Annons

Storlek på bilderna??? Svårt tycker jag!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Nu kanske jag kommer och "förstör" här ;)

Men borde det inte gå att spara jpegbilden i bättre än 72dpi för att skicka in?

Som det är nu får hon ca 140dpi på sin 100x70 bild. Om man ökade dpi'n lite på jpegen vid sparande av jpeg borde det bli bättre.

Enligt Moderskeppets "mall" så skulle ligger ju dina ca 140dpi mellan bra (150dpi) och mindre bra (120dpi).

Eller har jag fel?

/Staffan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Spelar ingen roll

Nu kanske jag kommer och "förstör" här ;)

Men borde det inte gå att spara jpegbilden i bättre än 72dpi för att skicka in?

Som det är nu får hon ca 140dpi på sin 100x70 bild. Om man ökade dpi'n lite på jpegen vid sparande av jpeg borde det bli bättre.

Enligt Moderskeppets "mall" så skulle ligger ju dina ca 140dpi mellan bra (150dpi) och mindre bra (120dpi).

Eller har jag fel?

/Staffan
Om du läst artikeln som länkades till nyss så förstår du att det inte spelar någon som helst roll vilken dpi bilden du laddar upp har. Det blir ingen skillnad. Men du kanske menar att hon ska interpolera upp bilden så att hon får flera pixlar och därigenom högre dpi! Behövs inte . Detta görs automatiskt och bilden skrivs ut efter en dpi som är anpassad till skrivaren. Blir nog ingen skillnad där heller om inte det är väldigt stora interpoleringar som avses och man använder specialprogram eller noggranna interpoleringsrutiner i sitt PS.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Om du läst artikeln som länkades till nyss så förstår du att det inte spelar någon som helst roll vilken dpi bilden du laddar upp har. Det blir ingen skillnad. Men du kanske menar att hon ska interpolera upp bilden så att hon får flera pixlar och därigenom högre dpi! Behövs inte . Detta görs automatiskt och bilden skrivs ut efter en dpi som är anpassad till skrivaren. Blir nog ingen skillnad där heller om inte det är väldigt stora interpoleringar som avses och man använder specialprogram eller noggranna interpoleringsrutiner i sitt PS.
Mmm, det som förvirrade mig var då man kan ändra dpi i PS och få en "förstorad" megapixelbild.

Tyckte det lät lite konstigt så det var därför jag avslutade med "Eller har jag fel?" :)

/Staffan
 

gatosi

Aktiv medlem
Om man vill ha kvar ALLA pixlar runt om när man använder sig av Crimsons "gemene man"-tjänst så ska man göra så här:

Du får alltid räkna med att alla maskiner har en skärsmån på ett par millimeter.
Det kan du läsa om på vår FAQ-sida här: http://www.crimson.se/?q=node/225
Vill du ha med alla pixlar måste du välja "Fit in" och en vit ram runt bilden.
Svar från deras support jag fick. Jag hade nämligen först valt "fyll ut" och fick upp en varning att bilden kanske beskärs trots att proportionerna stämde överens mellan min bild och deras utskriftmått. Då valde jag "passa in" i stället och det blev också fel.
Hellre beskär jag utskriften i efterhand än att bli av med en fin linje i utkanten. Eller byter tjänst. Har inte testat deras proffstjänster än.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mmm, det som förvirrade mig var då man kan ändra dpi i PS och få en "förstorad" megapixelbild.

Tyckte det lät lite konstigt så det var därför jag avslutade med "Eller har jag fel?" :)

/Staffan
Ja ändrar du får från ex 75 till 150 så kommer måtten bli hälften så stor i cm, men i pixlar lika mycket. Såvida du inte kryssat i att du vill ändra på bildstorleken.
Det enda en lekman behöver veta är antalet pixlar man har. PPI och DPI kan man lämna åt sidan.
 

erro.se

Aktiv medlem
Mmm, det som förvirrade mig var då man kan ändra dpi i PS och få en "förstorad" megapixelbild.

Tyckte det lät lite konstigt så det var därför jag avslutade med "Eller har jag fel?" :)

/Staffan
Om du höjer PPI i Photoshop, och dessutom har rutan för "resample image" ikryssad, så kommer PS att skapa nya pixlar åt dig, för att passa den nya storleken. Men om du inte gör nånting i PS, utan bara skriver ut bilden som den är, så kommer skrivaren (eller skrivarprogrammet) att skapa de extra pixlarna åt dig. Precis samma sak. Om det ena eller andra alternativet är bättre? Tja du... Aftonbladet eller Expressen o.s.v. "Testa själv" är väl det enda vettiga svaret. Skicka in två varianter av sama bild: en där du skapat extra pixlar i PS och en där skrivaren får skapa pixlarna från originalbilden. Sen får du själv bedömma resultatet.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Om du höjer PPI i Photoshop, och dessutom har rutan för "resample image" ikryssad, så kommer PS att skapa nya pixlar åt dig, för att passa den nya storleken. Men om du inte gör nånting i PS, utan bara skriver ut bilden som den är, så kommer skrivaren (eller skrivarprogrammet) att skapa de extra pixlarna åt dig. Precis samma sak. Om det ena eller andra alternativet är bättre? Tja du... Aftonbladet eller Expressen o.s.v. "Testa själv" är väl det enda vettiga svaret. Skicka in två varianter av sama bild: en där du skapat extra pixlar i PS och en där skrivaren får skapa pixlarna från originalbilden. Sen får du själv bedömma resultatet.
Mmm, det var exakt det jag tänkte på.

Som andra redan har skrivit, det är ju pixlarna man ska hålla reda på.

Men i LR då, om man vill exportera en bild där så kan man ju välja dpi. Bilden blir ju lika stor både i Mb och i pixlar vid t.ex. 72 och 300 dpi. Så då är det LR som sköter "de extra pixlarna" eller?

Undrar om jag inte blev mer förvirrad nu... :D

/Staffan
 

Stuffert

Aktiv medlem
Mmm, det var exakt det jag tänkte på.

Som andra redan har skrivit, det är ju pixlarna man ska hålla reda på.

Men i LR då, om man vill exportera en bild där så kan man ju välja dpi. Bilden blir ju lika stor både i Mb och i pixlar vid t.ex. 72 och 300 dpi. Så då är det LR som sköter "de extra pixlarna" eller?

Undrar om jag inte blev mer förvirrad nu... :D

/Staffan
Nä jag skriver så här istället, vad är det som är skillnaden? :D
 

Stuffert

Aktiv medlem
Jo jag läste din artikel och du ska lägga in en bild ;)

Men NÄR spelar dpi inställningen man gör i LR roll då? Om den inte spelar någon roll varför finns ens valet?

/Staffan
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är en siffra som kan användas när du skriver ut en bild. Om du använder den PPI som bilden säger, och du har det antal pixlar du har, ja då får den utskrivna bilden en viss fysisk storlek.

Om du istället säger "skriv ut denna bild på ett A4", så har du ju fortfarande de pixlar du har, och PPI kommer då att bli vad det blir för att få ut dessa pixlar på ett fysiskt A4.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Det är en siffra som kan användas när du skriver ut en bild. Om du använder den PPI som bilden säger, och du har det antal pixlar du har, ja då får den utskrivna bilden en viss fysisk storlek.

Om du istället säger "skriv ut denna bild på ett A4", så har du ju fortfarande de pixlar du har, och PPI kommer då att bli vad det blir för att få ut dessa pixlar på ett fysiskt A4.
Perfekt beskrivet, då hänger jag med :)

/Staffan
 

alfin

Aktiv medlem
Men NÄR spelar dpi inställningen man gör i LR roll då? Om den inte spelar någon roll varför finns ens valet?
DPI-inställningen spelar stor roll när du skriver ut/printar dina bilder. Ju högre DPI du har vid varje given utskriftsstorlek, desto högre kvalitet (=detaljrikedom) får du i den utskrivna bilden.

300-360 dpi/ppi kan du använda som referens för bästa utskriftskvalitet, men beroende på betraktningsavstånd kan stora förstoringar uppfattas som högkvalitativa även om upplösningen på utskrifterna ligger under dessa värden.
 

themajk

Aktiv medlem
Mitt försök att förklara:

DPI (dots per inch) och PPI (pixels per inch) är inte samma sak och kan faktiskt vara två helt olika värden samtidigt.

PPI relaterar till hur många pixlar av en bild som ska skrivas ut på varje inch papper.
Så en 1000px x 1000px bild utskriven i 10 PPI blir 100x100 inches. Samma 1000x1000pixlar bild utskriven i 500 PPI blir 2x2 inches.

DPI relaterar till hur nogrannt en skrivare matchar tonen i en bild. Det vill säga hur många droppar färg från skrivhuvudet(erna) som hamnar på pappret för varje inch. Om skrivaren skriver ut i 500 DPI och vi skrev ut samma 1000x1000 pixelbild som ovan, i 100 PPI så skulle varje pixel på pappret bestå av 25 frägdroppar. (500x500 DPI / 100 x 100 PPI )

Tyvärr blandas de ihop och kallas samma sak omvartannat.

--

Iaf.


Anledningar till att ändra en bilds PPI kan vara:
- att bilden ska användas i en trycksak och inte skrivas ut 'på egen hand' som foto. Ställer man då rätt PPI (tex 300 för magasin, 120-160 for dagspress etc) så kommer bilden att visas korrekt i layoutprogram som InDesign etc.
- man vill printa utan att göra några ändringar i printdialogen utan bara 'storlek 100%. Print.'.
- etc etc.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förvirrande

Ditt inlägg bör fullständigt ignoreras av trådskaparen då det förvirrar mer än förklarar. Detta speciellt då ppi skrivs som dpi i alla bildbehandlingsprogram och de flesta tjänster som utför framkallning av papperskopior som jag vet. Ganska onödigt inlägg enligt min mening. Du har rätt men det du säger förvirrar snarare än förklarar.
 
ANNONS