Annons

Direktavskrivning av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Fick precis veta att direktavskrivningar på utrustning som är har en normal livslängd på 3 år får avskrivas eller utrustning av mindre värde ca 23000 exkl moms.
Det betyder alltså att man kan köpa utrustning avsedd endast för ett uppdrag och dra av det och sedan är det ok för för företaget att slänga den så den försvinner ut inventariet! Eller har jag missat något och att det någonstans säger att man måste behålla produkten i inventariet ändå under en viss period?
 

Jenzur

Aktiv medlem
Fick precis veta att direktavskrivningar på utrustning som är har en normal livslängd på 3 år får avskrivas eller utrustning av mindre värde ca 23000 exkl moms.
Det betyder alltså att man kan köpa utrustning avsedd endast för ett uppdrag och dra av det och sedan är det ok för för företaget att slänga den så den försvinner ut inventariet! Eller har jag missat något och att det någonstans säger att man måste behålla produkten i inventariet ändå under en viss period?
Nu var det ett tag sen jag hade egenfirma men det du pratar om kallas för förbrukningsinventarier, allt som går under ett halvt baspris belopp får man dra av direkt. Det gäller saker som inte har en längre "livslängd" än tre år tex operativsystem, mobiltelefoner. Har för mig att dessa saker inte klassas som en tillgång i företaget, så rent tekniskt går det väll att göra så som du säger.

Men tror inte du behöver ett fotouppdrag som ursäkt att köpa en kamera i ditt företag, så länge du kan motivera dess användning för firman så är det bara att handla på, Du kanske behöver dokumentera ditt arbete i bilder? Visa upp tidigare projekt för framtida kunder? mitt tips är att ringa skatteverket och fråga, dem är väldigt duktiga och hjälpsamma när det kommer till sånna här saker. Ring gärna flera gånger så du får prata med olika handläggare också.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Slänga

Om du med "slänga" menar att sälja den vidare utan att ta upp det som intäkt så är det förstås inte tillåtet. Fast jag kanske övertolkade lite?
 

NikonFX

Aktiv medlem
Du måste även läsa definitionen av mindre värde hos Skatteverket - "När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.".
 

ErlandH

Aktiv medlem
... allt som går under ett halvt baspris belopp får man dra av direkt. Det gäller saker som inte har en längre "livslängd" än tre år tex operativsystem, mobiltelefoner...
Nja, det du får skriva av direkt är dels det som har kortare livslängd än tre år, dels det som kostar mindre än ett halvt basbelopp. Man behöver alltså inte uppfylla båda kriterierna. T ex kan du direktavskriva ett objektiv som kostar 20000 plus moms, eller en dator som kostar 35000 plus moms.
 

Jenzur

Aktiv medlem
Nja, det du får skriva av direkt är dels det som har kortare livslängd än tre år, dels det som kostar mindre än ett halvt basbelopp. Man behöver alltså inte uppfylla båda kriterierna. T ex kan du direktavskriva ett objektiv som kostar 20000 plus moms, eller en dator som kostar 35000 plus moms.
Jaha den delen hade jag faktiskt inte en aning om, men bra att veta, härligt med någon som vet!
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Om du med "slänga" menar att sälja den vidare utan att ta upp det som intäkt så är det förstås inte tillåtet. Fast jag kanske övertolkade lite?
Nej. Jag menar att göra mig av den/slänga/ej bruka den mer/ta ba bort från inventariet. Inga pengar ska flöda in till företaget eller byte av tjänster.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hur fungerar det?

Men om du har en inventarie som har ett värde kan du väl inte stryka den från inventarielistan. Mycket som är avskrivet har ju ändå ett restvärde. Hade det gått att göra hur som helst hade det varit enkelt att skatteplanera. Bara att köpa lite prylar av olika sort som skrivs av och kvittas mot övriga intäkter. sedan sälja (som privatperson) efter några månader-1 år och få tillbaka 60-70 av inköptsvärdet utan att behöva redovisa eftersom varan är "slängd/förbrukad". Det hade ju varit rena vinsten. Det där låter lurigt! Tror att någon annan mer insatt får reda ut detta.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det går säkert bra. Som det stod på Skatteverket så är det företaget som ska bevisa att livslängden är kortare än 3 år. En kamera har med objektiv kan väl ändå ses som en som kan ha kortare livslängd än 3 år väl? Exempelvis har de billigare alternativen har kortare livslängd än ex 5D och 1D.
Jag hade aldrig köpt en hus som ser för jävligt ut och gått 400.000 exponeringar och drygt 1 år gammal. Den bör nog ses som har gjort sitt och förlorat all värde för företaget.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nej, det är nog svårt att bevisa. De flesta kameror och objektiv funkar utmärkt efter tre år.
Tittar man f-bolagens tabeller är minskar väl kameror med 30% per år och normalt bruk? Använda konsumentkameror som det det vore proffshus borde väl räknas som en högre slitage?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Givetvis

Nej, det som är avskrivet har inget restvärde. (Däremot kan det ha ett marknadsvärde.)
Ja, det där var ett felvalt ord. Men så länge en inventarie har ett marknadsvärde måste det väl ändå tas upp i redovisningen om det avyttras. Man kan väl inte bara stryka det och ge det till sig själv/kompis för att sedan sälja det privat t.ex. Det var ju det frågan gällde. Det handlar ju om vinst vid försäljning av inventarier.
 

TTgH

Aktiv medlem
Jag är långt ifrån bokföringsexpert men är det inte en väldig förvirring i den här tråden mellan bokfört värde (inköpspris - 20%*[antal år]) och faktiskt värde.

Köper man en kamera för 50 000 så har den efter 5 år ett bokfört värde på 0:-.
Det är ju INTE samma som att kameran är värdelös. Företaget äger ju fortfarande något värt pengar.
Men om man säljer den för 10 000 så blir det väl en bokförd vinst på just 10 000; detta för att den rent bokföringstekniskt antagits vara värd 0:-.

Sedan förstår jag inte varför man skulle vara intresserad av att dra av så mycket som möjligt*.
Allt man äger (som fotograf i alla fall) kommer ju bokföringsmässigt vara värt 0:- om senast 5 år hur man än vrider och vänder på det.


* Så länger man planerat att ha företaget igång längre än 5 år.


Edit: DVS precis det Tony skrev precis innan mig
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Att Skatteverket har det som en valmöjlighet måste det då anses att det kan finnas fördelar i systemet gentemot vanlig avskrivningstid. Hur och varför beror antagligen på en mängd olika faktorer som vi inte har insikt i vad som talar för att Roger ser detta som ett alternativ.
 

Åland

Aktiv medlem
Köper man en kamera för 50.000 har den efter fem år ett bokföringsvärde på 8.403,50 eftersom avskrivningen är degressiv.

Eventuell försäljning till ett högre pris än bokfört värde ger "återbekommen avskrivning" åtminstone i Finland, och är vinst. De flesta hittar dock någonting annat att skriva av på. Det är lättare att få utgifter än inkomster är min personliga erfarenhet.

//Johan

Korrigerat stavfel.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Köper man en kamera för 50.000 har den efter fem år ett bokföringsvärde på 8.403,50 eftersom avskrivningen är degressiv.
Nej, värdet är 0 (noll) efter fem år om man skriver av enligt kompletteringsregeln, vilket nog är ganska vanligt bland oss småföretagare.
 
ANNONS