Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd nikon 50 mm 1,4d ellerb1,4G

Produkter
(logga in för att koppla)

Wrelle

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en d7000 med kitt 18-105 vilket fungerar bra, men är köpa nått som ger skarpare bilder å bättre ljusstyrka.. 50 1,4 d eller 1,4g har jag tittat på i en affär, säljaren tyckte jag skulle välja nån av dem till d7000 som är en så pass fin kamera ist för nån av 1,8orna.
Vad har ni för erfarenheter å tips å råd?
Med vänlig hälsning, David

Jag har haft en 50/1,4D och har en 50/1,8D till min D7000. Personligen tycker jag att 50/1,8:an är mer prisvärd då 50/1,4:an var löjligt mjuk & oskarp vid full öppning. Jag hade mao ingen nytta av den större bländaren alls.

Att AF-S 50/1,8G är ett bättre köp för de flesta som inte är ute efter just det där sista lilla ljusinsläppet som ges med 1,4:eek:rna. Någon märkbart bättre prestanda i övrigt ska du inte räkna med. Dessutom har 1,4G långsammare autofokus än 1,8G.

För pengarna som blir över får du nästan ett AF-S 35/1,8G också, om nu den brännvidden är intressant.

Annars hade jag nog tagit 1,4G. Att köpa ett nytt 1,4D verkar sådär tycker jag. I så fall är det nog vettigare att gräva upp ett begagnat exemplar.

Jag har haft en 50/1,4D och har en 50/1,8D till min D7000. Personligen tycker jag att 50/1,8:an är mer prisvärd då 50/1,4:an var löjligt mjuk & oskarp vid full öppning. Jag hade mao ingen nytta av den större bländaren alls.

Märk väl att D- och G-objektiven inte har samma optiska konstruktion. Fast man ska inte räkna med knivskärpa med den nyare 1,4:an heller på största bländare...

Av de äldre så har dock 1,4:an fördelen att bakgrundsoskärpan inte är så fruktansvärt ful som på 1,8.an.

Instämmer helt i att oskärpan är snyggare. Tyckte även att 50/1,4:an fungerade riktigt bra på min F-801:a jämfört med på D7000.

om jag ska dra en slutsats av era svar så tycker ni att jag ska satsa på 1,8an eller 1,4G varianten?
eller har jag missuppfattat er? :) andra förslag på knivskarpa objektiv som inte kostar skjortan.

om jag ska dra en slutsats av era svar så tycker ni att jag ska satsa på 1,8an eller 1,4G varianten?
eller har jag missuppfattat er? :) andra förslag på knivskarpa objektiv som inte kostar skjortan.

Jag har ett 1,4D, en klar favorit bland gluggarna, AF är snabb så där finns inget att klaga på. Nyttan med 1,4 tja man får det ljuskänsligare, för mig är det bra då jag gillar foto i befintligt ljus.
Har inte själv testat ett 1,8 men är som sagt supernöjd med min 1,4 som jag kör på en D700.
Rådet jag själv fick var; finner du ett 1,4D under 2000 så köp det. Hittade ett för 1900 :)

Jag har ett 1,4D, en klar favorit bland gluggarna, AF är snabb så där finns inget att klaga på. Nyttan med 1,4 tja man får det ljuskänsligare, för mig är det bra då jag gillar foto i befintligt ljus.
Har inte själv testat ett 1,8 men är som sagt supernöjd med min 1,4 som jag kör på en D700.
Rådet jag själv fick var; finner du ett 1,4D under 2000 så köp det. Hittade ett för 1900 :)

ok kanon med priset ju.. jag tittade på en ny i en fotoaffär för ca 2800kr å g varianten typ 3000kr.
beg vet jag inte inte hittat nått bra pris ännu :)

Ser bara en anledning om man vill ha nytt att inte välja G-versionen.
Det är om man filmar o vill ha bländarringen kvar, för det har väl D-versionen?

På youtube kan du hitta en jättebra test av de aktuella objektiven gjord av "Thatnikonguy". Det är 6 korta filmer med jämförelser av skärpa, bokeh mm och goda råd inför ett ev köp. Killen är jäkligt seriös och har gjort många intressanta tester av framför allt Nikonprylar. Här hittar du första filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=Cd_uhL2yxeo
Anders W

PS För egen del drog jag slutsatsen att AF-s 50 1,8 G är bästa valet 7 dar i veckan. DS

Jag tycker du skall fråga dig vad objektivet skall användas till. Ett 50mm på D7000 ger ganska snäv vinkel inomhus t ex. Som porträttobjektiv passar det mycket bra. Ett 50mm objektiv på D7000 skall betraktas som ett kort tele, vill man ha det som motsvara normalobjetiv blir brännvidden runt 35mm och då har Nikon ett riktigt bra och billigt objektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35
/Frode

ANNONS
Götaplatsens Foto