Annons

Nikon D600, Canon 6D eller vänta på Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Har idag en Pentax K-5 med en del hyggliga objektiv som även kommer att fungera till Pentax fullformatare när den nu kommer. Jag undrar om det är många Pentaxfantaster här som lugnar sig med fullformat, tills Pentax kommer? Eller om det är många som gått över till ett annat märke? Att lugna sig verkar mest ekonomiskt eftersom jag då har alla objektiv som skulle tänkas behövas.

Kiron 105mm/2,8 macro
Tamron 70-200/2,8
Samyang 35mm/1,4
Samyang 85mm/1,4
Pentax super 55/1,8

Där alla funkar bra med fullformat tror jag. Så lite hur ni andra tänker, någon kanske vet mer om hur framskridandet går på Pentax sidan.
 

-danne-

Aktiv medlem
Jag stannar förmodligen kvar hos pentax.
Och FF eller inte, det beror nog på husen som släpps. Visserligen har jag många DA-gluggar så det spelar nog in lite, men kommer det ett hus som passar mig så kan jag nog inte motstå. iaf inte efter en tid...
 

Björkhult

Aktiv medlem
Har idag en Pentax K-5 med en del hyggliga objektiv som även kommer att fungera till Pentax fullformatare när den nu kommer. Jag undrar om det är många Pentaxfantaster här som lugnar sig med fullformat, tills Pentax kommer? Eller om det är många som gått över till ett annat märke? Att lugna sig verkar mest ekonomiskt eftersom jag då har alla objektiv som skulle tänkas behövas.

Kiron 105mm/2,8 macro
Tamron 70-200/2,8
Samyang 35mm/1,4
Samyang 85mm/1,4
Pentax super 55/1,8

Där alla funkar bra med fullformat tror jag. Så lite hur ni andra tänker, någon kanske vet mer om hur framskridandet går på Pentax sidan.
Orkar man inte vänta på Pentax FF, så är ju Pentax 645D mellanformat ett alternativ. Jag tror att Pentax kommer att släppa info om en FF i september 2013. Jag hoppas att dom lyckas lika bra med FF som dom gjort med K-5 (och II, IIs). Nu har jag provat Canon 5DmkII och några olika Nikon, men dom trivdes jag inte alls med. K-5an passar mig som handsken! Menysystemet på Nikon är ju helt absurdt! Hur ställer man in "auto-iso" på en Nikon? På K-5an trycker jag ISO-knapp + grön knapp. Klart! TAv-läge, hyperprogram, IBIS, vädertätning är andra bra Pentax-finesser som jag uppskattar. Jag väntar hellre på Pentax FF, än byter ner mig funktions- och handhavandemässigt. ;-)
 

Björkhult

Aktiv medlem
Jo för ISO + fronthjulet är ju våldsamt komplicerat. Inte så att det snarare var SBS?
SBS? Finns det bara på Nikon? ;-)

Ja ja, RTFM osv. Inte så lätt när man byter kamera ute på stan med fotokompisen...

Hur som helst, jag var inte överens med Nikons menyer. Andra kanske fixar det bättre än jag.

Därför väljer jag att stanna kvar hos Pentax. APS eller FF, spelar ingen större roll för mig. Mina kameror och objektiv är inte begränsningen när jag fotar.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
SBS? Finns det bara på Nikon? ;-)

Ja ja, RTFM osv. Inte så lätt när man byter kamera ute på stan med fotokompisen...

Hur som helst, jag var inte överens med Nikons menyer. Andra kanske fixar det bättre än jag.

Därför väljer jag att stanna kvar hos Pentax. APS eller FF, spelar ingen större roll för mig. Mina kameror och objektiv är inte begränsningen när jag fotar.
Det handlar ju verkligen om vad du lärt dig från början. Jag har då aldrig haft några problem med Nikons menyer öht, däremot brukar jag bli lite förvirrad när jag får en Canon i händerna... inte för att deras menysystem på något vis är sämre, men det är bara inte vad jag är van vid :)
 

Björkhult

Aktiv medlem
Det handlar ju verkligen om vad du lärt dig från början. Jag har då aldrig haft några problem med Nikons menyer öht, däremot brukar jag bli lite förvirrad när jag får en Canon i händerna... inte för att deras menysystem på något vis är sämre, men det är bara inte vad jag är van vid :)
Precis! Man måste lära sig Nikons menysystem, knapp- och rattfunktioner, för att kunna använda alla funktioner.
Pentax är mer intuitiva, genom att titta på menyer och knappar förstår man hur det fungerar. Jag upplever det som ett lättare sätt att fotografera.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Precis! Man måste lära sig Nikons menysystem, knapp- och rattfunktioner, för att kunna använda alla funktioner.
Pentax är mer intuitiva, genom att titta på menyer och knappar förstår man hur det fungerar. Jag upplever det som ett lättare sätt att fotografera.
Nej. Det var på intet vis vad jag sa överhuvudtaget. Jag upplevde (i början) Nikons menysystem och generella handhavande som ytterst intuitivt :) Min poäng är att jag sannolikt hade gjort detsamma med såväl Pentax som Canon. Att du sen inte tycks kunna förstå Nikon är på intet vis synonymt med att det är ett komplicerat system.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Nej. Det var på intet vis vad jag sa överhuvudtaget. Jag upplevde (i början) Nikons menysystem och generella handhavande som ytterst intuitivt :) Min poäng är att jag sannolikt hade gjort detsamma med såväl Pentax som Canon. Att du sen inte tycks kunna förstå Nikon är på intet vis synonymt med att det är ett komplicerat system.
Förlåt, jag måste ha missförstått när du skrev om vad man lärt sig från början. Nu skriver du att du (i början) upplevde Nikon...... som ytterst intuitivt. Vad hände sen? Blev det krångligare då?

Tråden handlar ju om man vill vänta på Pentax FF, eller byta till Nikon eller Canon. Jag byter inte till Nikon, då jag upplever dom som "krångliga" (handhavandemässigt). Jag vill inte behöva lära mig ett annat system. Jag vill fotografera med en intuitiv utrustning som hjälper mig att ta bättre bilder. Jag har ju fullt upp med att lära mig att fotografera! :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Förlåt, jag måste ha missförstått när du skrev om vad man lärt sig från början. Nu skriver du att du (i början) upplevde Nikon...... som ytterst intuitivt. Vad hände sen? Blev det krångligare då?

Tråden handlar ju om man vill vänta på Pentax FF, eller byta till Nikon eller Canon. Jag byter inte till Nikon, då jag upplever dom som "krångliga" (handhavandemässigt). Jag vill inte behöva lära mig ett annat system. Jag vill fotografera med en intuitiv utrustning som hjälper mig att ta bättre bilder. Jag har ju fullt upp med att lära mig att fotografera! :)
När man väl lärt sig något är det rätt simpelt oavsett hur komplicerat det var (eller inte var) i början. Summa summarum: Inget av de stora märkena har speciellt krångliga menysystem om man är normalbegåvad. Att du sen inte vill lära dig ett nytt system är givetvis helt ok och inget jag argumenterat mot, men Nikons menysystem är definitivt inte komplicerat överhuvudtaget, inte heller för nybörjare.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Eftersom du redan har Pentaxgrejor så kan du hålla dig lite lugn. Annars had ejag definitivt rekomenderat en övergång till Nikon eller Canon. Dels för att FF är bättre på alla sätt och att Nikon o Canon har större utbud av allt som optik etc än Pentax. Det är smart att börja med Nikon eller Canon direkt så slipper man sedan byta system.
 

Lawson

Aktiv medlem
Eftersom du redan har Pentaxgrejor så kan du hålla dig lite lugn. Annars had ejag definitivt rekomenderat en övergång till Nikon eller Canon. Dels för att FF är bättre på alla sätt och att Nikon o Canon har större utbud av allt som optik etc än Pentax. Det är smart att börja med Nikon eller Canon direkt så slipper man sedan byta system.
Det har faktiskt blivit lite mer nyanserad inställning till vilken utrustning man rekommenderar här på fotosidan sedan en tid tillbaks.
Men det dyker ändå upp ett annat sådant här tomteinlägg, vilket är synd. För det främjar ju inte de som funderar över en ny kamera.

Om vi tar och tittar på ditt sista påstående "Det är smart att börja med Nikon eller Canon direkt så slipper man sedan byta system."

Fel,fel och fel, oftast köper den som skall köpa en ny systemkamera en instegskamera med något eller några kitobjektiv, köper du då något av de mindre märkena får du oftast mer för pengarna än om du skulle ha köpt Canon/Nikon.
Skulle våra fiktive köpare sedan efter några år inse att de grejor han köpt inte räcker till, är de värda nada vare sig det står Nikon, Canon eller Pentax på dem. De fungerar fortfarande lika bra som slit och slänghus (om det står Pentax på dem Kanske lite bättre) men som sagt de har mycket lite ekonomiskt värde.
Så inser han att han behöver ett Nikon AF-S 800/5,6E FL ED VR för sitt nyvunna fågelintresse så är det nog bara att byta ut sin Nikon D3100 och beställa en D4 samtidigt.

Micke.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Eftersom du redan har Pentaxgrejor så kan du hålla dig lite lugn. Annars had ejag definitivt rekomenderat en övergång till Nikon eller Canon. Dels för att FF är bättre på alla sätt och att Nikon o Canon har större utbud av allt som optik etc än Pentax. Det är smart att börja med Nikon eller Canon direkt så slipper man sedan byta system.

Jag har iaf inte tänkt att byta system! Och om det ändå skulle hända att jag i ett svagt ögonblick skulle köpa nåt annat att använda parallellt med Pentax, så blir det iaf inte Nikon eller Canon!

Varför ska jag betala mer för sämre funktionalitet och handhavande?
Varför ska jag betala för IS/VR i alla objektiv, när jag kan ha det i kamerahuset?
Varför ska jag betala sponsringen av alla utrustningar?
Varför ska jag betala för mängder av reklam?

Våga vägra CaNikon! :)

Och vill jag fota med FF idag så kör jag med mina gamla kameror (135-film). Inga problem!
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Tagit bort diskussion om begreppet "Fullformat" - det kan ni ta i en egen tråd om det känns viktigt.

/Mod
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Naturligtvis är det ingen större skillnad på systemkamerorna i dag, ena dagen ligger Canon före, men nästa dag kommer Nikon ut med en ny efterföljare. Eftersom jag hade några äldre objektiv som passar bl.a Prentax, fick det bli det, sen brukar jag köpa lite udda saker som Mac på 90-talet, nu kör jag med Alfa Romeo och Fiat Coupe som bil. Pentax köpet var nog lite så också, att jag tänkte gynna Pentax istället för dom stora drakarna Canon och Nikon och det har jag absolut inte ångrat.

Men nu är jag sugen på en FF, men jag får väl vänta året ut för att se om Pentax kommer med något roligt. Köra analogt igen, ja det kommer aldrig att hända mig igen. Så mycket pengar och tid man la nere i mörkrummet och ändå blev det bara s/v.

Annars kanske priserna kommer att gå ner på FF, så att man kan byta objektivpark och köpa en Canon/Nikon, men det får bli efter man vet hur det går med Pentax FF.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Spoken like a true taliban! Way to go =).

Till TS...passa dig bara för D800 ;-)
Hoppsan! Jag trampade visst på ett par ömma tår här! Men jag trodde nog att jag skulle få lite mer genomarbetade motargument. Taliban.... ? Vad har det med TS fråga att göra?
OT: Kallar du alla som inte tycker som du för talibaner?
Har jag rätt att framföra mina åsikter om kameror på Fotosidan utan att bli kallad för taliban?
 

bony

Aktiv medlem
Naturligtvis är det ingen större skillnad på systemkamerorna i dag, ena dagen ligger Canon före, men nästa dag kommer Nikon ut med en ny efterföljare. Eftersom jag hade några äldre objektiv som passar bl.a Prentax, fick det bli det, sen brukar jag köpa lite udda saker som Mac på 90-talet, nu kör jag med Alfa Romeo och Fiat Coupe som bil. Pentax köpet var nog lite så också, att jag tänkte gynna Pentax istället för dom stora drakarna Canon och Nikon och det har jag absolut inte ångrat.

Men nu är jag sugen på en FF, men jag får väl vänta året ut för att se om Pentax kommer med något roligt. Köra analogt igen, ja det kommer aldrig att hända mig igen. Så mycket pengar och tid man la nere i mörkrummet och ändå blev det bara s/v.

Annars kanske priserna kommer att gå ner på FF, så att man kan byta objektivpark och köpa en Canon/Nikon, men det får bli efter man vet hur det går med Pentax FF.
Jag har själv funderat på att byta till Canon. Har en K-5 som är alldeles ypperlig och en mängd objektiv som passar till både APS-C och FF. I nuläget avvaktar jag vad Pentax kan presentera, i förhoppningsvis en snar framtid. Diskussionerna om menysystemet är egentligen helt vad man är van vid och vad som tilltalar en - dvs högst personligt. Detsamma gäller om man vill ha BG eller inte.

Så mitt förslag är att avvakta, åtminstone till nästa vår... :)
 
ANNONS