Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel med fast brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Har en Nikon d3200 och fotar en hel del landskapsmotiv. Börjar bli litet trött på att jag nästan jämt måste korrigera den distortion som uppkommer när jag använder det medföljande 18-55 mm kitobjektivet.Med 70-300 mm telezoomen uppkommer problemet inte lika frekvent, men det objektivet har ju begränsad användning för landskapsbilder. Funderar därför på att investera i ett hyfsat vidvinkelobjektiv med fast brännvidd just för landskapsfotograferingen. Några rekommendationer? tacksam för tips!

Har en Nikon d3200 och fotar en hel del landskapsmotiv. Börjar bli litet trött på att jag nästan jämt måste korrigera den distortion som uppkommer när jag använder det medföljande 18-55 mm kitobjektivet.Med 70-300 mm telezoomen uppkommer problemet inte lika frekvent, men det objektivet har ju begränsad användning för landskapsbilder. Funderar därför på att investera i ett hyfsat vidvinkelobjektiv med fast brännvidd just för landskapsfotograferingen. Några rekommendationer? tacksam för tips!
Här har du några förslag

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821193
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31853

Åtminstone Samyangen är inte direkt känd för frånvaro av distorision. På DX är den i och för sig lättkorrigerad till skillnad från på FX (då det blir mustaschvarianten). Nikons är inte heller direkt distorisionsfri på DX och har även den komplex distorision på FX.

Det kan vara en bättre idé att köpa en vidvinkelzoom och hålla sig borta från de brännvidder som ger mycket distorsion.

Mycket märkligt att rekommendera Nikons fasta 14 när 14-24:an kostar lika mycket. Jag hade funderat på Samyangen.

Samyang 14/2.8 är grym om man kan fixa distorsionen i nåt program.
Skarp och väldigt prisvärd samt bra ljusstyrka. Problemet för mig är att den vinjetterar en del på FF på full öppning. Något som är en nackdel för mig i ex nattfoto.

ANNONS