Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Har cl-10 i min kundvagn ser jag. Får fundera om jag skall stoppa i ytterligare 16GB på en gång. Blir lite fundersam angående fläkten. Kollade på ett annat forum där man påpekade att den fläkt jag valt ej monteras i på Inet pga. vikten.....

Hör även här att det kanske inte behövs en Noctua NH-U12P som jag valt.

Vad säger ni om OS? W7 eller W8?

//Urban
Enda anledningen för W7 är nostalgi. Jag har uppgraderat alla mina datorer till W8 nu och är kanonnöjd.

/Karl
 

ubbe73

Aktiv medlem
Det lutar åt W8. Nu är frågan om fläkten och dess vara och icke vara. Slängde iväg ett mail till Inet gällande åsikter om fläkten. Hoppas de svarar rätt, dvs. inget svar enbart baserat på att de vill sälja. Jag återkommer med svaret....

Förmodligen kommer jag att nöja mig med 16GB till att börja med. Sitter som sagt idag på Vista med 4GB så jag kommer förmodligen bli mer än nöjd.

//Urban
 

Falumas

Aktiv medlem
Där håller ju inte alla med dig...
Dom flesta som inte håller med mig har inte testat utan brukar basera sitt tyckande på negativa artiklar. Jag har än så länge inte stött på någon som kört Windows 8 över en vecka som är missnöjd och vill tillbaka till Windows 7 eller tidigare. Här snackas skillnader mellan CL9 och CL10. En Windows 7-dator med CL9.minnen och annars lika konfiguration får storspö av en Windows 8 dator med CL10-minnen.

/Karl
 

alfin

Aktiv medlem
Nu är frågan om fläkten och dess vara och icke vara. Slängde iväg ett mail till Inet gällande åsikter om fläkten. Hoppas de svarar rätt, dvs. inget svar enbart baserat på att de vill sälja. Jag återkommer med svaret....
Du behöver ingen Noctuakylare eller annan specialkylare om du inte ska överklocka. Intels originalkylare som du får med till din processor räcker mer än väl. Däremot kan den väsnas lite mer, så ska du bygga en supertyst dator kan det finnas anledning att byta. Oftast brukar fläkten i grafikkortet låta mest.
 

afe

Aktiv medlem
Du behöver ingen Noctuakylare eller annan specialkylare om du inte ska överklocka. Intels originalkylare som du får med till din processor räcker mer än väl. Däremot kan den väsnas lite mer, så ska du bygga en supertyst dator kan det finnas anledning att byta. Oftast brukar fläkten i grafikkortet låta mest.
Precis. Det behövs ingen annan fläkt för kylningens skull, men ljudnivån är lägre på de stora kylarna. I det här fallet ämnar TS inte stoppa i något extra grafikkort som låter.
 

ubbe73

Aktiv medlem
Hej

Ni som har W8, hur fungerar det med program som Elements, Ligthroom, Capture NX 2, Topaz De Noise m.m. ?????
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej

Ni som har W8, hur fungerar det med program som Elements, Ligthroom, Capture NX 2, Topaz De Noise m.m. ?????
Capture NX 2, View NX2, GIMP, ICE, Photosynth, Premier Elements och trots kompabilitetsvarning av upgraderingsprogrammet Spyder 3Pro fungerar fin fint.

USB3 blev också några snäpp snabbare iom att USB3 stödjs av Win8 och inte tidigare endast med tredjepartsdrivrutiner. Så ett 16GB (95MB/s SD) tömdes 1 min snabbare än vad det gjordes i Windows 7, efter uppgraderingen.

/Karl
 

Krisiun

Aktiv medlem
Ladda ner en Win8 upgrade assistant och kolla på din nuvarande uppsättning av program. Den säger vilka som kommer funka (alt inte funka eller de som kan behöva ominstalleras eller uppdateras). Kuriosa: På SweClockers var det någon som länkade till en tråd då XP kom och alla totalsågade den och sa typ "skit, köp absolut inte, det är 2000 som gäller alla dagar i veckan" :) Se hur det gick ;)

Med de program du kommer att köra: 16 Gb RAM kommer räcka och bli över...då minnet blir en flaskhals har du antagligen köpt en ny dator...lägg pengarna på något roligare, typ spara ihop till ett grafikkort eller så.

Visst kommer box-kylaren att funka för dig om du inte överklockar (vore konstigt om Intel skickade med kylare som inte klarade av jobbet..). Men de större fläktarna och kylflänsarna i ex Noctuan kommer att kyla avsevärt bättre och framförallt mycket tystare. Sedan är det ju upp till dig hur högt du värderar det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ladda ner en Win8 upgrade assistant och kolla på din nuvarande uppsättning av program. Den säger vilka som kommer funka (alt inte funka eller de som kan behöva ominstalleras eller uppdateras). Kuriosa: På SweClockers var det någon som länkade till en tråd då XP kom och alla totalsågade den och sa typ "skit, köp absolut inte, det är 2000 som gäller alla dagar i veckan" :) Se hur det gick ;)
Jag körde 2000 tills jag bytte till en P4. Då framför allt eftersom jag konstaterade att 2000 inte riktigt var överens med HT när jag gjorde en provinstallation. Till saken hör också att det XP som finns med senaste SP inte riktigt är samma sak som det som lanserades 2001. Värt att komma ihåg när saken diskuteras. ;) Idag känns XP dock rejält mossigt och konstigt vore det annars.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag körde 2000 tills jag bytte till en P4. Då framför allt eftersom jag konstaterade att 2000 inte riktigt var överens med HT när jag gjorde en provinstallation. Till saken hör också att det XP som finns med senaste SP inte riktigt är samma sak som det som lanserades 2001. Värt att komma ihåg när saken diskuteras. ;) Idag känns XP dock rejält mossigt och konstigt vore det annars.
Till och med 7an känns blingig och mossig när man kört 8an ett tag.

