Annons

Från Lightroom till Adobe Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag använder Lightroom 4 för att hantera mina foton i arbetsprocessen, inklusive justeringar i RAW-bilden. Sen öppnar jag bilden som smart object i Photoshop (CS6) för att göra justeringar partiellt i bilden (kloning mm) och får sen tillbaka en tif-fil med justeringarna in i Lightroom.
Jag brukar alltså inte jobba i Adobe Camera Raw alls, utan gör motsvarande jobb i Lightroom.

Nu har jag dock upptäckt att man i Camera Raw kan jobba mer flexibelt och lättare med t ex Adjustment Brush, som det verkar.

Min fråga är, kan man på nåt bra sätt öppna bilden från Lightroom till Camera Raw, göra justeringarna i Camera Raw och sen få tillbaka bilden i Lightroom med justeringarna från Camera Raw bevarade? Jag vill gärna fortsätta hantera bilderna i Lightroom för att skapa t ex webbalbum eller Fotoböcker.

Hälsningar
Anna

Jo, den finns i lightroom också, men ser annorlunda ut. I Camera Raw är det enklare att t ex ändra storlek på pensel genom högerklick och dra med musen, du kan skapa nya, nollställda penslar etc. Det verkar mycket enklare att arbeta med verktyget än i Lightroom.

Iallafall har jag inte lyckats hitta motsvarande snabbkommandon, och möjligheter i Lightroom.

Det verkar som att det finns en del skillnader mellan Camera Raw och Lightroom, även om det i princip är samma grundfunktioner och jag försöker hitta ett smidigt sätt att kunna jobba med samma fil i båda verktygen, men vill "ha kvar" bilden i Lightroom (utan att behöva importera en ny kopia på bilden).

/Anna

Om du arbetar med korresponderande versioner, dvs LR4 & PSCS5 eller senaste LR5 & PSCS6/PSCC och ser till att spara LR/CR justeringarna i en sidecarfil, så får du med dig alla justeringar från LR till PS och tvärt om. Att spara till sidecarfiler väljer du någonstans i inställningarna till LR och Camera Raw.

Åhå, så jag behöver skaffa med LR5 alltså, för att det ska fungera ihop med CS6? Kanske dags att uppgradera LR alltså...

Tack för tipset! Det verkar bra!

/Anna

Jo, den finns i lightroom också, men ser annorlunda ut. I Camera Raw är det enklare att t ex ändra storlek på pensel genom högerklick och dra med musen, du kan skapa nya, nollställda penslar etc. Det verkar mycket enklare att arbeta med verktyget än i Lightroom.

Iallafall har jag inte lyckats hitta motsvarande snabbkommandon, och möjligheter i Lightroom.

Det verkar som att det finns en del skillnader mellan Camera Raw och Lightroom, även om det i princip är samma grundfunktioner och jag försöker hitta ett smidigt sätt att kunna jobba med samma fil i båda verktygen, men vill "ha kvar" bilden i Lightroom (utan att behöva importera en ny kopia på bilden).

/Anna

För mig känns det ju helt fel att försöka hitta en metod att bolla bilder mellan Lightroom och Camera RAW bara för att man inte gillar eller upptäckt hur man ska kunna ändra storleken på justeringspenseln i Lightroom.

Det skulle förvåna mig om det inte finns snabbkommandon att ändra storlek stegvis på penseln i LR 4 (jag ska kolla i Scott Kelbys eminenta bok "Photoshop Lightroom 4 för digitalfotografer".) LR är så otroligt komplext att man verkligen inser att man aldrig kommer åt alla finesser genom "trial and error"-metoden. Man måste läsa.

En annan lösning på problemet är att skaffa en ritplatta typ Wacom. Dessa har ett styrhjul (som egentligen bara är en rund försänkning. När man rör pennan över den delen av plattan som korresponderar med bildytan i Lightroom och penselmarkören visas, så kan man ändra storlek på penseln bara genom att dra fingret i försänkningen med- eller moturs. Med plattan vinnar man dessutom ett mer intuitivt och mer precist arbessätt än med musen. Det är stor skillnad att styra en tryckkänslig ritpenna med bara fingrarna mot en mus med hela handen och armen.

Det finns numera fullgoda billiga alternativ till Wacom sedan Wacoms patent gått ut och kineserna börjat kopiera dessa. Det går att få en platta för 1000-1500 spänn numera.

