Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken optik till Nikon för fotboll/bandy?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Går i tankarna på att eventuellt komplettera min optik med något som ger lite mer tele/räckvidd vid situationer då min nuvarande optik inte riktigt räcker.
Frågan är om det i så fall finns någon skaplig och prisvärd optik för detta ändamål.

Fotar mestadels fotboll och bandy men även friidrott, motor och skidåkning.

Kan börja att nämna vilken kamera jag använder: Nikon Z6

Den optik jag kör med idag är:
*Z 24-70
*Z 85
*Tamron 70-200 2.8 G2

Det är alltså ett 200mm + tele som jag är ute efter.

Ljusstyrkan ska givetvis vara så hög som möjligt. Kan tänka mig både zoom och fast. AF ska vara så snabb som möjligt för summan.

Har kikat på Nikon 200-500 men är lite fundersam om hur af-prestandan är på den.
Likaså Nikons 200-400 (v1) men har tyvärr ingen direkt koll på hur af presterar på denna heller.

Frågan är dock vilken optik som ger mest för pengarna...

Pris: max ~15.000:-

Alla tips/förslag mottages varmt!

mvh
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har själv 200-500 och fotograferar flygande fåglar, så det kan troligen fungerar för dig också. Klarar du dig utan zoom så är en 300/4pf ett bra val, begagnad får du den inom budget och kanske kan du få in en TC1,4iii också. Både som 300 och med TC så har du snabbare AF än 200-500. Skärpan skulle jag säga är bättre på 300 och något sämre med 300+TC, jämfört med 200-500.
 

eif

Aktiv medlem
Jag har själv 200-500 och fotograferar flygande fåglar, så det kan troligen fungerar för dig också. Klarar du dig utan zoom så är en 300/4pf ett bra val, begagnad får du den inom budget och kanske kan du få in en TC1,4iii också. Både som 300 och med TC så har du snabbare AF än 200-500. Skärpan skulle jag säga är bättre på 300 och något sämre med 300+TC, jämfört med 200-500.
Tack för snabbt svar!

Efter en snabb koll så ser det ut att vara riktigt bra. En annan fördel är ju också att den är mer kompakt vilket är bra när man ska släpa med sig utrustningen.

Stort tack för förslaget och analysen!

Uppskattas!
 
ANNONS