Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Datorprestanda för tung bildbehandling?

Hej
Någon av er som har förslag eller ideer vad gäller optimal eller minsta prestande för bildbehandling på stationär PC. Funderar på att köpa ny dator.

Sammanslår den här tråden med diverse andra om samma sak. Läs igenom denna innan ni skapar nya trådar med samma frågor ...

Fotar nästan uteslutande i RAW med min 5D Mark II och gör bildbehandlingen i Elements och några andra fristående program.
Elements börjar bli segt, har ca 9000 bilder i organiseraren. Även segt vid bildbehandlingen efter råkonverteringen.
Datorn jag har nu är några år gammal med ett mediokert grafikkort.

Mina funderingar är om jag behöver ett värsting grafikkort på kanske 1.5 Gb och snabb processor typ Intel i7.
Vet att grafikkortet och processorn är viktiga vid tunga spel men hur är det med bildbehandling? Viktigast med kraftfull processor eller grafikkort eller både och. Antar att internminnet behöver vara bra tilltaget också........

Vad välja? Någon som har tips eller ideer om vad som är bäst. Trött på enklast billiga dator....nu får det bli en rejäl.

Per

Lagt till information om sammanslagning. /Mod
 
Senast redigerad av en moderator:

Gucco

Avslutat medlemskap
Dator

Jag köpte för en tid sedan en ny dator hos Mr PC. En I7 med SSDdisk, 16GB minne samt ett standard grafikkort. Den processar utan problem stora bildfiler.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Hej
Någon av er som har förslag eller ideer vad gäller optimal eller minsta prestande för bildbehandling på stationär PC. Funderar på att köpa ny dator.

Fotar nästan uteslutande i RAW med min 5D Mark II och gör bildbehandlingen i Elements och några andra fristående program.
Elements börjar bli segt, har ca 9000 bilder i organiseraren. Även segt vid bildbehandlingen efter råkonverteringen.
Datorn jag har nu är några år gammal med ett mediokert grafikkort.

Mina funderingar är om jag behöver ett värsting grafikkort på kanske 1.5 Gb och snabb processor typ Intel i7.
Vet att grafikkortet och processorn är viktiga vid tunga spel men hur är det med bildbehandling? Viktigast med kraftfull processor eller grafikkort eller både och. Antar att internminnet behöver vara bra tilltaget också........

Vad välja? Någon som har tips eller ideer om vad som är bäst. Trött på enklast billiga dator....nu får det bli en rejäl.

Per
Alla delar påverkar ju prestandan, men satsa pengarna på att maxa RAM minnet, det kan du aldrig få nog av och det är ju relativt billigt.
 

Pingvinen_

Medlem
Alla delar påverkar ju prestandan, men satsa pengarna på att maxa RAM minnet, det kan du aldrig få nog av och det är ju relativt billigt.
Finns ingen poäng att maxa RAM om man inte kommer använda allt. Om processerna man kör kräver 6gb så går det inte fortare för att man har 12gb ledigt... Satsa på en kvick processor, gärna en i7 (ivy bridge) med hyperthreading så kommer du få bra fart.

Ska/kan du bygga själv?
 

erro.se

Aktiv medlem
Skaffa:
- SSD-disk för operativ, program och cachefiler (och LR's databas ifall du använder det, eller om Elements har nåt motsvarande)
- "vanlig" stor disk för lagring av bilder och andra dokument
- snabb processor
- mycket minne

Grafikkortet duger i princip med vad som helst för bildbehandling.

Komplettera kanske med en ritbräda, typ Wacom, ifall du retuscherar mycket.
 

pelle.bo

Aktiv medlem
Finns ingen poäng att maxa RAM om man inte kommer använda allt. Om processerna man kör kräver 6gb så går det inte fortare för att man har 12gb ledigt... Satsa på en kvick processor, gärna en i7 (ivy bridge) med hyperthreading så kommer du få bra fart.

Ska/kan du bygga själv?
Har kollat på lite olika paket från Komplett. De säljer mycket gamingdatorer. Är det onödigt mycket med så hög prestande tex 2 Gb grafikkort. Man kan bygga ihop och välja delarna själv eller ta färdiga paket.
 

pelle.bo

Aktiv medlem
Skaffa:
- SSD-disk för operativ, program och cachefiler (och LR's databas ifall du använder det, eller om Elements har nåt motsvarande)
- "vanlig" stor disk för lagring av bilder och andra dokument
- snabb processor
- mycket minne

Grafikkortet duger i princip med vad som helst för bildbehandling.

Komplettera kanske med en ritbräda, typ Wacom, ifall du retuscherar mycket.
Hej
Har inte grafikkortet någon större betydelse vid redigering av stora RAW filer? Trodde det krävdes en del. Är det då processorn och minne som är avgörande?
 

iSolen.se

Guest
Hej
Någon av er som har förslag eller ideer vad gäller optimal eller minsta prestande för bildbehandling på stationär PC. Funderar på att köpa ny dator.

Fotar nästan uteslutande i RAW med min 5D Mark II och gör bildbehandlingen i Elements och några andra fristående program.
Elements börjar bli segt, har ca 9000 bilder i organiseraren. Även segt vid bildbehandlingen efter råkonverteringen.
Datorn jag har nu är några år gammal med ett mediokert grafikkort.

