Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera för konsertfotning?

Produkter
(logga in för att koppla)

janson67

Ny medlem
Hej
Jag tänkte slänga ut en fråga om vad ni har med er på dem konserter vi ej får ha "riktiga" grejor med oss, ska på en lite festival i USA och där är det förbud mot utbytbar optik så alltså ingen Nikon J1 eller liknande funkar heller.
Så förslag på en ren kompakt med skaplig zoom och rätt ljusstark gärna med manuella inställnings möjigheter mottages tacksamt.

Problemet är motsägelsen mellan kompakt och stor sensor, ljusstark optik och zoom. Allt detta gör kameran större. Något måste bort.

Ta bort zoom - Fuji X100/X100s
Ta bort liten och maxa zoom behåll ljusstyrkan, och acceptera relativt kass brusprestanda - Panasonic FZ200 och skala ner
Acceptera måttligt kass brusprestanda och skala ner bilden/ gör väldigt små utskrifter - Panasonic LX7, Canon G15/S110, Olympus XZ2, Fuji X20, Samsung EX2. Tack vare hög ljusstyrka kompenseras i viss mån för liten sensor.

Kass brusprestanda är jf med APS-C sensorkamera som t ex Fuji X100/s ovan.

Verkligen bra kamera men den har hög ljusstyrka bara i yttersta vidvinkelläget, i o f s som Canon S90,95,100,110. Den är på många sätt kanske den bästa överlag men som konsertkamera finns det bättre val om man räknar ihop objektivets ljusstyrka och sensorstorlek. För konsert är vidvinkelläget mest att tänka på p g a ljusstyrkan vid denna brännvidd (f/1,9) men då är Fuji X100 med en 2,7x större sensor med samma ljusstyrka på objektivet (f/2,0) ett bättre val.

Hej
Jag tänkte slänga ut en fråga om vad ni har med er på dem konserter vi ej får ha "riktiga" grejor med oss, ska på en lite festival i USA och där är det förbud mot utbytbar optik så alltså ingen Nikon J1 eller liknande funkar heller.
Så förslag på en ren kompakt med skaplig zoom och rätt ljusstark gärna med manuella inställnings möjigheter mottages tacksamt.

Jag kan lova dig att du kommer att se flera st med systemkameror på festivalen, och det är vanliga åskådare som bär dom.

Skulle du ha otur, så får du tillbaka kameran! Men som sagt, du kommer att se flera bland publiken som har en systemkamera runt halsen.

Verkligen bra kamera men den har hög ljusstyrka bara i yttersta vidvinkelläget, i o f s som Canon S90,95,100,110. Den är på många sätt kanske den bästa överlag men som konsertkamera finns det bättre val om man räknar ihop objektivets ljusstyrka och sensorstorlek. För konsert är vidvinkelläget mest att tänka på p g a ljusstyrkan vid denna brännvidd (f/1,9) men då är Fuji X100 med en 2,7x större sensor med samma ljusstyrka på objektivet (f/2,0) ett bättre val.

Har en X100 själv. Skulle absolut kunna fota konsert från diket med den. Men inte från åskådarplats.

Då skulle jag prioritera zoom (eller extrem vidvinkel - men det är också svårt i kompaktvärlden...)

Därav rådet RX100. OK sensor, måttlig ljusstyrka i teleläge, men framförallt massor av tillämpningar efteråt.

Annars Panasonic FZ200 - 600 mm f/2.8 + vikbar skärm. Mer mitt i prick blir det väl inte för ILC-förbjudna konserter.

ANNONS