Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Agent00soul

Aktiv medlem
Finns det någon GPS-modul att köpa till så bilderna blir geotaggade?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag använder Google Mytracks i min Android smartphone.
Man sparar som en GPX-fil i telefonen och importerar den i Lightroom. Då kan man få sina bilder automatiskt geotaggade.
Förutsättningen är bara att klockan i kameran och telefonen är sunkroniserade. Samt givetvis att du har telefonen med dig när du fotograferar.
Det fina med den här lösningen är att den är helt gratis om du har en smartphone och Lightroom 4.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använde en GLOBALSAT DG-100 GPS DATA LOGGER när jag ville ha GPS-data att tagga bildfiler med. Jag minns inte riktigt vilket program jag använde för taggningen.

Det fungerade att ha GPS-loggern liggande i kameraväskan.

Enligt manualen ska batteriet räcka i 20 timmar, men det räckte i över ett dygn när jag provade. 20 timmar duger, tycker jag. Då kan man ladda batteriet över natten. Laddas med USB-anslutning.

Det finns andra märken och modeller. Cyberphoto har några, tror jag.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag använde en GLOBALSAT DG-100 GPS DATA LOGGER när jag ville ha GPS-data att tagga bildfiler med. Jag minns inte riktigt vilket program jag använde för taggningen.

Det fungerade att ha GPS-loggern liggande i kameraväskan.

Enligt manualen ska batteriet räcka i 20 timmar, men det räckte i över ett dygn när jag provade. 20 timmar duger, tycker jag. Då kan man ladda batteriet över natten. Laddas med USB-anslutning.

Det finns andra märken och modeller. Cyberphoto har några, tror jag.
Dess spårminne 60000 spårpunkter, hur länge motsvarar det?
Flera dagars fotande?
Kan man se på enheten hur mycket minne det är kvar? Måste gå att se om det är halvfullt eller när det börjar bli fullt
 

PMD

Aktiv medlem
Dess spårminne 60000 spårpunkter, hur länge motsvarar det?
Flera dagars fotande?
Det räckte gott och väl i nästan två veckor för mig.

Kan man se på enheten hur mycket minne det är kvar? Måste gå att se om det är halvfullt eller när det börjar bli fullt
Det finns ingen display på min GPS-tracker. Jag har för mig att det går att se hur full den är om man kopplar den till en dator.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Någon som har en uppfattning om hur mycket det går att pressa en råfil jämfört med dslr?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Jag gissar att du menar "pressa" i samma betydelse som när vi "pressade" svartvit film.

Kameran är i stort likvärdig med Canon 7D vid höga ISO med avseende på brus, färgdjup och annat. Om du tittar på kurvorna för dynamiskt omfång hos DxOMark, så visar de i stort sett hur sensorn beter sig. Vid lågt ISO har den större dynamiskt omfång än Canon 7D, och är lite bättre i andra avseenden också. När du tittar på siffrorna hos DxO, så ta hänsyn till att ISO är lite glädjesiffra hos Olympus, och att det är ett steg lägre än inställningen i kameran visar.

De bästa sensorerna i APS-format är självklart bättre än så, om du plockar in Pentax K-5 ser du var det hamnar.
 

mapem

Aktiv medlem
Det går att lyfta OMD:s bilder en hel del utan att bruset blir fullständigt groteskt.i skuggorna. Två steg skulle jag vilja säga är fullt möjligt för det mesta. Imponerande mycket faktiskt, jämfört med den fem år gamla dslr jag hade innan. Utvecklingen är snabb. (Innan någon annan hinner skriva det, så går det absolut att göra ännu mer med en FF-kamera som D800 t ex.)

Kul för en som gärna pressade Tri-X två, tre steg när det begav sig. Eller Ektachrome, det gick det med om man hade tumme med labbet.
 
ANNONS