Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt nappa på W8-erbjudandet från Microsoft.
Nu undrar jag -- uppgradera eller blåsa och göra ren installation?
Spelar det någon roll?

Jag föredrar alltid att blåsa datorn (jag gör det lite då och då även om det inte behövs då jag tycker det är enklaste sättet att bli av med allt skit jag installerat) :)

Nu sägs det att uppgraderingen till Windows 8 fungerar bra för det mesta, men jag skulle ändå blåsa om jag inte hade något installerat som jag inte kan installera om.

Det är ett himla strul för mig. Får liksom inte Photoshop att fungera. Ingen GPU, installera om drivrutinen för ditt grafikkort och dessutom säger den att jag saknar någon insticksmodul som jag inte fattar vad de menar. Har ju installerat senaste betaversionen av Catalyst Control center.

Det är ett himla strul för mig. Får liksom inte Photoshop att fungera. Ingen GPU, installera om drivrutinen för ditt grafikkort och dessutom säger den att jag saknar någon insticksmodul som jag inte fattar vad de menar. Har ju installerat senaste betaversionen av Catalyst Control center.

Installera senast WHQL-versionen i stället - betaversioner är inte alltid de bästa (de är oftast mest optimerade för nya spel).

Tack för direkt-länken Anders.
Åker och köper på webbhallen i morgon (jobbar nära).

Låter trist med CS5-strul ovan :-(
Det vill jag verkligen inte ha.
Hoppas att vi ser en lösning i denna tråd? ("kapa" gärna).

Att CS5 fungerar sedan är viktigt för mig.
Chattade med Adobes support och fick indtruktioner om att avregistrera programmet innan datorblåsningen.
Sedan ominstallera och aktivera på nytt.

Nu gäller det bara att ha tid att ta i tu med detta.

Tack för all hjälp so far.
Uppskattar verkligen detta forumet.

// Mats W

Tack för direkt-länken Anders.
Åker och köper på webbhallen i morgon (jobbar nära).

Låter trist med CS5-strul ovan :-(
Det vill jag verkligen inte ha.
Hoppas att vi ser en lösning i denna tråd? ("kapa" gärna).

Att CS5 fungerar sedan är viktigt för mig.
Chattade med Adobes support och fick indtruktioner om att avregistrera programmet innan datorblåsningen.
Sedan ominstallera och aktivera på nytt.

Nu gäller det bara att ha tid att ta i tu med detta.

Tack för all hjälp so far.
Uppskattar verkligen detta forumet.

// Mats W

Ja, det där med avaktiveringen av Adobes program är viktig - annars blir det en massa bök. Jag har inte provat CS5 på Windows 8 i och med att jag kör Creative Cloud (som man nog också bör avaktivera innan man blåser Windows).

Lycka till! Det är inte så svårt och själva Windowsinstallationen tar inte mer än tio minuter på en modern dator.

Här är länken till Mediacenter. Gratis fram tills januari enligt ryktena.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/feature-packs

/Karl

Jag har en dator som bara används som "mediadator" och surf. Den har hyfsad hårdvara och Vista. Har skickat iväg frugan och sonen på lördag samt laddat med en flaska gott rött. Då blir det W8 med Mediacenter. Har redan fått en gratis nyckel och W8 går tydligen för 279.- så det är för billigt för att inte testa. Alla bilder samt PS, LR och PM ligger på en Mac så även om det strular på lördag så blir det roligt (rödvin) utan att drabba bildhanteringen :)

Javisst, men licensavtalet tillåter inte att du växlar mellan dem, vilket är fallet för Ent/Ult.

Licensvillkoren säger:

"2 d. Alternative Versions. The software may include more than one version, such as 32-bit and
64-bit. You may install and use only one version at one time."

Professional

Ultimate

Precis likadant villkor i båda två. Man får byta bäst man vill, men inte ha dem installerade samtidigt.

Jaha, då har man återställt burken till Windows 7 igen och då funkar Photoshop och kommunikationen med grafikkortet igen. Nu kör jag nog på 7:an länge

Jag har uppdaterat från Vista till 8 med erbjudandet på nätet. Jag har alltså ingen befintlig W7-licens. Hur gör jag för att billigast och bäst gå "tillbaka" till W7?

Jag har uppdaterat från Vista till 8 med erbjudandet på nätet. Jag har alltså ingen befintlig W7-licens. Hur gör jag för att billigast och bäst gå "tillbaka" till W7?

Har du ingen W7-licens kan du givetvis inte installera W7. Då får du gå tillbaka till Vista om du av någon anledning vill gå tillbaka.

/Karl

Nja, jag var nog lite otydlig. Med "billigast och bäst" menade jag vad jag behöver betala för att slippa W8. För det måste jag väl kunna göra? Men att få W7 för 279.- är väl för mycket att hoppas på?

om du av någon anledning vill gå tillbaka.

Efter ett par dagars testande så kan jag väl säga att jag är kluven. W8 verkar aningen resurssnålare. Det går snabbt att starta även på en några år gammal maskin. Däremot känns gränssnittet som ett halvfärdigt lapptäcke. Man kastas mellan "Metro" och skrivbordet utan att veta riktigt var applikationen kommer att köras. Det är långa transportvägar för muspekaren. För en touchskärm på t.ex. en platta eller telefon är det säkert smutt med stora träffytor och stora tydliga rörelser, men med musen blir det en pina.

Nåja, hittar jag ingen W7-licens till riktigt lågt pris så kör jag nog vidare ett tag. Vissa saker vänjer man sig säkert vid, andra kommer att rättas till. Det är dessutom riktigt trevligt när den gamla burken startar upp på några sekunder igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto