Annons

50 mm till D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde mig av med mitt 50 mm 1.8D för att skaffa antingen Nikons 1.4 eller 1.8G. Förmågan att sätta AF är viktig vid riktigt stora öppningar. Har någon jämfört dessa två objektiv eller har möjlighet att göra det? Tänker att man som test tar ett porträtt vid full öppning på någon som rör sig lite på knappt en meters håll, använder kontinuerlig AF och ser hur bra objektiven hänger med. 1.4 får ofta omdömet slö AF och det vore intressant att få en hum om hur mycket slöare än 1.8G det är...

Jag gjorde mig av med mitt 50 mm 1.8D för att skaffa antingen Nikons 1.4 eller 1.8G. Förmågan att sätta AF är viktig vid riktigt stora öppningar. Har någon jämfört dessa två objektiv eller har möjlighet att göra det? Tänker att man som test tar ett porträtt vid full öppning på någon som rör sig lite på knappt en meters håll, använder kontinuerlig AF och ser hur bra objektiven hänger med. 1.4 får ofta omdömet slö AF och det vore intressant att få en hum om hur mycket slöare än 1.8G det är...
Det finns massor av jämförelser på nätet. Denna t ex. http://www.youtube.com/watch?v=L4tWZE9JbZY
Anders W

Så himla slö är den inte så länge det inte gäller sportfoto.
För lite pengar får du en 1,4 som dessutom är jäkligt skarp från bl 2,0

Tycker att du borde testa 1.4 , det går ju alltid att begära pengarna tillbaka om du inte e nöjd.

Förstår mera jämförelsen mellan 1.8 och 1.4 vid tex 85 mm gluggar då det är stor prisskillnad.
I detta fall är det väl inte mer än drygt tusen kronor som skiljer och då är ju det i alla fall för mig ett enkelt val.

Med vänlig hälsning

Magnus

Tackar för länkar och tankar. Priset är så lika så det har underordnad betydelse. Har kollat på filmerna och en del är rätt informativa. Det var som sagt just förmågan hos D800 att följa fokus vid full öppning på kort avstånd som jag var intresserad av att höra om nån testat.

Tackar för länkar och tankar. Priset är så lika så det har underordnad betydelse. Har kollat på filmerna och en del är rätt informativa. Det var som sagt just förmågan hos D800 att följa fokus vid full öppning på kort avstånd som jag var intresserad av att höra om nån testat.

Det går att ta rörligt med 1,4G men den är som sagt rätt slö.

Jag har haft både 50 1,8 af-D, 50 1,4 af-D, 50 1,8 afs-G och 50 1,4 afs-G. Tror att 50 1,8 afs-G är den som gjort mig mest nöjd. Snabbast och skarpast i gänget. Men de andra tre är också mycket bra gluggar.

Fick höra idag att Sigma EX 50/1,4 DG HSM tydligen ska vara fint, kollade upp det och verkar vara fin fint. Blir nog de objektivet för mig när jag inhandlat min D800 :)

ANNONS
Götaplatsens Foto