Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få bort gula lysande ögon hos katt fotograferad med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Jag har idag fotograferat några katter och tog massor med foton. Eftersom jag var tvungen att använda blixt, fick jag många foton där katterna mer eller mindre såg ut att ha självlysande gula ögon. Hur kan jag göra för att få bort detta? Jag använder Photoshop 6.0.

Mvh Ann-Charlotte

Nu är jag bara en glad amatör, men du får nog försöka att undvika blixten alternativt rikta den ifrån kattens ögon för att lyckas. Har du möjlighet så lyft blixten från kameran och belys från sidan eller ovanifrån. Eller så får du använda softbox och dylikt för att mjuka upp ljuset.

Så, nu har jag sagt mitt så nu får experterna korrigera allt tokigt jag sa :)

Det beror på att blixten slår alldeles rakt in i kattens ögon och reflekteras tillbaka. Blixten måste komma från en annan vinkel. Har du möjligthet att riktga blixten upp i taket istället kanske?

Får jag bara fråga varför du var "tvungen" att använda blixt? Om du funderar på att köpa en dyr blixt som går att rikta åt olika håll, så rekommenderar jag att du istället köper ett ljusstarkt objektiv, naturligt ljus blir ALLTID snyggast, ja enligt mig då :)

Jag har idag fotograferat några katter och tog massor med foton. Eftersom jag var tvungen att använda blixt, fick jag många foton där katterna mer eller mindre såg ut att ha självlysande gula ögon. Hur kan jag göra för att få bort detta? Jag använder Photoshop 6.0.

Mvh Ann-Charlotte
Sätt förgrundsfärgen till svart och använd penselvertyget med samma diameter som kattens ögon och klicka i ögonen. Hårdhet på penseln medel. Sedan får du dutta dit lite vita glimtar i kattens ögon så det ser naturligt ut. Lite pyssel så här till helgen om du har många kattbilder. (Du kan prova med röda-ögon-verktyget också, ibland fungerar det på djurögon, beroende på hur det ser ut.)

Får jag bara fråga varför du var "tvungen" att använda blixt? Om du funderar på att köpa en dyr blixt som går att rikta åt olika håll, så rekommenderar jag att du istället köper ett ljusstarkt objektiv, naturligt ljus blir ALLTID snyggast, ja enligt mig då :)

Nu får förstås TS svara själv på den frågan men jag kan tänka mig åtminstone en situation när man är tvungen att använda blixt - när det är mörkt....

Jag känner igen problemet som trådskaparen har. Jag använder Lightroom för min bildredigering och verktyget för att ta bort röda ögan fungerar klockrent på människor men jag har aldrig fått det att funka på katter.

Mvh Ann-Charlotte

För att slippa problemet har flera varit inne på rätt spår. Det gäller ju att få bort blixten från kameran. Enklast är nog att rikta blixt i taket, så att ljuset studsar och sprider sig mjukt över ditt objekt. Lär du dig denna teknik så kan du styra och kontrollera ljuset så att du får en riktigt bra ljussättning. Ofta t o m bättre än det befintliga ljuset.

Men nu har du bilder som du redan tagit med detta problem. Den automatik som fungerar för röda ögon på människor fungerar inte lika bra på djur, som ofta får gula eller gröna ögon. Men om du går in på den röda eller gröna kanalen kan du se att ögonen blivit vita istället för svarta. Vad du kan göra är en markering av de vita pupillerna och sedan göra en kanalblandning där du tar den blå kanalen och ersätter den röda och gröna kanalen.

Så här ser det ut:

Bilagor

• blanda.jpg
    blanda.jpg
    14.8 KB · Visningar: 2,478
Jag skulle nog prova att markera båda ögonen. Välj verktyget hue/saturation. Vrid kattens ögonfärg från gulgrön till röd. Använd röda-ögon-verktyget som vanligt. Funka både i elements och i cs.

Röda ögon-verktyget gör precis detsamma som jag har beskrivit, men bara till den röda kanalen.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Jo, jag såg det men det funkar inte i elements som inte har kanaler. Och jag tänkte min metod kanske var lite var lite enklare om man inte är så slängd i photoshop. Ser ut som din metod funkar precis lika bra eller rent av bättre då man styra mer precist.

Jo, jag såg det men det funkar inte i elements som inte har kanaler. Och jag tänkte min metod kanske var lite var lite enklare om man inte är så slängd i photoshop. Ser ut som din metod funkar precis lika bra eller rent av bättre då man styra mer precist.

Men i Photoshop 6 finns kanaler :) Det mesta som man vill göra finns i äldre versioner av PS. Det som inte finns i Photoshop 6 är väl främst Camera Raw, alltså en inbyggd råkonvertering.

Stefan

Finns väl fler läsare än TS? Det var inget fel på de andra råden, jag ville bara komplettera med ett tips till.

ANNONS
Götaplatsens Foto