/Karl
 

ubbe73

Aktiv medlem
Hej alla igen

Jag faller på att övriga i familjen tycker att vi skall fortsätta med W7........ Har haft W7 på jobbet sen i somras och trivs bra med det. Blir förvisso en viss begränsning gällande RAM men då jag ser denna dator som ett väldigt stort lyft jämfört med den jag har idag så känns det rätt.

Den dag jag behöver med RAM så kanske tycke och smak angående ev. nytt OS har klarnat för min del.

Så här blir det och tackar för alla tips. Kan säga att jag la in en tråd på Sweclocker utan någon respons så det säger en del om Fotosidan.

Ha en trevlig kväll!!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2838662/2013-01-13
 

Krisiun

Aktiv medlem
KÖP...innan någon kommer med invändningar :) Eller förresten, välj inte en slim-DVD-RW (om du nu inte har något bra sätt att täppa igen det hål du får på 5.25"-platsen).
 

antic

Aktiv medlem
Jag kommer in lite sent i tråden men tänker att jag ger mina synpunkter på en dator för fotoredigering. Jag satte ihop en dator i Maj förra året och försökte göra ett så klokt paket som min budget tillät.

Jag valde snabbaste i7 3770 precis när Ivy Bridge kom. Man överklockar inte en arbetsstation därför nyaste processorn istället för en mer klockvänlig Sandy Bridge(äldre). Valde bort SandyBridge E då de flesta program inte skulle bli snabbare av 8 kärnor och det hade blivit extremt dyrt. Moderkortet är ett Asus P8Z77-V LX med Wifi, USB3 och lite annat jox som jag ville ha.

16 Gb ram. Pga missförstånd satte leverantören in 16 Gb på fyra platser, annars hade jag tänkt kunna peta in ytterligare ram enkelt. Nu får det väl bli 64 vid en eventuell uppgradering då jag måste byta alla minnen. Jag har stött på gränsen för minnet vid 16 så det skulle jag säga är minimum. Väntade inte på oprövad Win8 utan valde Win 7 Professional för att kunna få in mer än 16 Gb i framtiden.

Men nu till det nästan viktigaste valet. En redigeringsdator ska ha minst två SSD-diskar. Jag valde två Intel 520 120 Gb, 5 års garanti och det snabbaste som fanns då. Hade inte råd med större SSD annars hade jag valt det(snabbare). Anledningen till att man ska ha två är att system/program körs från en SSD och jag har även arbetsfiler där. En tom SSD används som scratch för adobes program. Tex Photoshop använder en disk som scratch oavsett hur mycket ram du har. Fuskar lite och använder ibland denna som lagring för lite större projektfiler (video). Sekundär lagring är mekanisk disk men jag arbetar sällan från den. 120 Gb upplever jag för litet för system och några arbetsfiler så det ska till en större SSD i framtiden för arbetsfiler.

Grafikkort fick jag också snåla lite Geforce 560 men ändå ett grafikkort som klarar att accelerera Photoshop, tex Liquify och en del andra nyare funktioner.

Glöm inte att bygga in kortläsare. Gud så skönt att slippa sladdar.

Ca 15 loppor gick systemet på och jag blev extremt nöjd. Allt funkade perfekt med 10 och 18 mpix RAW-filer. Inga väntetider någonsin i princip. När jag gick över till 36 mpix RAW så märker man hur extremt tungrodda RAW-filerna är. Hade jag inte gjort läxan när jag byggde datorn skulle jag gråta nu men det är hanterbart. När Lightroom, Photomatix och Photoshop är igång så kan jag stöta på patrull när minnet inte räcker.

Hoppas det kan vara till hjälp för nån.
 

alfin

Aktiv medlem
Men nu till det nästan viktigaste valet. En redigeringsdator ska ha minst två SSD-diskar. Jag valde två Intel 520 120 Gb, 5 års garanti och det snabbaste som fanns då. Hade inte råd med större SSD annars hade jag valt det(snabbare). Anledningen till att man ska ha två är att system/program körs från en SSD och jag har även arbetsfiler där. En tom SSD används som scratch för adobes program. Tex Photoshop använder en disk som scratch oavsett hur mycket ram du har.
Med mekaniska diskar använder man en separat scratchdisk för att inte OS och PS ska skriva till disken samtidigt. Har du testat med att lägga PS scratchfiler på SSD systemdisken och upplever du någon påtaglig fördröjning i så fall?
 
ANNONS