Annons

Vilka äldre Nikonkameror är fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

chi_sweden

Aktiv medlem
Hej!

Har haft Nikon sen 60 talet men har nu på ålderns höst (pga att kamerorna är så tunga) sålt bl.a min D7000 med ett flertal objekt och tillbehör, och i stället köpt Panasonics G3 och GX1 som jag är supernöjd med, MEN nu hetl plötsligt skule jag vilja köpa och testa en Nikon fullformat, enbart för testandets skull- är nyfiken på fullformat. Vill uppleva skillnade mellan FX och DX.
(låter litet inkonsekvent detta- jag säljer min tunga utrustning pga att kroppen inte pallar med den, köper därför ett lättare system och vill nu köpa o testa ett ännu tyngre system) :)

Jag har idag ingen koll längre på vad Nikons FX kameror heter, alltså modellerna och skulle
därför gärna vilja ha tips på en modell som än idag är ok, men den får inte kosta skjortan!

Tips?

Tack!

/chi

D3 är den första någonsin, D700 och D3x kom efter den och nu är de nuvarande modellerna D4, D800 och D600. Vi är alltså bara på andra generationen, så skillnaden är inte enorm!

D700 får du för runt 10 000, D3 är lite dyrare och D600 kostar 17 000 ny. Jag lutar nog åt att en D600 är ett vettigare köp än en D700 idag trots prisskillnaden!

Jag hade ingen aning om att d800 var en ÄLDRE d800 FX kamera?

Jag tyckte nog det framgick i min text att jag är på jakt efter en billig modell...
T.ex D700 är inte billig, inte heller D600 och D800.

Jag vill ju bara testa o leka litet och då slänger iaf inte jag ut 5000-------> uppåt
på en äldre Nikon FX kamera.

/chi

Jag tyckte nog det framgick i min text att jag är på jakt efter en billig modell...

Jag vill ju bara testa o leka litet och då slänger iaf inte jag ut 5000-------> uppåt

/chi
Det finns ingen äldre än D700.

En annan ton också, tack!

Okej då:

Nikon F, FE, FM, FE2, FM2, FA, FM3, F3, F3, F4, F5, F-401, F-501, F-601, F-801(s)....

Inte vet jag men månntro jag har uttryckt mig luddigt............
Jag är inte ute efter en analog kamera. Driver du med mig månntro?
Jag kan nog säkert rabbla upp fler analoga Nikon kameror än vad du gjort här, det finns fler.

Undrar om ni huttat för mycket glögg.... eller om min fråga var för svår? :)

/chi

D3 är den första någonsin, D700 och D3x kom efter den och nu är de nuvarande modellerna D4, D800 och D600. Vi är alltså bara på andra generationen, så skillnaden är inte enorm!

D700 får du för runt 10 000, D3 är lite dyrare och D600 kostar 17 000 ny. Jag lutar nog åt att en D600 är ett vettigare köp än en D700 idag trots prisskillnaden!

Jag vet vad priserna ligger på när det gäller D700, D600 och D800 etc..
Jag är absolut INTE intresserad av en nyare modell, dels pga att jag inte skulle orka
bära runt med den och dels för de höga priserna för en kamera jag egentligen bara vill testa och leka litet med.

Men är D3 deras första fullformatare?

Ok, ska läsa på litet om det kan vara nåt att försöka få tag i.

Tack för svar!

/chi

Jag upprepar igen:

D3 är nummer ett, D700 är billigast. Har du inte 10 000 eller strax under får du ingen FX i dagsläget.

Läs svaren, håll dig borta från glöggen och ställ inte frågor du inte förstår själv ;-)

Framför allt, D600 är med rätt stor marginal den lättaste ev FX-modellerna. De var framför allt inte mindre förr! Fast jag kan lugna dig med att det sällan är någon revolutionerande skillnad mellan dem.

D700 är den billigaste fullformats digitalkameran i Nikons linje. Kostar kring 10.000 för ett hus i bra skick. Generationen efter är just D800 för dryga 20.000 och D600 för 15.000. D3 och D4 är proffskameror med prislappar kring 50.000 för nytt hus, kanske hälften beg men enstaka exemplar av D3 kan leta sig nedåt 15.000.

Lite artighet är klädsamt när man ber om hjälp.

/chi

Oj vad du reagerar illa

har du 5000...............glöm ditt lilla testprojekt...............................,

Det står Frilansfotograf på din profil, men i din text står det

Så småningom tog mitt eget musicerandet över och jag bytte kameran mot gitarren och dundrade ut på turné och jag är fortfarande på turné, livets turné.

Vad är du, frilans eller musiker?

D700 är den billigaste fullformats digitalkameran i Nikons linje. Kostar kring 10.000 för ett hus i bra skick. Generationen efter är just D800 för dryga 20.000 och D600 för 15.000. D3 och D4 är proffskameror med prislappar kring 50.000 för nytt hus, kanske hälften beg men enstaka exemplar av D3 kan leta sig nedåt 15.000.

Lite artighet är klädsamt när man ber om hjälp.

Vah? Litet artighet?

När jag frågar om fullformat så rabblar någon upp analoga Nikonkameror och jag har
ju precis i mitt inlägg skrivit att jag använt Nikon kameror sen 60-talet.

Såg nu vad priserna var. Jag trodde faktiskt dom gått ner mer i pris och jag trodde
det fanns några äldre modeller på FX än D700.

Ursäkta att jag ställde en fråga i just detta forum, det var inte meningen att störa.
Skall inte upperpas.

/chi

D4 1340 g
D3s 1240g utan batteri
D3x 1220g utan batteri
D800 1000g
D700 995g utan batteri
D600 850g

Svaret är nog att det bästa alternativet är en D600 men den anser du för dyr.
Enda ekonomiska alternativet är att försöka pruta på en sliten D700.

Trots tonen ska jag ge det enda tips jag kan tänka mig, eftersom rådande läge på nikonsidan inte är bra nog. Köp en beggad Canon 5d mark 1! Kan fås för ca 5000-6000kr. Köp eller låna några begagnade fasta gluggar och du kan testa fullformat. Tycker du inte det är kul är det nog mest huset du förlorar på om du säljer vidare.

Ja, det var inte nån vidare trevlig ton, det är ju inte vårt fel att det inte finns billiga och gamla Nikonkameror. Men ändå kan man tillägga att nämnda 5d är en fin "Nikonkamera", då den tar Nikonoptik med adapter (och vissa begränsningar).

Spinner vidare med Canontips. Canon 1DS den första, en gick för 4350 kr på Tradera för en månad sen med 20000 exponeringar. Tung med vilken kamera, med en 50:a kommer man under 5 lusentappar precis!

Ja en gammal Canon passar nog din prisbild finfint. Går även att skruva på en adapter så du kan använda alla dina eventuella Nikon-gluggar. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto