Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt zoomobjektiv till Canon EF

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej gottfolk. Jag söker råd för köp av objektiv till mina canon slr och dslr. Det har gått upp för mig att det finns väldigt mycket att välja på. Men vad är bäst i prisklassen 0-4000:- ?

Det jag söker är ett normalzoom objektiv till en Canon och objektivet ska inte vara EF-S. Vad har ni för tankar och erfarenheter av objektiv i den prisklassen? Kom med förslag för jag är lite vilsen. Har kikat på lite resencioner men har inte bildat någon riktig uppfattning än.

Mvh Victor Spindel

Fel

DEt finns inte många i den prisklassen utan väldigt få. Spara till det dubbla om du vill ha en ny EF-normalzoom. Annars får du nog leta efter ett begagnat EF-s.

Jag har allt sett en del. Och nu snackar jag inte bara Canon utan andra märken med. Men man kanske skulle spara lite mer då. Vem vet.

Och EF-S är helt uteslutet för det passar inte ens på mina kameror.

I t ex Cyberphotos sortiment finns det sju normalzoomar. Två av dem kan möjligen passa din budget:
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM 4 390 kr
Tamron AF SP 28-75/2,8 3 990 kr

Övriga fem kostar lite mer:
Canon EF 24-105/4L IS USM 10 495 kr
Canon EF 24-70/2,8 L II USM 19 990 kr
Canon EF 24-70/4L IS USM 10 990 kr
Sigma EX 24-70/2,8 IF DG HSM 6 990 kr
Tamron AF SP 24-70/2,8 8 990 kr

Jag letar inte så mycket efter vilka det finns som erfarenheter från andra användare. Men Ska fortsätta läsa lite resencioner med.

Även äldre objektiv som inte tillverkas längre är av intresse.

Ok

Jag har allt sett en del. Och nu snackar jag inte bara Canon utan andra märken med. Men man kanske skulle spara lite mer då. Vem vet.

Och EF-S är helt uteslutet för det passar inte ens på mina kameror.

Missförstod dig lite. Jag har haft Tamron AF SP 28-75/2,8 på en 40D, den är riktigt bra på ett crophus, men den blir lite lång på vidvinkelsidan där 28 motsvarar 54 mm på ff.

Så den fick gå när jag köpte EF 17-40 som är mycket bra optiskt och mekaniskt. Inte jättestort zoomomfång men i stället får du bra kvalitet med skärpa och färgåtergivning. Borde gå att hitta begagnad inom din budget.

Nu börjar det likna något :)

Tack, ska kolla på det då. Fast då är min fråga också om det sistnämna passar på ett ff-hus. Vill helst ha ett som passar på mina analoga med nämligen då jag fotar mycket med det med.

Missförstod dig lite. Jag har haft Tamron AF SP 28-75/2,8 på en 40D, den är riktigt bra på ett crophus, men den blir lite lång på vidvinkelsidan där 28 motsvarar 54 mm på ff.

Så den fick gå när jag köpte EF 17-40 som är mycket bra optiskt och mekaniskt. Inte jättestort zoomomfång men i stället får du bra kvalitet med skärpa och färgåtergivning. Borde gå att hitta begagnad inom din budget.

Är det detta objektivet du har? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31801

Men det där blir ju ingen normalzoom om du ska använda den på kameror som bara har EF-fattning. Såvida det inte är en EF-fattning på en kamera typ 10D eller äldre. Då har du APS-C sensor men kan inte ta EF-S.

Exakt vilken/vilka av dina kameror är det som det här objektivet ska passa på?

Men det där blir ju ingen normalzoom om du ska använda den på kameror som bara har EF-fattning. Såvida det inte är en EF-fattning på en kamera typ 10D eller äldre. Då har du APS-C sensor men kan inte ta EF-S.

Exakt vilken/vilka av dina kameror är det som det här objektivet ska passa på?

Nej det är jag medveten om men däremot så skulle det inte vara fel med en najs vidvinkel heller. Och så som jag fotar nu så håller jag mig mest runt 28-50 ungefär(skulle vilja ha vidare med) så det skulle nog passa rätt bra ändå. Tanken är att det ska användas till min 3000V vilket är min analoga men framförallt till min D30 tills den blir uppgraderad. Och jag känner att glaset är viktigast just nu.

Svar ja! Och det passar på ett fullframehus ex.vis min 5dmkII. Där är den dock lite mjuk i hörnen men å andra sidan är 17 mm på FF rätt "mycket" vidvinkel. Den är en riktig L-glugg, kompakt och stabil.

Jag tror att det blir till att kika runt på tradera efter något liknande då. Om ingen annan har bra förslag?

Och tacka för alla svar grabbar :)

Mvh Victor Spindel

ANNONS
Götaplatsens Foto