ErlandH
Aktiv medlem
Helt riktigt men jag tycker att Tamronen är tillräckligt snabb. Är det något som är ett problem med den så är det avsaknaden av IS.
Det där med IS tänkte jag inte ens på. Skulle aldrig byta bort IS mot 100 mm längre brännvidd.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt riktigt men jag tycker att Tamronen är tillräckligt snabb. Är det något som är ett problem med den så är det avsaknaden av IS.
Vid årsskiftet skall jag åka till Sydafrika och en 3 dagarstripp till krugerparken...
Idag har jag diverse normalobjektiv och ett 70-200 4L och funderar på om jag borde skaffa nått längre tele....
Vad bör jag kika på? 400 5,6L, 100-400L? Eller nått som inte är canon?
Beanbag, kikare, tidiga mornar och skymningsfärder är också att föredra.
Beanbag skulle jag lämna hemma. Ta en gammal plastskärbräda och såga till en sån här grunka. Den är mycket mer praktisk än en beanbag.
I sydafrikanska viltreservat står man inte i några takluckor på bilarna, utan sitter (om man inte kör själv) i öppna Land Rover/Cruiser.
Vad man kanske kan ha användning av är en typ av beanbag som är tvådelad, som man kan hänga över en bildörr. Problemet med att fylla den kvarstår dock.
Några kilo ris kan man köpa i vilken speceributik dom helst. Även i Sydafrika.
70-100 fungerar på elefant och giraff på nära håll samt om man vill ta djur i sitt sammanhang.
Förutsatt att man kommer till en butik. Bäst att planera in ett besök när man planerar sin resa.
Åker man "all inclusive" så är det stor risk att man aldrig passerar en speceributik.
(För övrigt har jag svårt att tro att någon vettig människa skulle resa med en arrangör som inte tillåter en att titta i lokala affärer om man har lust med det.)
Det är ju synd att avbryta safarin, om än tillfälligt, för att åka långväga till en affär om man kommer på för sent att man behöver köpa ris.
Min kommentar var nog lite generellare än att bara handla om Kruger. Även om trådskaparen ska dit så kanske inte alla deltagare i diskussionen begränsar sig till det.
Någon som har provat Gorillapod på safari, som alternativ till bönpåse eller trekantsplatta? T ex http://joby.com/gorillapod/slrzoom
Mitt kamerahus Pentax K5 väger 740 g och objektiven jag överväger 1-2 kg.
Det är möjligt att det "sägs", men det är inte sant. Ytterst få turister dödas av djur i Kruger, däremot händer det att illegala immigranter stryker med på sin vandring från Moçambique.Visste ni förresten att det sägs att ett stort antal människor dödas varje år i Krugerparken? Det sägs dessutom att 80 % av dem är Japaner. Varför - jo de går ut ur bilen för att fota.