Annons

objektiv till ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan om jag inte kan komma och fota på tornerspelsträningar inne i ridhus och har förstått att det är ett mardrömsscenario när man inte kommer direkt inpå och ljusförhållandena inte är dom bästa.

Jag har en Canon 7D och Sigma 30mm f 1.4, men behöver nånting som är ljusstarkt med lite längre räckvidd.
Har sneglat lite på
Canon EF 135/2,0L USM
Canon EF 200/2,8 L II USM

Vilket av dessa två vore att föredra i en ridhall, eller finns det bättre alternativ som inte är dyrare än dessa 2?

Hej!

Har fått en förfrågan om jag inte kan komma och fota på tornerspelsträningar inne i ridhus och har förstått att det är ett mardrömsscenario när man inte kommer direkt inpå och ljusförhållandena inte är dom bästa.

Jag har en Canon 7D och Sigma 30mm f 1.4, men behöver nånting som är ljusstarkt med lite längre räckvidd.
Har sneglat lite på
Canon EF 135/2,0L USM

Vilket av dessa två vore att föredra i en ridhall, eller finns det bättre alternativ som inte är dyrare än dessa 2?

Jag kör 85/1.8 + 1,4 konverter från Kenko för de andra fungerar inte på 85mm. Det bir nästan som 135mm vilket enl vad jag läst den bästa för inomhussport: Jag fotar hästar innomhus och autofocusen hänger med och behöver inte pressa upp ISO så mycket som med mitt 70-200 /f2,8. Min zomm glugg behöver jag pressa upp ISO till 3200-4000.
Mvh mraros69

Har sneglat lite på
Canon EF 135/2,0L USM

Förmodligen 135:an eftersom den är ljustarkast, och du behöver så mycket ljustyrka du kan få med tanke på att det är snabba motiv och ljuset kanske är dåligt Är du inbjuden som fotograf kan du förmodligen komma ganska nära och hästar med ryttare är stora djur, så brännviddsmässigt borde 135:an fungera bra.

Har sneglat lite på
Canon EF 135/2,0L USM

Ett bättre alternativ är Canon 70-200/2,8. Det ger dig (till samma kostnad) flexibilitet och rätt utsnitt för varje bild. Med en 135 riskerar du att ofta behöva beskära, vilket ökar bruset i den färdiga bilden. Ett ännu bättre alternativ är förstås Canon 70-200/2,8 IS, men det kostar ganska mycket mer. Möjligen kan du hitta ett beg som får rum i din budget.

Du kommer att kunna stå närmre än du vill om du bara frågar.
ditt 30 kommer säkert att kunna fungera ypperligt.

85 är ngt kort om du vill plåta från kortsidan i ett ridhus. Långsida så borde det funka.
70-200/2,8 eller 135/2 är nog det bästa valet.

Det låter som om att du kommer att kunna återkomma flera ggr.
I så fall skulle du kunna testa vilken brännvidd som är lämplig innan du köper ngt alls.

Jag kör Sigmas 120-300/2.8, ver 2, första med bildstabilisering, på mycket av den sport jag fotar och ibland på min 7D för att vinna lite extra längd pga crop.

ANNONS
Götaplatsens Foto