Mina funderingar är om jag behöver ett värsting grafikkort på kanske 1.5 Gb och snabb processor typ Intel i7.
Vet att grafikkortet och processorn är viktiga vid tunga spel men hur är det med bildbehandling? Viktigast med kraftfull processor eller grafikkort eller både och. Antar att internminnet behöver vara bra tilltaget också........

Vad välja? Någon som har tips eller ideer om vad som är bäst. Trött på enklast billiga dator....nu får det bli en rejäl.

Per
Tror tyvärr inte det går att köpa en snabb nog dator om du ska göra tung bildbehandling. Du kommer alltid att få vänta :). Vad har du för tålamod? Jag har inget efter att ha börjat photoshoppa D800-bilderna, vrålsegt.

Anyway:

Köp tillräckligt med minne, hur många lager etc ska det räcka till? Öppna en typisk bild, kolla hur mycket minne du gör av med och dubbla siffran så räcker det till windows, outlook etc. Ha en SSD som system, en annan för cache, en tredje där bildfilerna ligger. (Du sa inget om budget...)

Det är enorm skillnad på SSD och vanlig HD, flytta över bildfilerna till vanlig HD när du är klar.

Ett grafikkort som stödjs av photoshop ger ibland men inte alltid snabbare filter. Processorn är mkt viktigare.
 

iSolen.se

Guest
Hej
Har inte grafikkortet någon större betydelse vid redigering av stora RAW filer? Trodde det krävdes en del. Är det då processorn och minne som är avgörande?
Stora RAW-filer? De kommer väl i samma storlek, MkII ger väl 25MB? Borde inte vara något problem. Jag tror inte raw-konverterarna kan utnyttja grafikkortsaccellerering men jag vet faktiskt inte. Någon?
 

Pingvinen_

Medlem
Har kollat på lite olika paket från Komplett. De säljer mycket gamingdatorer. Är det onödigt mycket med så hög prestande tex 2 Gb grafikkort. Man kan bygga ihop och välja delarna själv eller ta färdiga paket.
Jag skulle inte satsa på en dator med världens grafikkort, kraftigt grafikkort behövs nästan uteslutande till spel. Det blir dessutom onödigt med värme...

Vad har du för budget?
 

pelle.bo

Aktiv medlem
Tänkte inte snåla allt för mycket. Ju mer jag kollar på olika datorer ju lättare hoppar summan iväg uppåt.....Hade väl tänkt mig kunna lägga ut ca 14-15000 och då hoppas på att det räcker till några år.
Tror det är klokt att satsa på snabb processor och minne, villig att betala för det.
 

iSolen.se

Guest
Tänkte inte snåla allt för mycket. Ju mer jag kollar på olika datorer ju lättare hoppar summan iväg uppåt.....Hade väl tänkt mig kunna lägga ut ca 14-15000 och då hoppas på att det räcker till några år.
Tror det är klokt att satsa på snabb processor och minne, villig att betala för det.
Berätta vad det blev sen, jag ska också köpa nytt.
 

pelle.bo

Aktiv medlem
Nej ingen skärm.
Har en hyffsad Hp skärm Zr24W dock visar den bara 97% av sRGB. Har länge sneglat på en skärm som visar större delen av RGB....men det kostar då kring 9000 kr. Blir en senare fråga.
Tänkte endast köpa dator nu.
 

iSolen.se

Guest
Nej ingen skärm.
Har en hyffsad Hp skärm Zr24W dock visar den bara 97% av sRGB. Har länge sneglat på en skärm som visar större delen av RGB....men det kostar då kring 9000 kr. Blir en senare fråga.
Tänkte endast köpa dator nu.
Av Adobe RGB menar du väl? sRGB ska inte vara något problem.
 

iSolen.se

Guest
Plockade ihop en liten kundvagn på inet, kolla in den.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1765188/2012-05-05

Eftersom budgeten är såpass hög så är det så gott som bara top-notch delar i datorn. Med windows 7 pro och montering så klarar du dig under 13 000:-. Värt att säga är att nätaggregatet är passivt kyld så det blir tyst och trevligt.
Jag skulle nog nöja mig med en "gammal" HD och ta två såna här:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/131471-ocz_intern_ssd_120gb_vertex_3_series_sata_iii_2.5

Intel brukar inte vara snabbast, så om det inte hänt något nyligen blir OCZ-både snabbare och billigare per GB.
 

Pingvinen_

Medlem
Intel är de som enligt de flesta ska vara mest stabila. Systemdisken måste fungera bra, andra tillverkare har haft problem med instabilitet. Har själv intel ssd och är riktigt nöjd!
 

iSolen.se

Guest
Intel är de som enligt de flesta ska vara mest stabila. Systemdisken måste fungera bra, andra tillverkare har haft problem med instabilitet. Har själv intel ssd och är riktigt nöjd!
Jag har också en och är missnöjd. Den tappar farten över tiden snabbare än OCZ-diskarna.

Stabila är de väl allihop. Har fyra. Fel. Fem, laptop-laptop samt tre i desktop.
 
ANNONS