Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D600

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Så har jag äntligen investerat i den helt underbara fullframe kameran D600.

Jag har en D7000 och 50 mm, 17-55 mm (sigma) och 70-200 mm (sigma).
Min "mellan" lins kan jag ju bara använda på 7000.

Vad kan ni rekommendera för motsvarande lins till min 600?

(fotograferar mest bröllop, proträtt och events)

Tack.

Hej.

Så har jag äntligen investerat i den helt underbara fullframe kameran D600.

Jag har en D7000 och 50 mm, 17-55 mm (sigma) och 70-200 mm (sigma).
Min "mellan" lins kan jag ju bara använda på 7000.

Vad kan ni rekommendera för motsvarande lins till min 600?

(fotograferar mest bröllop, proträtt och events)

Tack.

50 mm blir ett trevligt normalobjektiv på D600, bra till t.ex. porträtt i miljö.
Vill du ha något som motsvarae ditt 17-55 så får det bli 24-70/2.8, som nog är en av de bästa normalzoomar du kan få tag på. Ska du ha något som ersätter din 70-200
kanske du kan titta på Sigmas 120-300/2.8. Vill du ha längre brännvidder har ju sigma även ett 120-400 fast med lite lägre ljusstyrka.

Ska du ha något bra ljustarkt objektiv för porträtt välj 85/1.4. Det finns även en variant med ljusstyrka 1.8 men den är plastigare har färre bländarblad vilket gör att oskärpan i ofokuserade områden inte blir lika ren och fing. Dessutom har den inte senaste antireflexbehandlingen vilket göra att den inte är riktigt lika bra, även om det fortfarande är ett väldigt skarpt objektiv. Som med det mesta här i världen man får vad man betalar för.

50 mm blir ett trevligt normalobjektiv på D600, bra till t.ex. porträtt i miljö.
Vill du ha något som motsvarae ditt 17-55 så får det bli 24-70/2.8, som nog är en av de bästa normalzoomar du kan få tag på. Ska du ha något som ersätter din 70-200
kanske du kan titta på Sigmas 120-300/2.8. Vill du ha längre brännvidder har ju sigma även ett 120-400 fast med lite lägre ljusstyrka.

Ska du ha något bra ljustarkt objektiv för porträtt välj 85/1.4. Det finns även en variant med ljusstyrka 1.8 men den är plastigare har färre bländarblad vilket gör att oskärpan i ofokuserade områden inte blir lika ren och fing. Dessutom har den inte senaste antireflexbehandlingen vilket göra att den inte är riktigt lika bra, även om det fortfarande är ett väldigt skarpt objektiv. Som med det mesta här i världen man får vad man betalar för.

Tack för ditt snabba svar.
Ja de andra ska jag behålla och de har jag bra koll på. Har också funderat på en 85 mm.

Men det var 24-70 som jag då ska köpa. Den funkar väl också på D 7000?

Tack

Tack för ditt snabba svar.
Ja de andra ska jag behålla och de har jag bra koll på. Har också funderat på en 85 mm.

Men det var 24-70 som jag då ska köpa. Den funkar väl också på D 7000?

Tack

Jodå, FX objektiv fungerar på D7000 och andra DX kameror.. Du kan även använda DX objektiv på din D600 fast då i crop mode, vilket innebär att du inte utnyttjar hela din fina sensor. Om jag minns rätt får du 10Mpixel biler i croppat läge.

Jodå, FX objektiv fungerar på D7000 och andra DX kameror.. Du kan även använda DX objektiv på din D600 fast då i crop mode, vilket innebär att du inte utnyttjar hela din fina sensor. Om jag minns rätt får du 10Mpixel biler i croppat läge.

Ja det stämmer....och det är jag INTE intresserad av.

Hur är det med Sigma....gör dom linser till FX? (motsvarande 24-70mm)

Tack.
Precis den effekten vill jag få, och det får jag inte med min 18-50 Sigma.
Hmmm, får väl bli en sådan då!!!
Fram med sparbössan.

Ja den är liksom bara bäst. Tror iofs att Tamrons nya 24-70 2,8 med bildstabilisering också är en bra glugg men en frisk och välfungerande original Nikon 24-70 2,8 är ett av de bästa och mest användbara objektiv som finns.

När jag köpte min D600 så sålde jag min D7000 och alla mina objektiv(nikon 35/1.8, nikon 55-300, tokina 11-16, tamron 90 macro). Köpte sen begagnat Nikon 70-200/2.8 VR1 och nytt Nikon 24-70/2.8 och är nu sjukt nöjd och sjukt fattig:)

När jag köpte min D600 så sålde jag min D7000 och alla mina objektiv(nikon 35/1.8, nikon 55-300, tokina 11-16, tamron 90 macro). Köpte sen begagnat Nikon 70-200/2.8 VR1 och nytt Nikon 24-70/2.8 och är nu sjukt nöjd och sjukt fattig:)

Ha ha....ja det kostar att ligga på topp.
De andra objektiven jag har funkar till båda husen.
Jag ska ha en backup så jag behåller båda.

/T

70-200 VR I och II är ju fantastiskt bra. Vet precis vad du menar. Har II:an själv och den levererar. Är precis som du en glad fattiglapp. Som ett extra tips vill jag slå ett slag för 70-200 4,0 VR. Den är sjukt bra även den och har marknadens bästa bildstabilisering. Ångrar att jag sålde den men har ju bara nytta av en 70-200

70-200 VR I och II är ju fantastiskt bra. Vet precis vad du menar. Har II:an själv och den levererar. Är precis som du en glad fattiglapp. Som ett extra tips vill jag slå ett slag för 70-200 4,0 VR. Den är sjukt bra även den och har marknadens bästa bildstabilisering. Ångrar att jag sålde den men har ju bara nytta av en 70-200

Ja, 4.0 versionen borde kunna passa lite bättre på ett lättare kamerahus om man inte absolut behöver den högre ljusstyrkan.

Ja, 4.0 versionen borde kunna passa lite bättre på ett lättare kamerahus om man inte absolut behöver den högre ljusstyrkan.

Det som är lite speciellt med den gluggen är att skillnaden i ljusstyrka inte är ett steg till 2,8 utan snarare ett halvt till två tredjedelars steg. Den är så att säga ljusstarkare än vad bländaren skavallrar som. Men skärpedjupsaspekten kvarstår dock. Dessutom ingen brännviddsförkortning vi korta avstånd som uppstår med 2,8-varianten.

ANNONS
Götaplatsens Foto