (tror jag originalet heter).

USBDongle.jpgmiopsmobileusbdongleapp.jpg

De säger att dongeln kräver Bluetooth 4, men testade med en 8 år gammal surfplatta med BT 3 och den kopplade med dongeln.
Miops Mobile på Play Store: Play på webben
Största minuset är att appen kräver Google Play-tjänsterna.

Appen kan använda diverse sensorer i mobilen, men det har jag inte testat själv.
Jo, visst fan... jag hojtade tilloch tog ett foto på det viset :D

Med den gamla surfplattan och OTG-adapter till normal USB, så testade jag en USB Videograbber, som med rätt app visar kamerans display live på mobilen/plattan.
För mig blev det för dålig kvaltet, så den som ändå vill veta mer får slänga in en blänkare.
Dagens plattor kanske ger godkänd kvalitet, jag vet inte orsaken till mitt resultat...

Tillägg:
Snabbtest i mörkt rum med liten mobil, men nyare grejer ger lite bättre bild.
Screenshot_20200909-183748_USB Camera.jpg
Brydde mig alltså inte om att fixa fullskärm i ena appen och själva mobilen.
Sen har jag inte lött in video-tåtarna i trådutlösarkontakten, för det är en moddning som måste göras också. Men det lär dröja innan jag skaffar nyare surfplatta...
Ville mest visa vad jag svamlar om.
 
Senast ändrad:
ANNONS