Att jobba parallellt med Lightroom och Camera RAW av bara detta skäl känns verkligen inte som ett optimalt arbetsflöde. Det bör du undvika i det längsta tycker i alla fall jag.

Penselstorleken ändras med musens hjulknapp samt ska man pensla bort så håller man alt-knappen intryckt.

/stefan

Bra, tack för info. Enklare kan det väl inte bli. Alla möss nu för tiden på PC-maskiner har väl hjul men äldre möss har det kanske inte. Så det borde väl lösa problemet för TS antar jag. Jag har missat det för jag har faktiskt en gammal trådlös mus utan hjul och jag kör ju numera med platta istället för mus i LR. Annars är det ju helt logiskt att "hjulet på plattan" har samma funktion som hjulet på musen.

Tack för tips!

Det är synd att inte ACR och LR inte har samma snabbkommandon kan jag tycka. Jag går just nu en kurs i digital bildbehandling och allting visas i ACR. Jag försöker hitta motsvarande funktioner i LR (som jag använder sen tidigare) och jag tycker det är konstigt att man har valt så olika upplägg i CR och LR. Det är ju ändå samma grundfunktioner. Kanske finns nån bakomliggande orsak?

Eftersom kursen lär ut i CR så var min tanke att jag skulle bildbehandla vissa saker i CR, men ändå har kvar bilderna i LR. Om det var möjligt. (Det gällde alltså inte endast Justertingspenseln).

/Anna

Tack för tips!

Eftersom kursen lär ut i CR så var min tanke att jag skulle bildbehandla vissa saker i CR, men ändå har kvar bilderna i LR. Om det var möjligt. (Det gällde alltså inte endast Justertingspenseln).

/Anna

Allt du kan göra i ACR kan du göra i LR. (ifall det är samma motor)
Min rekommendation är att du lär dig LRs snabbkommando. Men vad för snabbkommando behöver du veta? Använder du inte photoshop i direkt anslutning till majoriteten av dina bilder så skippa arbeta i ACR utan använd LR.

/stefan

Man kan göra precis samma sak i ACR som i LR, förutom LR:s databashantering. ACR och PS av senaste version kan naturligtvis göra mycket mer än LR. Har man tillgång till dem är det ju bara löjligt att propagera för LR av andra skäl än att man gillar arbetsflödet bättre.

LR5 är dessutom en i många avseenden handikappad version eftersom buggarna gör att man inte ens kan skapa en slutskärpt webbversion av bilderna, vilket man enkelt kan göra i ACR/PS. Förhoppningsvis löser Adobe detta med en ny, uppdaterad version i framtiden, men det borde de gjort för länge sedan vid det här laget.

Man kan göra precis samma sak i ACR som i LR, förutom LR:s databashantering. ACR och PS av senaste version kan naturligtvis göra mycket mer än LR. Har man tillgång till dem är det ju bara löjligt att propagera för LR av andra skäl än att man gillar arbetsflödet bättre.

LR5 är dessutom en i många avseenden handikappad version eftersom buggarna gör att man inte ens kan skapa en slutskärpt webbversion av bilderna, vilket man enkelt kan göra i ACR/PS. Förhoppningsvis löser Adobe detta med en ny, uppdaterad version i framtiden, men det borde de gjort för länge sedan vid det här laget.

Du kan göra en slutskärpt webversion om du inte exporterar filen. Det är och bara vid vissa storlekar som det är så.

Du kan göra en slutskärpt webversion om du inte exporterar filen. Det är och bara vid vissa storlekar som det är så.

Right, jag byter ut skapa i mitt tidigare inlägg mot exportera och utgår från att den intelligente läsaren förstår att jag avser webbilder mindre än en tredjedel av originalfilen. ;)

Tack för tips!

Det är synd att inte ACR och LR inte har samma snabbkommandon kan jag tycka. Jag går just nu en kurs i digital bildbehandling och allting visas i ACR. Jag försöker hitta motsvarande funktioner i LR (som jag använder sen tidigare) och jag tycker det är konstigt att man har valt så olika upplägg i CR och LR. Det är ju ändå samma grundfunktioner. Kanske finns nån bakomliggande orsak?

/Anna

Ja det är ju väldigt dumt att man inte synkat detta bättre. Problemet nu är väl att det inte är så lätt att ändra utan att massor av användare som kört in sig på den ena eller andra kommandomodellen blir sura vid ett byte.

ANNONS
Götaplatsens Foto